ברקע מבצע מגן וחץ, יזם היועץ האסטרטגי יוסי טאטיקה עבור "מעריב" סקר שערך ד"ר מנחם לזר - מה לדעת הציבור יביא לשקט ארוך טווח מול רצועת עזה? 

בכיר לשעבר בשב"כ: כך ינסה הג'יהאד האסלאמי לשנות את המשוואה

על פי הממצאים, שני פתרונות מקובלים יחסית יותר על משתתפי הסקר להשגת שקט לטווח ארוך מול עזה: הפעלת סיכולים ממוקדים כמדיניות קבועה (30%) או הסכם הפסקת אש ארוך טווח עם ערבויות בינלאומיות (26%). רק 16% מהמשיבים אמרו שכיבוש הרצועה הוא הפתרון לטווח ארוך.

מצביעי מפלגות הקואליציה הנוכחית מצדדים הרבה יותר מכלל המשיבים בסיכולים הממוקדים (45%) וגם בכיבוש הרצועה (24%), לעומתם מי שהצביעו למפלגות האופוזיציה תומכים בשיעור ניכר (43%) בהסכם הפסקת אש ארוך טווח עם ערבויות בינלאומיות. נתון מעניין נוסף הוא כי בקרב מצביעי מפלגות הימין, 13% דוגלים בהסכם הפסקת אש ארוך טווח עם ערבויות בינלאומיות, ואילו בקרב מצביעי המרכז שמאל 20% מהמשיבים דוגלים בסיכולים ממוקדים כמדיניות קבועה.

בחלוקה לפי מידת הדתיות של המשיבים נמצא כי חרדים (41%) ודתיים (40%) תומכים במידה גבוהה מהממוצע הכללי במדיניות הסיכולים ולעומתם החילונים נוטים יותר (34%) לתמוך בהסכם הפסקת אש ארוך טווח עם ערבויות בינלאומיות כפתרון לטווח ארוך.

תקיפות צה''ל ברצועת עזה (צילום: רויטרס)
תקיפות צה''ל ברצועת עזה (צילום: רויטרס)

תושבי מחוז הדרום תומכים במידה כמעט שווה בכיבוש הרצועה (30% לעומת 16% מכלל המשיבים) או בסיכולים הממוקדים (28%) כפתרונות לטווח ארוך; תושבי מחוזות ירושלים ויו"ש מצדדים יחסית יותר בהפעלת סיכולים ממוקדים כמדיניות קבועה (41%); תושבי מחוז תל אביב (35%) וחיפה והצפון (32%) מעדיפים את פתרון הסכם הפסקת האש בערבויות בינלאומיות.