מבצע "מגן וחץ": מערכת "קלע דוד", המשמשת ליירוט רקטות לטווח בינוני וארוך, ביצעה היום (רביעי) בצהריים יירוט ראשון מוצלח של רקטה שנורתה במטח לעבר גוש דן.

מערכת "קלע דוד" - שרביט הקסמים בעלות של מיליון דולר לטיל
לאחר הירי המאסיבי: הג'יהאד האיסלאמי מאשר כי מתקיימים מגעים להפסקת אש
דובר צה"ל: "יעדי המבצע הושגו, אנחנו לא עוסקים בהפסקת אש"

מערכת "קלע דוד" משלימה את פעולתה של "כיפת ברזל". בעוד מערכת "כיפת ברזל" נועדה ליירוט טילים בטווח ירי קצר, מערכת "קלע דוד" מיירטת טילים בטווח בינוני וארוך. המערכת שפותחה ביוזמת שר הביטחון, עמיר פרץ ב-2006, אז הנחה את מנכ"ל משרדו להעניק תקציב לפרויקט, שמומן ברובו על ידי ארצות הברית. בהמשך, שר הביטחון אהוד ברק הורה על האצת הפיתוח, והמערכת נכנסה לשימוש מבצעי ב-2017.

המערכת פותחה במשותף על ידי רפא"ל וחברת רייטון האמריקאית וזכתה למימון חלקי נוסף של הממשל בוושינגטון. במקור אמורה הייתה "שרביט קסמים" ליירט רקטות שטווח מעופם בין 40 עד 300 קילומטר ולהוות שכבת הגנה שנייה בין כיפת ברזל (שטווח היירוט שלה הוגדל לשבעים ק"מ) לחץ, שמיועד ליירט טילים בליסטיים מחוץ לאטמוספירה.

אולם, מאז הוכנסו בשרביט קסמים תוספות ושכלולים טכנולוגיים, שיאפשרו לה ליירט טילים שיישאו ראשי חץ של עשרות ק"ג של חומר נפץ, בטווחים גדולים יותר ובגובה רב עוד יותר.

ראש התוכנית ברפא"ל, ששמו לא הותר לפרסום, אמר בעבר כי הרעיון מאחורי המערכת הוא "לאפשר יירוט גם בגובה רב של מאות ק"מ, הרחק מהאזור המוגן, גם של טילים מדויקים". המערכת פותחה כך שיהיה לה גם יכולת ליירט כלי טיס בלתי מאוישים (כטב"ם). אגב, המערכת זכתה לשני שמות, "שרביט קסמים" בעברית ו"קלע דוד" באנגלית. לאחר מכן, אוחד השם והמערכת זכתה לשם "קלע דוד".