כלי תקשורת באיראן דיווחו הבוקר (שישי) כי הרפובליקה האסלאמית צפוייה לקבל בקרוב מטוסי קרב מתקדמים מסוג סוחוי-35 מתוצרת רוסיה. על פי הדיווח, ייתכן כי המטוסים יגיעו כבר בשבוע הבא. בטהרן דיווחו כי כלי הטיס שיגיע יכול לשאת טילי אוויר-אוויר, אוויר-קרקע וטילים נגד ספינות ומכ"מים. טווח הטיסה המירבי של המטוס הוא עד 3,600 ק"מ, ובעל מהירות מירבית של 2,500 קמ"ש.

בחודש פברואר האחרון דווח בארה"ב, כי מאז חודש ספטמבר 2022, גורמים צבאיים ופוליטיים איראניים פרסמו בפומבי את עסקת הרכישה המשוערת של 24 המטוסים מדגם זה, אך רוסיה מעולם לא אישרה את העסקה. ב-7 בפברואר, חשפה איראן בסיס תת-קרקעי חדש, בסרטון תעמולה של חיל האוויר. בסרטון היה רמז הנסתר לעין - צלליות של מטוסי קרב, כאשר אחד המטוסים היה בולט במיוחד. המטוס היה ממוקם בחזית כשהוא בנוי בצורת הסוחוי-35. 

המטוס הרוסי מדגם ''סוחוי 35'' (צילום: רויטרס)
המטוס הרוסי מדגם ''סוחוי 35'' (צילום: רויטרס)

לאחר פרסום הסרטון, בכיר בטחוני לשעבר בארה"ב הסביר כי לאחר ניתוחו, "זיהינו שני דגמים של מטוסי קרב, כולל אחד התואם לממדים של מטוס הסוחוי 35". לדבריו, "סביר להניח שאיראן תשתמש במתקן התת-קרקעי לאחסון של המטוס ושל יתר המטוסים שיגיעו מרוסיה". 

כאמור, הקשר האסטרטגי בין איראן לרוסיה התחזק מאז שהחלה המלחמה באוקראינה. הוול סטריט ג'ורנל דיווח מוקדם יותר השנה, כי רוסיה ואיראן מקדמות תוכניות להקמת מפעל חדש לייצור מזל"טים על אדמת רוסיה. זאת, לאחר שטהרן סיפקה למוסקבה מל"טים מתאבדים מסוג שאהד-136. לפי הדיווח, מדובר במפעל שיוכל לייצר לפחות 6,000 מל"טים בתכנון איראני. לטענת הגורמים שצוטטו בכלי התקשורת האמריקני, משלחת איראנית רמת דרג נחתה ברוסיה בתחילת ינואר כדי לבקר באתר שבו מתוכנן לקום המפעל, וזאת על מנת לסגור את הפרטים האחרונים טרם הוצאת הפרויקט לפועל.