הותר לפרסום כי בפעילות של שירות הביטחון הכללי, בשיתוף ימ"ר חוף ויחידת הגדעונים (יח' 33) במשטרת ישראל, נעצר לפני מספר שבועות מחמד נדיר מחאג'נה, אזרח ישראלי תושב אום אל-פחם כבן 20, בחשד כי בכוונתו לממש פיגוע תופת באמצעות מטען, לאחר שגויס לארגון הטרור חמאס. החשוד נעצר כשברשותו מדיה ששימשה לקשר מול החמאס ברצועת עזה.

בחקירה בשב"כ עלה כי גויס לפני מספר חודשים לזרוע הצבאית של החמאס ברצועת עזה, לצורך מימוש פיגוע תופת באמצעות מטען בשטח מדינת ישראל. מהחקירה עולה כי לאור לחצים כלכליים ונפשיים בהם היה מצוי, החל להתקרב לאידיאולוגיית האחים המוסלמים, ובהמשך החליט כי ברצונו לבצע ג'יהאד.

עוד עלה בחקירה כי אסף מידע אודות מיקומים אפשריים לביצוע פיגוע בישראל, בדגש על אתרים ביטחוניים ומקומות הומי אדם ושלח את המידע שאסף לחמאס ברצועת עזה.

בסופו של דבר, על פי הנחיות שקיבל מחמאס, בכוונתו היה לממש פיגוע תופת בקו אוטובוס 921 באזור חדרה, והוא אף ביצע מספר פעולות לטובת מימוש הפיגוע טרם נעצר. בתאריך 09.05.2023 הוגש כתב אישום נגד מחמד מחאג'נה, המייחס לו עבירות ביטחון חמורות.

מפת חדרה בה סימן את התחנה המרכזית ותחנת אוטובוס נוספת (צילום: דוברות שב''כ)
מפת חדרה בה סימן את התחנה המרכזית ותחנת אוטובוס נוספת (צילום: דוברות שב''כ)

כזכור, בחודש ינואר השנה, נעצרו שני אזרחים ישראלים תושבי מעאויה שגוייסו אף הם על-ידי ארגון החמאס ברצועה לצורך מימוש פיגוע מטען בשטחי ישראל. מהעולה בחקירות מוערך כי השניים הופעלו על-ידי אותה התשתית.

גורם בשב״כ מסר: ״חקירת הפרשייה חושפת פעם נוספת את מאמציו של החמאס לקדם פעילות טרור בשטחי ישראל, תוך ניסיון להרחיק את מעורבותו באופן פומבי, במקביל למצג שווא כי ברצונו לקדם מהלכי הסדרה ברצועה. זאת, תוך ניצול ציני של אוכלוסיית אזרחים ישראלים וגיוסם לטובת פעילות טרור״.

האחריות על פעילויות מעין אלו מוטלת על הנהגת החמאס ברצועה, בראשה יחיא סנואר, ראש החמאס בעזה.