על רקע מבצע צבאי נוסף של צה"ל מול ארגוני הטרור הפועלים ברצועת עזה, התושבים המתגוררים בדרום הארץ, בדגש על אזור עוטף עזה, מוצאים עצמם לא רק בסכנת חיים מחשש לשיגורי רקטות מהרצועה, אלא גם סופגים לא פעם נזקים כספיים כבדים בימים של הסלמה ביטחונית. למרות זאת, במקרים רבים הם לא זוכים למענה הולם מהמדינה.

"יש לתת מענה מיידי לתקצוב מיוחד למרכזי החוסן ולהאצת תוכנית היציאה של תושבים מעוטף עזה", אומרת ל"מעריב" אל"ם (במיל') נירה שפק, תושבת כפר עזה בעוטף עזה, שעמדה בראש ועדת המשנה למוכנות העורף בכנסת.

"כבר משעות הבוקר המוקדמות, במקביל למבצע הצבאי היה צריך לתת מענה מיידי לעורף וגם להיערך מראש לתרחיש של מצב מיוחד", אומרת שפק, שהיתה חברת כנסת בקדנציה הקודמת מטעם יש עתיד.

נירה שפק (צילום: רויטל דקל)
נירה שפק (צילום: רויטל דקל)

לדבריה, על מדינת ישראל להבטיח שגם יינתן מענה כספי לתושבים ובעלי עסקים שנאלצים להישאר בבתים או לצאת מהאזור בשל המצב הביטחוני.

"חשוב מאוד להבטיח שתושבים ועסקים לא ייפגעו כלכלית. "כבר לפני כשבוע, כאשר נורו למעלה מ־100 רקטות מרצועת עזה, הייתה פגיעה כלכלית והמדינה לא נתנה לכך מענה", אומרת שפק ומוסיפה: "היה צורך להפעיל מיידית תוכנית ליציאת תושבים, שתכלול מתן מענה בכל התחומים ובמקביל, לתקצב מיידית תוספת תקציבית הנדרשת למרכזי החוסן כדי שיוכלו להעניק טיפול לכל הפונים בבקשת סיוע".

שפק מתריעה, שמא יחזור המצב הקשה בעורף, כמו זה שחוו התושבים במהלך מבצע שומר החומות לפני כשנתיים. "אני סומכת על צה"ל, הרמטכ"ל ואלוף פיקוד דרום, אבל צריך במקביל גם לתת מענה לעורף וזו האחריות של המדינה. זה כבר היה צריך לקרות מהלילה.

"על הממשלה להוציא הודעה שתרגיע את התושבים וליישם תוכנית יציאה מסודרת לכל האוכלוסיות, החל ממשפחות עם ילדים ועד לסיעודיים. "יש תוכניות מגירה לעורף וצריך ליישם אותן מיידית", היא מציינת.

שפק אף מתריעה על היעדר מיגון מלא בחלק מהבניינים בערים כמו אשקלון הנמצאת בסמיכות לרצועת עזה. "להערכתי, באשקלון כ־30% מהמבנים אינם ממוגנים. המדינה הייתה חייבת לפעול למיגון כל המבנים באשקלון ומקומות נוספים, כפי שנעשה ביישובים בעוטף עזה. בינתיים, על המדינה להירתם מיידית ולבצע תוכנית חירום לעורף", היא מסכמת.