ראש אגף המודיעין, אלוף אהרון חליוה הזהיר הערב (רביעי) בכנס הרצליה באוניברסיטת רייכמן כי "גם אצל חסן נסראללה בחלוף הטעות שעשה ב-2006, ישנה תחילת הבנה שניתן למתוח את המשוואות מול מדינת ישראל. הסיפור של המחבל בצומת מגידו הוא לא סיפור חד פעמי לצערי ונסראללה קרוב לטעות שעלולה לדרדר את האזור למלחמה גדולה. הוא קרוב לטעות הזו מלבנון ומסוריה".

"לזה אני מצרף את הביטחון העצמי הגובר של הנשיא אסד. ראינו את הביקור האחרון שלו בסעודיה ואת החיבוק עם מוחמד בן סלמן והאופן שבו הוא בזלזול לא מקשיב לנאום של זלנסקי, לצד העובדה שהוא מאשר לשגר כטב"ם אירני משטח סוריה. כל אלה מייצרים פוטנציאל הסלמה גבוה באזור ואנחנו צריכים להיות ערוכים לכך שאויבנו לא יבינו את המסר שאנחנו מעבירים. שלא יטעו, אנחנו נכונים להפעיל כוח ונעשה כל מה שניתן וכל מה שנדרש כדי להביא לשקט", ציין. 

באשר לסוגיות שעל הפרק אמר ראש אמ"ן כי "הנחת המודיעין השנתית לשנת 2023, לא רק שהתממשה ברובה אלא אנחנו כבר נדרשים להערכת מודיעין חדשה בכל אחד מהנושאים ששמנו על הפרק התחרשו דברים בקצבים יוצאי דופן. הדבר המוביל את העניין הוא ארה"ב שהיא בת ברית חשובה מאין כמותה למדינת ישראל, היא המעצמה הכל יכולה, השוטר העולמי. המדיניות שלה היא שזו שמעצבת את העולם כולה. שאתה רואה את התחרות האמריקאית מול הסינים ואת המלחמה על אדמות אמריקה שרחוקה להסתיים למיטב הבנתי, ושאתה רואה מגמות כמו משבר כלכלי, אקלים, אנרגיה סוגייה של שרשראות אספקה ומאבקים אידאולוגיים וכל זה בתקופת זמן כה קצר, שאתה בוחן את המדיניות האמריקאית אז כדי לנו לפתוח את הראייה לראייה רחבה לא להסתכל רק על איראן ולא רק על האזור אלא על התופעות העולמיות והשפעה עלינו".

"זו גו הסיבה שאני חושב שהעולם כולו מחפש משאלות נוספות אל מול המציאות המאוד מורכבת. ברגע שהמדינות סביבנו מחפשות משמעות נוספות מתרחשים תהליכים ואיראן בתוך הסיפור וזה לא רק איראן, התחרות שמתרחשת באזור המפרץ על ההגמוניה הסונית, סעודיה האיצה בחודשים האחרונים וחזרה לקדמת הבמה אל מול התחרות של הקטרים והאמרתים. הנוכחות הסינית בהסכם בין איראן לסעודיה ובשיח בין הטורקים למצרים, הקטרים והסורים", הוסיף. 

 לדבריו, "איראן נכנסה ל2023 בזווית כניסה שלילת – המהומות, אספקת האמל"ח לרוסיה, אספקה שנמשכת עד הימים האלה ואפילו מתגברת, הביקורת האמיתית לא הייתה על נושא הגרעין אלא על הנושא הזה. לפתע שלושה ארבעה חודשים אחרי הם חוגגים את השנה החדשה והמגמה מתהפכת. זה נובע מתהליכים גלובליים שלמים מהבנה של השחקנים כולם שאי אפשר רק להישען על משענת אחת טובה ככל שהיא תהיה ולפיכך נחתמים הסכמים, נוצרות בריתות ומדינת ישראל צריכה לבחון לעומק את המיקום שלה באזור אל מול ההתפתחויות האלה. גם היום ישראל היא מדינה נכסית. יש לה יכולות טכנולוגיות, צבאיות ,מודיעיניות וכלכלה חזקה והיא מדינה עם עוצמה שצריכה לנצל את הנכסיות שלה. זה דורש שותפות עם ארה"ב והבנה במארג שמתפתח איפה נכון לנו להתמקם".

אהרון חליוה (צילום: גלעד קוולרצ'יק)
אהרון חליוה (צילום: גלעד קוולרצ'יק)

עוד הוסיף ראש אמ"ן בנושא ואמר: "שר הביטחון היטיב לתאר את הסוגייה האיראנית. אגיד בצורה ברורה- איראן היא איום אמיתי על מדינת ישראל ובשנים האחרונות העימות מול ישראל הפך לעימות ישיר והוא חונה בשדות רבים- לא רק בגרעין ואמצעי הלחימה השונים והאיום הצפוני של חיזבאללה. איראן נמצאת בנקודה בתוכנית הגרעין שגם בתחום ההעשרה והנשק היא הולכת ומתקדמת. להערכתנו לא התקבלה החלטה באיראן לפרוץ לנשק גרעיני- לא בהעשרה ולא בנשק אבל יש הערכות ליום שהמנהיג האיראני או מחליפו יקבלו את ההחלטה בנוגע לקבוצת הנשק ואנחנו עם עיינים פקוחות כדי לסמן בכל רגע את נקודות המוכנות של איראן לנקודה הזו".

על חמאס, אמר האלוף חליוה כי הוא "יצא חבוט משומר חומות אבל הוא גם יצא עם תובנה שלחימה והתנגשות עם ישראל לא משרתת אותו באמת". לדבריו, "הוא גם ניסה לנכס את העימות לנושאים דתיים - גם דרך כל סוגיית הר הבית, לראייה, מה שקרה בפסח האחרון בדמות ירי מלבנון של 30 פריטי תמ"ס שירה חמאס ללא אישור חיזבאללה. זו פעולה שיכולה להבעיר את האזור כולו".

"חמאס מביט ולוטש עיניים ליום שאחרי אבו מאזן. נכון יש הסבורים שהוא יחיה לנצח, הערכת המודיעין סבורה שלא והמציאות באיו"ש היא מציאות שעלינו להתכונן אליה. אנחנו שוכחים שכבר שנה וחצי אנחנו נמצאים בגלי טרור עולים ויורדים, פעילות צה"ל מגנין עד שכם. דור שלא ידע את צה"ל מחומת מגן, והמציאות הזו היא מציאות מורכבת ואנחנו מסמנים את איו"ש והסוגייה הפלסטינית כסוגיה מרכזית", הדגיש.