חברת הכנסת לשעבר מטעם "יש עתיד" ותושבת עוטף עזה, נירה שפק, קראה היום (שלישי) לממשלה לתקצב באופן מיידי את מרכזי החוסן המעניקים שירותי תמיכה נפשית ורגשית לתושבי עוטף עזה. שפק, שעמדה בראש ועדת המשנה למוכנות העורף בכנסת שעברה, אמרה ל"מעריב" כי "היה צורך לתת כבר משעות הבוקר המוקדמות, במקביל למבצע הצבאי מענה מיידי לעורף וגם להיערך מראש לתרחיש של מצב מיוחד". 

לקראת הפסקת אש? דיווח: מצרים יצרה קשר עם גורמי ביטחון ישראלים
ומי לא ידע? ארבעת הבכירים בממשלה שידעו על המבצע בעזה
תושבי הדרום חוששים מהסלמה: "קמים בבוקר ולא יודעים מה יצפה לנו"

לדבריה, על מדינת ישראל להבטיח שגם יינתן מענה כספי לתושבים ובעלי עסקים, שנאלצים להישאר בבתים, או לצאת מהאזור בשל המצב הביטחוני. "חשוב מאוד להבטיח שתושבים ועסקים לא ייפגעו כלכלית. כבר לפני כשבוע, כאשר נורו למעלה ממאה רקטות מרצועת עזה, כבר היתה פגיעה כלכלית והמדינה לא נתנה לכך מענה", הסבירה, "היה צורך להפעיל מיידית תוכנית ליציאת תושבים, שתכלול מתן מענה בכל התחומים ובמקביל, לתקצב מיידית תוספת תקציבית הנדרשת למרכזי החוסן, כדי שיוכלו להעניק טיפול לכל הפונים בבקשת סיוע".

נירה שפק (צילום: רויטל דקל)
נירה שפק (צילום: רויטל דקל)

חברת הכנסת לשעבר הביעה חשש מפגיעה קשה בעורף, כפי שחוו תושבי עוטף עזה במהלך מבצע "שומר החומות". "אני סומכת על צה"ל, הרמטכ"ל ואלוף פיקוד דרום. אבל צריך במקביל גם לתת מענה לעורף וזו האחריות של המדינה. זה כבר היה צריך לקרות מהלילה", אמרה, "על הממשלה להוציא הודעה שתרגיע את התושבים וליישם תוכנית יציאה מסודרת לכל האוכלוסיות, החל ממשפחות עם ילדים ועד לסיעודיים. יש תוכניות מגירה לעורף וצריך ליישם אותן מיידית".

בנוסף, התריעה שפק כי בערים הקרובות לרצועת עזה דוגמת אשקלון, עדיין לא הגיעו למצב של מיגון מלא של בנייני המגורים. "להערכתי באשקלון כ-30% מהמבנים אינם ממוגנים", אמרה והוסיפה: "המדינה הייתה חייבת לפעול למיגון כל המבנים באשקלון ומקומות נוספים, כפי שנעשה ביישובים בעוטף עזה".