אירוע חריג בגבול הדרומי: שלושה לוחמי צה"ל נהרגו מירי בפיגוע הבוקר (שבת) בגבול מצרים, כך הותר לפרסום. גופותיהם של ליה בן נון ז"ל בת ה-19 וחייל נוסף נמצאו בעמדת השמירה סמוך לגבול המצרי, לאחר שנורו ע"י מחבל שחדר אל תוך שטח ישראל.

במהלך הסריקות שנערכו אחר המחבל התפתחו חילופי אש, במהלכם נהרג גם סמל ראשון אוהד דהן ז"ל. המחבל שחוסל הינו שוטר מצרי, ובמצרים טוענים כי הוא חדר לישראל בזמן שרדף אחרי מבריחי סמים בסמוך לגבול. 

בשעה זו, לאחר הערכת מצב, הוחלט להסיר את המחסומים המשטרתיים שהוצבו בכבישי הדרום בעקבות האירוע.

הקורבן השלישי בגבול מצרים: אוהד דהן נהרג בחילופי האש עם המחבל
"המסע שלי כלוחמת": הסרטון המרגש שפרסמה ליה בן נון, שנהרגה הבוקר בגבול מצרים | צפו
מפקד פיקוד הדרום על התקרית בגבול מצרים: "אין קשר להוראות הפתיחה באש"

דהן ז"ל פונה לבית החולים באורח אנוש, שם נאלצו הרופאים לקבוע את מותו. כמו כן, נג"ד צה"ל נפצע במהלך התקרית באורח קל, ופונה לקבל טיפול רפואי בבית החולים סורוקה. לפני זמן קצר, שוחרר הפצוע מבית החולים. 

לאור התקרית, קיים שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ובכירי מערכת הביטחון. גם רה"מ בנימין נתניהו, נמסר, מתעדכן באופן שוטף על פרטי האירוע בדרום. מדובר צה"ל נמסר כי צה"ל מתחקר את נסיבות הירי ומבצע סריקות לשלול הימצאותם של מחבלים נוספים במרחב. כמו כן, בעקבות האירוע נחסמו לתנועה מספר צירי תנועה. 

 אוהד דהן וליה בן נון ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
אוהד דהן וליה בן נון ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

הפיגוע בגבול מצרים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)
הפיגוע בגבול מצרים (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

האירוע החל בשעות הלילה המוקדמות, עם סיכול הברחת סמים שלושה ק"מ צפונית מזירת התקרית. עם זאת, בצה"ל הדגישו כי טרם נקבע קשר בין סיכול ההברחה לירי על הלוחמים, כאשר שני כיוונים נבדקים במסגרת החקירה: פיגוע או נקמה על סיכול ההברחה.

כאמור, מחקירת האירוע עולה כי שני הלוחמים נמצאו ללא רוח חיים בעמדה בשעות הבוקר. לאחר שהשניים לא ענו בקשר, קצין שהגיע למקום מצא את הלוחם והלוחמת ירוים. שעות לאחר מכן, במהלך סריקות שבוצעו באזור, המחבל זוהה וכוחות צה"ל הצליחו לחסל אותו בתום חילופי אש קשים.

בצה"ל מציינים כי מדובר באירוע חריג מאוד ומדגישים כי לא היו שום תקיפות אוויריות. מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, הגיע לזירת האירוע במרחב החטיבה המרחבית פארן. 

בעקבות האירוע נחסמו לתנועה מספר צירי תנועה: כביש 241 צומת אורים, כביש 232 צומת מגן, כביש 234 צומת צאלים, כביש 40: צומת משאבים, צומת טללים, צומת נאות חובב, צומת הנגב, כביש 25 מערבית לנתיבות, כביש 232 שער הנגב, כביש 90 מחסום צפוני וכביש 12. בשעה זו נפתחו כלל החסימות. 

מדוברות הצבא המצרי נמסר: "עם עלות השחר היום אחד מאנשי כוחות הביטחון שהופקדו לאבטח את קו הגבול הבינלאומי רדף אחרי מבריחי סמים. במהלך המרדף פרצו אנשי הביטחון את מחסום הביטוח והתפתחו חילופי אש שהובילו למותם של 3 אנשי כוחות הביטחון הישראליים ופציעתם של שניים נוספים, בנוסף למותו של איש הביטחון המצרי. 

עוד נמסר כי "כל אמצעי החיפוש, הבידוק והביטוח ננקטים לאזור וכן נקיטת אמצעים משפטיים לגבי האירוע. תנחומים כנים למשפחות ההרוגים ואיחולינו החלמה מהירה לפצועים".

פינוי הפצועים מהפיגוע בגבול מצרים (צילום: ארנולד נטייב)

במועצה האזורית רמת נגב ביקשו להרגיע את התושבים, ומסרו כי "בהמשך לדיווחים משעות הבוקר על תקרית ביטחונית וחילופי אש בגבול מצרים וסביבת הר חריף, חשוב לנו לעדכן כי ראש המועצה וקב"ט המועצה נמצאים בקשר ישיר ושוטף עם צה"ל וכוחות הביטחון שמנהלים את האירוע. ביישובי המועצה השגרה נשמרת במלואה ואנחנו בקשר רציף עם הרבש"צים והרבש"צים היישוביים".

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, ערן דורון: ״זאת שבת עם בשורות קשות ועצובות מאד לעם ישראל ומדינת ישראל. שלושה לוחמים איבדו את חייהם  בהגנה על יישובי רמת הנגב בגבול מצרים. משפחת רמת הנגב משתתפת בצערן העמוק של המשפחות ומאחלת החלמה מהירה לפצועים בפיגוע הנורא. אנו סומכים על צה״ל וכוחות הביטחון בשמירה על היישובים ומאמינים כי ייבצעו את הנדרש מול מקביליהם מהצד השני של הגבול בכדי לתחקר את האירוע ולהפיק את הלקחים״.

ראש מועצה אזורית הערבה התיכונה, מאיר צור, מסר: "בוקר קשה מאוד, עם הרצחם של שלושה לוחמים בתקרית ביטחונית שהתרחשה במרחב החט' המרחבית פארן, בסמוך לגבול. התקרית אירעה לאחר סיכול הברחת סמים גדולה בגבול מצרים, 500 מטרים ממקום הפיגוע. אנו מתריעים זמן רב על נושא ההברחות, ממצרים וירדן, המסכנות חיי לוחמים ואזרחי ישראל, המחייבות טיפול הרבה יותר קשוח, ולמרות שבצה"ל עושים עבודה טובה, הפעילות עדיין לא מספיקה ולא מרתיעה את המבריחים, שאין להם פחד, מקסימום מחרימים להם את השלל, אבל לא פוגעים בהם".

"בצד המצרי קיימת פעילות גורמי טרור, ומבריחים, שלמרות הגדר וחיילי צה"ל המסיירים לאורכה- ממשיכים בפעילותם, כמעט ללא הפרעה מעבר לגבול והפעם כנראה גם בסיוע שוטר מצרי. אני קורא לממשלה לטפל בדחיפות במצב הקשה, גם בגבול ירדן, ליפני שההברחות המתרחשת יום יום יהפכו לאלימות", ציין.