פחות משבוע חלף מאז סיום מבצע מגן וחץ ברצועת עזה - ובמערכת הביטחון יש שביעות רצון מניהולו ומתוצאותיו.עם זאת, במערכת הביטחון מסתייגים מאמירות מופרזות על שינוי משוואות לכאורה במאזן ההרתעה מול הרצועה, אשר נשמעו בשבוע החולף גם מצד ראש הממשלה בנימין נתניהו.

התירוץ משתנה, אך הפעולה זהה: הסבב הבא בעזה מתקרב במהירות | לב רם
ראש אגף מבצעים: "יכול להיות שיהיה מבצע נוסף, לא קונים פה שקט לעולמי עד"

לאחר המבצע מבקש הרמטכ״ל רב־אלוף הרצי הלוי לשדר קו צנוע בכל הקשור למינוף תוצאותיו. בצה״ל סבורים כי המבצע האחרון היה טוב יותר מאשר המבצעים הקודמים, שבהם חמאס לא נכנס למערכה ושגם הם נחשבו טובים יחסית. עם זאת, גם בדיונים המתקיימים בדרגים השונים מודגש כי לא ניתן להשליך משמעויות רבות מהעימות המוגבל במבצע האחרון על העימות מול חמאס או חיזבאללה. 

גם בסוגיית חיזוק ההרתעה מבקשים הפעם בדיונים בצה״ל לגבש קו מתון יותר בכל הקשור להצהרות. זאת, גם כלקח ממבצעים קודמים, שבהם העריכו בצה״ל הערכות יתר לגבי אורך תקופות השקט לאחר המבצע. עם זאת, במערכת הביטחון סבורים כי למבצע יש חשיבות גם במסר שעובר לחמאס, חיזבאללה ואיראן. לפיו, גם כאשר יש מחלוקת קשה בחברה הישראלית, אשר זולגת גם לצה״ל - ברגע האמת, כאשר צריך לקבל החלטות, צה״ל פעל באופן חד וחזק אל מול איומי הטרור.

בתוך כך, למרות התגברות האיומים הרב־ זירתיים, במערכת הביטחון סבורים כי מדינת ישראל אינה קרובה למלחמה. במבצע האחרון ההערכה הייתה שאילו חמאס היה נכנס לעימות מול ישראל, היו צפויים להתרחש גם אירועים בגזרות אחרות, בתרחישים אפשריים של רקטות מלבנון או ניסיון לשלוח מל״ט לשטח ישראל, כפי שכבר אירעו בעבר. 

אולם ההערכה המובילה הייתה שגם אם היה מתפתח עימות חמור יותר מול חמאס, חיזבאללה לא היה נכנס אף הוא למערכה מול ישראל.