מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר, נאם הבוקר (שני) בכנס הרצליה והתייחס לחזון של מערכת הביטחון בכל הקשור לשימוש בבינה מלאכותית, וכן התייחס לאפשרות למערכה רב-זירתית כוללת.

אלפי רקטות ופגיעה בחשמל ובמים: תרחיש האימים למלחמה כוללת

"המפתח להכרעת שדה הקרב המתהווה והעתידי, טמון בקשר שבין עוצמה צבאית לשימוש בכלים טכנולוגיים, מתקדמים וחדשניים, וביכולת להרחבת הפער בנינו לאויבנו בתחומים אלה. למשרד הביטחון תפקיד מרכזי לתמוך בבניין הכוח של צה"ל, שיאפשר הכרעה במערכה רב-זירתית. זאת משימה מורכבת, במיוחד לאור העובדה שהשחקנים במזרח-התיכון משנים אסטרטגיה במהירות רבה, ומול זה מערכת הביטחון מחויבת גם היא להשתנות במהירות, ולוודא שהיא ערוכה עם כוח צבאי יציב, עוצמתי וגמיש באותה מידה", אמר זמיר פתח דבריו.

על הצורך בהערכות למערכה רב-זירתית הוסיף: "לפני פחות משנתיים, בעת שסיימתי את תפקידי כסגן הרמטכ"ל, ציינתי כי אנו עלולים לעמוד בפני מערכה כבדה, ארוכה, רב-זירתית, משולבת באתגרי פנים, במתארי עורף-חזית ועומק. לשם כך יש צורך ביכולת הכרעה, אורך נשימה ועתודה חזקה. אמרתי אז שישראל צריכה יכולות טכנולוגיות מתקדמות, אבל לצד זה מסה קריטית של איכות וכמות. דברים אלה מקבלים בימים אלה משנה תוקף, בטח לנוכח אופי המלחמה באוקראינה והתגברות האיומים הפנימיים עלינו, האיומים בגבולות, בעומק ובאיומי הטילאות והסייבר".

על ההתקדמות בפיתוח מערכת היירוט באמצעות לייזר רב-עוצמה: "קצב התקדמות הפיתוח של מערכת הלייזר הקרקעית, 'מגן-אור', מרשים מאוד. בתקופה הקרובה נצא לסדרת ניסויים נוספת, של המערכת. לאחר סדרת הניסויים נתחיל באופן מדורג, לפרוס מערכת ראשונה בשטח, מול האיומים בגזרות השונות. זה לא יקרה בין-לילה, אבל האנשים המצוינים במפא"ת, בצה"ל ובתעשיות הביטחוניות עובדים סביב השעון, כדי לקצר את לוחות הזמנים ככל הניתן".

על המיקוד בפיתוח טכנולוגיות העתיד, רובוטיקה ו- AI: "המשימה שלנו היא להפוך את מדינת ישראל למעצמת AI. את מה שעשינו בסייבר עלינו לעשות ברובוטיקה ובבינה מלאכותית. ישראל היא הרי מעצמת סייבר. יכולות הסייבר שלנו הן מהמתקדמות ביותר שיש בעולם, והן משתכללות כל הזמן. הסיבה לכך היא זיהוי נכון ובזמן של מימד הסייבר כמימד ביטחוני, כלכלי, לאומי, ובינלאומי. תעשיית הסייבר מביאה ערך עצום לכלכלה ולמשק הישראלי וישראל הפכה למודל לחיקוי. לכן המודל הזה צריך לשמש דוגמא להיערכות לתחום העתיד, ה-AI. יש המגדירים את ה-AI כמהפכה הבאה בשינוי פני הלחימה בשדה הקרב. טכנולוגיות ה-AI יביאו איתם יכולות רבות ונוספות כגון: פעולה של פלטפורמות בלהקות ונחילים ומערכות לחימה הפועלות באופן עצמאי. כל אלו ישולבו בשדה הקרב ויקנו יתרון למי שידע לפתח ולהפעיל אותם באופן מבצעי. 

לבסוף התייחס להשקעה בתעשיות הביטחוניות וביצוא הביטחוני: "משרד הביטחון משקיע במשך שנים רבות בשימור קווי ייצור חיוניים ואסטרטגיים. בעידן של מרוץ חוצה יבשות אחרי חומרי גלם, אנו ממשיכים לפעול לצמצום התלות בספקים חיצוניים. יש בזה גם הזדמנויות לכלכלה ולתעשיות הביטחון הישראליות: יכולת להתבסס על ייצור עצמי ולספק מהר חשובה היום, לא פחות מהיכולת הטכנולוגית. השאלה הראשונה שאנחנו נשאלים בכל משא ומתן עם מדינה בעולם היא: "מתי אתם יודעים לספק"? לא בכדי רשמה מדינת ישראל בשנת 2021 את שיא כל הזמנים בהיקף הייצוא הביטחוני שלה- 11.4 מיליארד $ – הכפלה תוך פחות מעשור. בקרוב נסכם את נתוני שנת 2022, וכבר עכשיו אני יכול לומר שהשיא של שנת 2021 צפוי להישבר".