מערכת הביטחון ביצעה במהלך מבצע "מגן וחץ" מספר ניסויים במערכת "קלע דוד" שיירטה בהצלחה רקטה שנורתה במטח לעבר גוש דן ובהמשך להרי ירושלים. 

מערכת "קלע דוד" - שרביט הקסמים בעלות של מיליון דולר לטיל

בראש המערך עומדת סגן אלוף רויטל ברזני, שכזכור הפכה עם מינויה למפקדת גדוד קלע דוד לאישה הראשונה בתפקיד. "במבצע הנוכחי המערכת הופעלה באופן מבצעי והצלחנו להפיל רקטה ששוגרה לעבר ירושלים, ובכך הלכה למעשה, הגנו על אזרחי מדינת ישראל וזה משמעותי מאוד עבור האנשים של המערכת. בסוף זאת לא מערכת אוטומטית ומאחורי הדברים יש אנשים שמפעילים אותה. הצלחנו בירוט ואנחנו מממשיכים הלאה", סיפרה.

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

סגן אלוף ברזני הסבירה מדוע הוחלט בירי לעבר ירושלים לעשות שימוש בקלע דוד במקביל לכיפת ברזל ואמרה כי "כל מערכת הגנה נותנת בעצם את היתרון שלה במשימה הרחבה הזאת, להגן על כל שטח מדינת ישראל מפני האיומים. זה אירוע מאוד מורכב, וזה היופי בתפיסת הגנה האווירית, שעובדת בשכבות זה אומר שתמיד יש מערכת נשק שמגבה על מערכת נשק אחרת. ובנקודת הזמן הזאת מה שהיה נכון זה בעצם זה להוציא מיירט קלע דוד כדי להצליח, ולכן זה הופעל".

סגן אלוף ברזני מבהירה כי ברמת המפעילים בשטח השיקול היחיד הרלוונטי הוא זה המקצועי שעל פיו מקבלים החלטות להגן על תושבי ישראל.  ״אני אחראית על משימה מבצעית. הדבר הראשון שעומד לנגד עיניי זה באמת הגנה על אזרחי מדינת ישראל. הלכה למעשה וגם במבצע הזה אפשר לראות את הדברים. כמפקדת בשטח, המפקדת על הכוח המפעיל והמגן אני לא מכניסה את השיקול הזה. אני עומדת אל מול משימת ההגנה. כמובן שיש אנשים, כנראה בדרגים אחרים, שלוקחים את זה בשיקולים, אבל נכון גם שהמפעילים בשטח לא יעסקו בזה. מתוך הבנה שמי שעכשיו צריך לשבת בקרון ולקבל החלטה. שניות ספורות, לא יעסוק בשיקולים אחרים  ויממש את המדיניות כפי שמצפים ממנו. זה בדיוק מה שאני חושבת שמצפים ממני".

רויטל ברזני (צילום: דובר צה''ל)
רויטל ברזני (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, שיתפה שיש התרגשות מהיירוטים הראשונים: "והייתה פה הזדמנות אמיתית במסגרת מבצע, לממש את היעוד שלנו וזה להגן על אזרחי מדינת ישראל. להצליח לעשות את זה הלכה למעשה עם הצוות שעובד כל כך הרבה זמן. אני יכולה להגיד גם כאלה ששירתו בעבר וגם כאלה שמשרתים עכשיו זו התרגשות עבורנו. האנרגיות בשיא, כולנו רוצים ימים שקטים יותר, אבל אם אין ימים כאלו אז שיהיה רלוונטי ושנצליח להגן על האזרחים. זה החלק המשמעותי. אני כן בוחרת לציין. בסוף אני מפקדת גדוד שמפעיל בעצם עוד מערכת נשק".

"זה 'המנתב', והמנתב זה בעצם המכלול שיחד עם פיקוד העורף, חיל האוויר ופיקוד העורף מאתרים את כל הצבע האדום לכל רחבי מדינת ישראל. אז גם בהקשר הזה, אני אומרת החיבור של האנשים למשימה המבצעית ולהגן פרופר על מה שקורה עכשיו בשטח בעורף. זה הדבר הכי חשוב. זה האנרגיות בשיאם, מרגישים רלוונטיים ונמשיך לעשות כל מה שידרש פה מאיתנו", אמרה.