ישראל נכנסת ליממה השלישית של מבצע "מגן וחץ" לאחר חיסולו של ראש מערך הרקטות של הג'יהאד, שאיתו נהרגו שני פעילים נוספים. דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי שוחח היום (חמישי) עם ניסים משעל וסיון כהן ב־103FM, ושיתף ביעדי המבצע ובתמונת המצב הביטחונית הנוכחית.

סקר מעריב: כמה מהציבור מאמינים שסיכולים ממוקדים יביאו לשקט?
"יש פה ילד בחוץ, חדל": צה"ל הפסיק תקיפה כשזיהה בלתי מעורבים | צפו

בפתח הראיון אמר תא"ל הגרי: "זאת יממה שלישית למגן וחץ. נדרשת עוד סבלנות ודריכות. אנחנו מתמקדים גם בהגנה וגם בהתקפה ואנחנו בעיקר מתמקדים במי שנוקט כנגד אזרחי מדינת ישראל יוזמה. וכך גם היה בפעולה הלילה, הרמטכ"ל וראש השב"כ כתף אל כתף בבור, מודיעין מדוייק מאוד יחד עם השב"כ מאתר בדירת מסתור בחאן יונס את ראש המערך הרקטי. הוא באופן אישי מפקד ואחראי על ה־507 שיגורים שהיו אתמול לישראל. כתוצאה מהתקיפה הזו נהרגו ראש המערך ועוד שני פעילים שהיו איתו יחד, הם היחידים שנהרגים. אחד מהם זה אחיו, אבל הם פעילים במערך הרקטי. אנחנו מקווים שהתקיפה הזו תשבש, תצמצם את האפשרות לתקיפות נוספות אבל אני מעריך שאנחנו יכולים להיתקל בתקיפות נוספות כאלה".

"אנחנו בצה"ל מכבדים הסכמים", המשיך. "אם הייתה יוצאת הודעה רשמית של הפסקת אש גם אנחנו היינו מחויבים, אנחנו מקפידים על הכללים. מבחינתנו דין העוטף כדין כל שטח מדינת ישראל. לא הייתה התניה כזו, לא מכיר התניה כזו. דין העוטף כדין שטח מדינת ישראל. כשאנחנו מדברים על הפסקת אש אנחנו מדברים על זה שלא יורים למדינת ישראל".

בהמשך הראיון סיפר: "היעדים שלנו במבצע הושגו כבר בשניות הראשונות. אנחנו התכוונו להרוג את הבכירים של הג'יהאד האסלאמי, את אותם בכירים ספציפיים שהיו גורמים מערערים למצב. הערכנו שאם לא נעשה את הפעולה הזו הם יקחו אותנו לעוד אירועים נוספים שיכולים להוליד הסלמה רחבה. בפעולה ניסנו להחזיר חזרה את היציבות. מי שיורה עלינו כרגע זה רק הג'יהאד, הוא היחיד, ולכן אנחנו מתמקדים רק בו".

"אנחנו מנהלים הערכת מצב שוטפת. כרגע ההנחיות של פיקוד העורף נותרו כהווייתם, אם יהיה שינוי, נעדכן", הדגיש תא"ל הגרי. "אנחנו תוקפים את מי שיורה עלינו, זה דבר בסיסי. במובן הזה חמאס הוא הריבון בעזה, אבל עזה זה מקום מורכב. אותם שחקנים שתקפו היו מערערים של המצב. לכן פעלנו כנגדם. האסטרטגיה של צה"ל היא שיהיה שקט ויציבות בדרום. אנחנו תוקפים את מי שיורה עלינו, תראו מי ירה ברמדאן, גם מהעוטף זו בדיוק אותה קבוצה. הם ירו רקטות לעוטף, הג'יהאד והפלגים. אנחנו אומרים שחמאס ריבון אבל בסוף הג'יהאד האסלאמי הוא ישות עצמאית שמייצרת ערעור בשטח, ולכן אנחנו מתמקדים בו. בעזה אין פתרונות קלים".

תקיפת אתר ייצור אמל"ח של הג'יהאד האיסלאמי. באדיבות דובר צה"ל
בסוף הראיון אמר דובר צה"ל: "אני חושב שלאורך שנים יש תיאום מצויין, אני חושב שהיום הכול הרבה יותר משוכלל, גם באופן שבו אנחנו יודעים לעבוד יחד. התפתחנו במערכים המשותפים. זה יותר מורכב אחרי שנכנסים למלחמה לעשות תקיפה כזו בזמן מלחמה ובכל זאת אנחנו מצליחים. אנחנו פועלים יחד כתף אל כתף גם ביו"ש, במעצרים ופעילויות מורכבות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM