אלוף (מיל') יעקב עמידרור, מי שכיהן בעברו כראש המועצה לביטחון לאומי, שוחח הבוקר (רביעי) עם ענת דוידוב וניסים משעל בתכניתם ב-103FM והתייחס לדברי הרמטכ"ל הרצי הלוי שאמר במהלך כנס בהרצליה כי ישנן התפתחוית שליליות שיכולות להביא לפעולה צבאית של ישראל באיראן.

הרמטכ"ל: "יש התפתחויות שליליות שיכולות להביא אותנו לפעולה באיראן"
גלנט לאחר דברי הרמטכ"ל החריגים: "נערכים ליעד מורכב ומשמעותי הרבה יותר"

לשאלה עד כמה אנחנו קרובים לפעולה באיראן, השיב ראש המל"ל לשעבר כי "העולם לא השתנה, רק היה כנס. אני לא יודע למה הרמטכ"ל החליט להגיד את זה דווקא. בנשק גרעיני אתה צריך שלושה דברים - אמצעי שיגור, האיראנים מפתחים את הטילים שלהם כבר הרבה מאוד זמן, ההסכם לא נגע בנושא הטילים לצערי הרב. הדבר השני זה חומר לעשות איתו את הפצצה. האיראנים החליטו ללכת על מסלול של אורניום מעושר, על פי גורמים זרים הם נמצאים זמן קצר מאוד לפני ההעשרה לרמה צבאית של חומר רב, יש כאלו שאומרים עד כדי חמש פצצות. הדבר השלישי זה מה שנקרא הנשקה, להפוך את זה לנשק. כנראה שעל מה שהרמטכ"ל החליט לדבר זה על ההנשקה, קבוצת הנשק. כי בעולם של ההעשרה לא קרה שום דבר לאחרונה, האיראנים התקדמו לאט לאט".

לשאלה עד כמה ישראל יכולה להוציא לפועל תקיפה לבדה, ענה ש"סעודיה בכלל לא רלוונטית לעניין הזה, היא לא תתקוף באיראן ולא יהיה מי שידחוף לדבר הזה. בסוף זו החלטה ישראלית, אנחנו לא זקוקים לאמריקאים בשביל לקבל את ההחלטה ולבצע אותה. ברמה העליונה, של האם אנחנו זקוקים לאישור אמריקאי על מנת לתקוף באיראן התשובה היא לא. אם מדינת ישראל תגיע למסקנה שזה האינטרס העליון שלה היא תודיע לאמריקאים מאוחר ככל האפשר שהיא בדרך, אף מטוס אמריקאי לא יתרומם כדי לעצור את המטוסים הישראלים. כשאנחנו תקפנו בעיראק האמריקאים לא אהבו את זה. יש שאלה שלישית, האם יש בכוחנו לעשות את זה.  התשובה - יש לנו יכולת, היא פחות מזאת שיש לאמריקאים אבל יש לנו יכולת ונגרום נזק גדול מאוד למערך הגרעין האיראני".

עוד המשיך ואמר באותו נושא: "זה לא שייך לשאלה איזה נזק נגרום. הערכת העבודה צריכה להיות שהאיראנים יגיבו בתוקפנות גדולה מאוד, כל מה שיש להם הם ינסו, והם ינסו להביא לכך שגם חיזבאללה יפתח באש. אבל התשובה היא כן, אנחנו צריכים לקחת בחשבון שבמקרה כזה תהיה תגובה איראנית בוודאי וגם של חיזבאללה". 

בכל הנוגע לכוננות של האזרחים בישראל במקרה של תרחיש מעין זה, השיב ש"קודם כל, העול העיקרי להתכונן לכזה מצב מוטל בראשית על הרמטכ"ל עצמו. זו אמירה - אנחנו מתכוננים, כי אני אומר לכם שזה יקרה, ואני הרמטכ"ל ואני יודע שזה מוטל עליי. זו אמירה של 'אל תחשבו שאנחנו לא מטפלים בזה'. הדבר השני, אני חושב שמאוד חשוב במדינה דמוקרטית, אתה לא יכול לצאת למלחמה בלי לגיטימציה פנימית וחיצונית. בהודעות כאלה אתה בונה את הלגיטימציה הפנימית. שזה יקרה אף אחד לא יוכל להגיד 'לא עדכנו אותנו'. אני חושב שנתניהו בנוי לקבל החלטה כזו. זו לא תשובה לשאלה האם הוא יקבל, אבל אני חושב שהוא בנוי לקבל".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM