מבצע "מגן וחץ": כלי תקשורת פלסטינים פרסמו היום (שלישי) פרטים חדשים על חיסול הבכירים בג'יהאד האסלאמי, כשלטענתם, החיסולים התבצעו בזמן שהתכוננו לצאת למצרים ממעבר רפיח, לאחר שקיבלו ערבויות ביטחוניות ממצרים. כמו כן, ישנה כעת ביקורת פנימית בתוך ארגון הטרור, כשלטענת גורמים, לא למד לקח מחיסולים קודמים של ישראל.


"יש להם הרבה מה להפסיד": כיצד צפויה להיראות תגובת חמאס לתקיפה בעזה?

בתוך כך, סוכנות הידיעות הפלסטינית "צדא" דיווחה, מפי מקורות בארגון, כי הביקורת היא על כך שהזרוע הצבאית לא למדה לקח מחיסולו של בהאא אבו אל-עטא, לשעבר מפקד החטיבה הצפונית של הארגון ברצועה, שחוסל ב-2019, בתקיפה של מטוסי חיל האוויר בשכונת סג'עיה במזרח עזה. לטענתם, גם בזמן חיסולו, התכונן לצאת מרצועת עזה למצרים, לאחר שקיבל ערבויות ביטחוניות מקהיר.

עוד מסרו הגורמים, כי באוגוסט 2022, לאחר מספר ימים של מתיחות בין ישראל לג'יהאד האסלאמי, בעקבות מעצרו של באסם א-סעדי, מנהיג הארגון בג'נין, פתחה ישראל במבצע צבאי, בו חוסלו תייסיר ג'עברי וח'אלד מנצור. גם במקרה זה, על פי הגורמים, האירוע נע לקראת רגיעה בהובלתה של מצרים, ששוב הבטיחה כי יהיו ערבויות ביטחוניות למנהיגים. המקורות הטיחו ביקורת קשה בארגון, וטענו כי הוא אינו למד את הלקח מאירועים קודמים, וספג אבדות כבדות. כמו כן, ציינו כי הג'יהאד האסלאמי דן בעמדותיה של מצרים ובערבויות החוזרות ונשנות, שלא נחשבו למעשה כ"ערבויות", ובכל זאת הארגון לא לקח זאת לתשומת ליבו.

כמו כן, המקורות גם התייחסו לדיווחים כי חמאס עלול שלא לקחת חלק בעימות, ולא להגיב לחיסולים. גורם בג'יהאד הדגיש בפני סוכנות הידיעות הפלסטינית כי "אם חמאס לא יתמוך בג'יהאד האסלאמי, הקרב יהיה אבוד מראש". לדבריו, עיניה של ישראל מופנות כעת לחמאס, במיוחד לאחר ההצהרות של הבכירים ובהם איסמעיל הנייה". בנוסף, אישרו מקורות המעורים בפרטים, כי חמאס יעביר מסר חריף למצרים, אך עדיין לא ידוע האם יקח חלק בעימות.

כאמור, בכירי הג'יהאד האסלאמי שחוסלו אמש, הם ג'יהאד אל-גנאם, מזכיר המועצה הצבאית בגדודי אל-קודס ומפקד החטיבות בפועל ברצועת עזה, מפקד ח'ליל סלאח אל-בהתיני, חבר המועצה הצבאית ומפקד מרחב הצפון בגדודי אל-קודס והמפקד טארק עז אלדין, חבר הלשכה המדינית של תנועת הג'יהאד האיסלאמי.