מבצע ״מגן וחץ״ שהחל בחיסול שלושת בכירי הג׳יהאד האסלאמי לפני חמישה ימים נמשך ובשלב הזה גורמים רשמיים בישראל אומרים כי יש  קשיים במשא ומתן להפסקת אש למרות הלחץ מצרי והבינלאומי. גורם בטחוני טען: ״יש לחץ מצד המצרים כלפי הג׳יהאד, אבל כרגע יש מבוי סתום. זיאד נח׳אלה מזכ״ל הגא״פ פועל באופן מנותק מהנהגת הארגון בעזה״.

מבצע ״מגן וחץ״ | עדכונים שוטפים
מבצע "מגן וחץ": מה ישראל מנסה להשיג ברצועת עזה? | טל לב רם
הצלחה מול הג'יהאד? "המבצע מותיר אותנו עם שאלות אסטרטגיות גדולות"
 
חיסול בכיר הגא״פ השישי איאד אל חוסני אתמול נחשב כעוד הישג מבצעי וזאת לאחר שבשעות הצהריים ירה הגא״פ מעזה רקטות גם לעבר הרי יהודה כאשר בוצעו שני יירוטים שאחד מהם הוחלט לבצע שוב במערכת קלע דוד. גם אל חוסני מוכר כדמות מרכזית בגא״פ במשך שנים ארוכות, במערכת הביטחון אומרים כי הוא אחראי על תיק המבצעים של ארגון הטרור ובעקבות חיסולו של מפקד המרחב הצפוני ח'ליל סלאח אל-בהתיני הוא מונה להחליפו מיד לאחר מכן. 

צה''ל אישר: סוכל אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד האסלאמי (צילום: דובר צה''ל)
צה''ל אישר: סוכל אחראי תיק המבצעים של הג'יהאד האסלאמי (צילום: דובר צה''ל)

דובר צה״ל תת אלוף דניאל הגרי טען בשיחה עם הכתבים הצבאיים כי אל חוסני עד שחוסל נותר הדמות המשמעותית ביותר עבור הגא״פ בניהול הלחימה, בתיאום ובסנכרון בתוך הרצועה, אבל גם בקשר עם חו״ל. בחיסולו של אל חוסני נהרגו עוד שני עוזרים שלו שהיו איתו בתקיפה שהתאפשרה לאחר מעקב ארוך שבוצע במאמץ לסגור עליו מעגל ולמצוא את ההזדמנות המבצעית הנוחה לפגוע בו תוך צמצום הסכנה לפגיעה בבלתי מעורבים.

בנוסף לחיסולים הממוקדים, בצה״ל ממקדים מאמץ גם בפגיעה בדירות ומבנים שמהם מנהל הגא״פ את הלחימה מול ישראל. פעמים רבות הבית הללו הם גם דירות המגורים של הבכירים שנמצאים בלב אוכלוסייה ולכן בטרם שחיל האוויר מפציץ את המבנים ומפיל אותם, תוך שהוא מפעיל את התרגולות המכונה ״הקש בגג״ על מנת להוציא את החוצה את האזרחים שנמצאים במבנים. 

תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום:  REUTERS/Suhaib Salem)
תקיפת צה''ל ברצועת עזה (צילום: REUTERS/Suhaib Salem)

במהלך היום (שבת) תקף חיל האוויר מפקדות מבצעיות, שבצה״ל אומרים כי הן משמשות את ארגון הטרור הגא״פ לתאום ירי רקטי מצפון הרצועה. בנוסף תקפו מטוסי קרב וכלי טיס נוספים משגרים מוטמנים של רקטות ומרגמות, מהם זיהו בצה״ל ירי שבוצע בימים האחרונים לעבר ישראל. בצה״ל הוסיפו כי שניים ממשגרי הרקטות שהותקפו בשכונת זייתון שבעזה, היו ממוקמים סמוך מאוד לבית ספר.

אחת מהמפקדות שהותקפו בעזה במהלך הלילה שבין שישי לשבת שימשה על פי המודיעין של צה״ל את מחמד אבו אלעטא, בכיר ביחידה הרקטית של הגא״פ ואחיו של בהא אבו עלעטא שחוסל על ידי ישראל במבצע חגורה שחורה.

נכון לשעה שמונה בבוקר ביום שבת הותקפו 325 מטרות טרור ברצועת עזה, שוגרו 1099 רקטות ופצצות מרגמה לעבר ישראל מתוכם חצו לשטח ישראל 865 ו- 202 התפוצצו בשטח הרצועה. סה״כ בוצע מתחילת המבצע כ-340 יירוטים. עם זאת, בסוף השבוע נרשמה ירידה יחסית בהיקף הירי, בצה״ל סבורים כי הפגיעה ביעילות ובהיקפי הירי של הגא״פ כתוצאה מבעיות של פיקוד ושליטה נוכח הפעולות של צה״ל ולא בשל מחסור בתחמושת.

בנוסף, במערכת הביטחון מעריכים כי ככל שהמבצע ימשך, הסיכוי שחמאס ייגרר פנימה, הולך וגובר. בצה״ל ימשיכו לרכז מאמץ כל עוד הלחימה נמשכת, בחיסול בכירים ובפגיעה בבתים שלהם המשמשים גם למטרות צבאיות. מנגד, המצרים ממשיכים להוביל את מאמץ התיווך, בניסיונות חוזרים ונשנים להשיג הפסקת אש, לחץ גם מצד האמריקנים ומדינות נוספות באיחוד האירופי.