דו"ח של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית קובע כי בחודשים האחרונים איראן המשיכה להפר את תנאי הסכם הגרעין והגדילה משמעותית את מלאי האורניום המועשר שלה. בעקבות ידיעה זו, אריה אלדד וניסים משעל שוחחו היום (חמישי) ב-103FM עם האלוף (מיל') יעקב עמידרור, לשעבר ראש המל"ל, שהתייחס לנושא.

הסכם הגרעין שוב על הפרק? בכיר איראני: "נעשתה התקדמות טובה"
למרות ההפרות בתוכנית הגרעין: סבא"א סגרה שתי חקירות נגד איראן

"המצב באמת מאוד מורכב, משתי סיבות", טען עמידרור, ופירט: "איראן מתקדמת לנשק גרעיני והעולם עוצם עיניים ומסרב לפעול על פי מה שהוא רואה כי זה לא נוח לו. אני חושב שהכותרות מוגזמות, האיראנים יכולים בזמן קצר מאוד להעשיר אורניום, ברמה צבאית יהיה להם אורניום לשתי פצצות. אבל זה לא נשק גרעיני, בנשק גרעיני צריך לעבור תהליך הנשקה, לקחת את החומר ולהפוך אותו לנשק".

עוד הבהיר כי "יש הבדל בין 12 יום לכמה חודשים או חצי שנה. זה רע וזה רע. הכול זה למיטב ידיעתנו, ולמיטב ידיעתנו הם רחוקים מרחק של הנשקה מהפצצה, תהליך שבין כמה חודשים לשנתיים. כנראה זה איפשהו באמצע בין כל המומחים. לעניות דעתי, אנחנו צריכים להגיע להסכמה פנימית שתאפשר לנו להתקדם ביחד ולהבין שאנחנו עומדים בפני מצב מאוד מורכב, ולמצב המורכב הזה צריך להגיע שאנחנו יחד. לכן שיחות ההסכמה אצל הנשיא ממש קריטיות".

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

"אנחנו צריכים להאיץ את ההתכוננות שלנו לקראת האפשרות שנצטרך לתקוף באיראן, ותקיפה באיראן פירושה מלחמה גדולה וכנראה שחיזבאללה יפעל. זו הערכת העבודה הנכונה לצורך האירוע. זו תהיה מלחמה לא פשוטה, גם מול האיראנים וגם מול חיזבאללה, צריך להתכונן לזה ברצינות. ההתכוננות הזו גם יקרה", הדגיש.

לאור אמירותיו תהו צמד המגישים האם ישנה אפשרות שישראל תתקוף באיראן ללא ארה"ב, ועמידרור השיב: "אנחנו יכולים לעשות תקיפה כזו בלי ארה"ב, והשאלה היא מה הנזק שאנחנו יכולים לגרום. אנחנו נצטרך לבדוק, אנחנו יודעים לעשות נזק השאלה מה גודל הנזק. אנחנו יודעים לתקוף בלי ארה"ב".

נשיא איראן טוען באו"ם: "אין לנו כוונה להגיע לנשק גרעיני"
בהמשך, התייחס עמידרור לאמירתו של ח"כ רם בן ברק, אשר טען כי בעקבות היציאה מההסכם נתניהו הוא אבי הפצצה האיראנית: "האמירה הזו היא אמירה פוליטית. מבחינה מקצועית, צריך היה לבחור בין שתי רעות חולות, אחת להישאר עם ההסכם ובסופו הלא רחוק להיות במצב שבו האיראנים עושים את כל מה שהם עושים היום אבל עם לגיטימציה. והאפשרות השנייה הייתה להוציא את הלגיטימציה מהמשחק, אבל צריך לקחת בחשבון שזה יקרה יותר מהר כי עד נקודה מסויימת העולם לא יפעל נגדם. שתי גישות לגיטימיות, מדינת ישראל בחרה באפשרות השנייה, זו שאומרת שיהיה ברור שמה הם עושים זה לא לגיטימי".

נשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום:  President Website/WANA (West Asia News Agency))
נשיא איראן אבראהים ראיסי (צילום: President Website/WANA (West Asia News Agency))

"אנחנו קרובים מאוד להחלטה שצריך לתקוף באיראן?", ביקש משעל להסיק מסקנות מהשיחה, ועמידרור חידד: "אנחנו קרובים אבל לא בטוח שהמילה 'מאוד' נכונה. העולם מלא במדינות שיש להם פצצות, הבעיה שלאיראן תהיה פצצה, העולם המוסלמי לא יוכל לעמוד מנגד. מה שהסעודים היום דורשים במסגרת הדרישות שלהם מהאמריקאים זה שיהיה להם מעגל גרעיני בסעודיה. לפחות שלוש מדינות, מצרים טורקיה וסעודיה, תהיינה צעד אחד אחרי האמריקאים, וזה בדיוק מה שקורה. האמריקאים העמידו פנים ולא הבינו את המצב, ואפשרו בהסכם את האפשרות של האיראנים להחזיק מעגל העשרה, ואחרי זה גם להיות בעלי לגיטימציה להמשיך מעבר לזה".

לסיום, כאשר נשאל האם במידה ואיראן תחזיק בפצצה גרעינית היא לא תשליך אותה על ישראל ביום למחרת, הבהיר עמידרור כי "לא זאת האופציה העדיפה על האיראנים, משום שהאיראנים יודעים שביום שתוטל פצצה טהרן תפסיק להתקיים, וזה לא יהיה רק טהרן. תחת הפצצה איראן תהיה יותר אגרסיבית".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM