סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, מזכ"ל "הביטחוניסטים", התראיין היום (רביעי) בתוכניתו של יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM, והתייחס לכתב האישום נגד קצין צה"ל ב"אגוז" הנאשם בגרימת מוות ברשלנות של רס"ן איתמר אלחרר ז"ל ורס"ן אופק אהרון ז"ל.

קליפת האגוז: הפספוס הגדול של תחקיר מות הקצינים ביחידה המובחרת | לב רם
הדרך שהובילה לתקלה האיומה ביחידת אגוז רצופה בכל הכוונות הטובות | אלון בן דוד

"אני חושב שיש פה פספוס ענק מאד בתחקיר הזה ובמסקנות שהוסקו ממנו", אמר בוסקילה בפתח דבריו, "מדובר באירוע מאד קשה שבו נהרגו שניים מטובי בנינו, בגלל אירוע שבו קצין ביוזמה אישית לקח נשק, הכניס מחסנית עם כדור בקנה, יצא מחוץ לבסיס כדי לאתר אמל"ח שנגנב בלילה ולהרחיק גורמים חשודים שגונבים מהם ציוד ובסופו של דבר יורה בשני מפקדים שלו. על פניו מדובר באירוע מאד חמור והמסקנות שהן גם אישיות".

"עם זאת, צריך לשאול: מה גורם לקצינים מעולים, ולא רק לאותו קצין אלא גם לקצינים שנהרגו, שגם הם יצאו בסופו של דבר לעשות את אותה פעולה שגם הוא עשה, לעשות את הסריקה הזאת", הוסיף, "מה גורם להם לקצינים כל כך טובים לצאת ולעשות את אותה פעולה שאפשר לקרוא לה חסרת משמעת לצאת בלילה בצורה לא מתואמת. היחידה הזאת נבדקה כמה שבועות קודם לכך ונמצאה ברמה מאד גבוהה בביקורת ללא ליקויים. אני חושב שאם עושים זום אאוט מהאירוע, אפשר לומר שהגורם התורם העיקרי שגם להם לפעול כפי שהם פעלו, זה היעדר המשילות ועל זה לא דובר בתחקיר. אני חושב שהיעדר המשילות רק ימשיך ויביא לנו אירועים מהסוג הזה ואני מקווה שלא".

"הם יצאו בסופו של דבר לתפוס חשודים שגנבו ציוד אמל"ח לילה קודם ומדי לילה. צריך להבין שהמפקדים האלה בטח ביחידה הזאת, גדלים בתוך תחושת אחריות מאד גדולה לציוד שלהם. הם מרגישים שזה הדבר הכי חשוב להגן על היחידה להגן על הציוד, הם לא רוצים לעמוד לדין אחרי גניבת האמל"ח. חלק מהתרבות שלהם לחזור לבסיס שלהם עם אותה כמות אמל"ח שהם יצאו. הם מרגישים פשוט מופקרים ואין להם שום דרך חוקית לפעול כדי להגן על עצמם ועל האמל"ח. הם מחונכים ליוזמה מיומם הראשון והם יוצאים כדי להגן על הבסיס ולהחזיר את הציוד", ציין.

לאחר מכן אמר בוסקילה: "יצא לי לפקד על אותו הבסיס לתקופה קצרה, באחד האימונים שביצעה היחידה שלי. הייתי מפקד בסיס אימונים בצאלים ואני אומר לך שגם אני עשיתי את אותה פעולה יחד עם קצינים שלי, אמנם בצורה מסודרת, כי לא הייתה לי ברירה. הייתי יוצא עם הקצינים והחיילים שלי לעשות מארבים וזה מאד קשה.

לאחר מכן נשאל לגבי כוננות השיא במערכת הביטחון לקראת יום ירושלים: "צריך להדגיש שצריך לטפל באירוע הזה כדי שאף אחד לא ייקח יוזמה אישית ולמה זה קשור למצעד הדגלים. ארגוני הטרור מאיימים כלפי מצעד הדגלים, שאם הוא ימשיך לנוע בירושלים להיכנס דרך שער שכם ושאר השערים, כמו שקרה בשנים הקודמות הם יפעלו נגד מדינת ישראל ויבצעו פעולות טרור. כל הסיפור של מצעד הדגלים זה לנוע בירושלים בצורה חופשית. ירושלים זאת בירת ישראל. לא יכול להיות שיש מקום בכניסות לעיר העתיקה, אזרחים ישראלים ויהודים לא יכולים לנוע".

לסיום אמר בוסקילה: "אני מניח שלא נראה השנה תופעה של ירי רקטי מכיוון עזה. אני חושב שהמבצע האחרון במידה מסוימת הרתיע את ארגוני הטרור. יכול להיות שבמידה מסוימת יהיו אירועים  מקומיים במזרח ירושלים או סמוך לשער שכם אבל המשטרה בפריסה חזקה תדע להשאיר את זה בצורה מקומית".