אלוף (מיל') גיורא איילנד, לשעבר ראש המל"ל, שוחח היום (ראשון) עם בן כספית ואריה אלדד בתכניתם ב-103FM והתייחס לפיגוע בגבול מצרים, בו נרצחו סמל ליה בן נון, יחד עם סמל-ראשון אורי יצחק אילוז וסמל-ראשון אוהד שמעון דהן.

"מדובר באירוע מאוד רע. היו שם שני אירועים שונים, ואחד הדברים שצריך לבדוק זה האם היה קשר ביניהם. 1. זה ניסיון של הברחה שנתפס, ויכול להיות שהשוטר שחדר כשעתיים אחר כך ידע על ניסיון ההברחה, וכשכל תשומת הלב הלכה למקום אחד, אז הוא חדר למקום אחר. מדובר על מישהו שידע כנראה הכול על המקום, כולל למצוא את הפרצה שהיא בגודל של חצי מטר", אמר איילנד בפתח הריאיון.

עוד המשיך והוסיף באותו נושא: "אחד הדברים המוזרים, אני חייב להגיד, מהפרצה הוא הגיע לעמדה בה היו שני חיילים, ירה בהם. ככל שידוע הם לא הספיקו או אפילו אולי לא ניסו להשיב. זה מחייב בדיקה לפחות על שני דברים. 1. אני באופן אישי תמיד נגד שני חיילים באותה עמדה, כי הם פגיעים כמו חייל אחד. יש עשרות אירועים שהיו באיו"ש ובמזרח ירושלים וכו' שמראים בדיוק את ההבדל בין מצב של חיילים צמודים שזה רע לבין חיילים מפוצלים. יש דבר נוסף שמתחבר אליו זה שלכאורה הייתה עמדה נוספת כ־100 מטר ממנה, שלכאורה לפחות אמורה הייתה לדעת על האירוע הזה, ואם לא לפני, אז לפחות לשמוע יריות, והיא לא הגיבה ולא ידעה ולא עשתה כלום. גם זה דבר מאוד מוזר. עוד דבר מוזר כמובן זה שפעם אחרונה שהם עלו בקשר זה ב־4:15, ורק ב־9:00 בבוקר הסתבר שהם הרוגים, מן הסתם כנראה כבר כמה שעות, שזה דבר מזעזע". 

איילנד אמר: "החלק הבא, מהרגע שהיה ברור שיש פה אירוע ויש פה מחבל, אז מצד אחד צריך להעריך את הניסיון לחתור למגע, אבל במצב של מרדף, הדבר האחרון החשוב הוא הזמן. אם אתה שולט בו מהאוויר ויודע איפה הוא נמצא ויש גדר שהוא לא יכול לברוח אליה כי זה מול מצרים, אז תביא את חצי צה"ל ואת כל חיל האוויר, ולא משנה כמה זמן זה ייקח וכמה אש תירה, העיקר שתחסל אותו ואל תסכן חיילים. פה, בסוף, למרות שהוא התגלה ממאות מטרים, בסוף הוא הפתיע את הכוח ופתח באש ראשון ושלא חיכו פה לפי דעתי לאמצעים שהיו יותר נכונים. יש פה שאלות נוספות שבעיניי גם הן מוזרות. למשל, שהחייל והחיילת שנהרגו עלו לשמירה של 12 שעות. אני לא זוכר דבר כזה, ותאמינו לי הרבה שעות שמרתי. לפעמים אתה שם נגיד שישה חיילים בעמדה ל־12 שעות, אבל אז אתה נותן להם משמרות. אני לא מכיר דבר כזה לשמור 12 שעות ברציפות. זה שבעיניי, בלשון המעטה הוא מוזר". 

ראש המל"ל לשעבר ציין כי האירוע מחייב בדיקה מעמיקה: "הצבא מבין את גודל התקלה ואת העובדה שבאמת קשה להשלים איתה ואני חושב שהוא יבדוק את עצמו בצורה יותר רצינית. מצד שני, אני חושב שאנחנו צריכים להגיד לפחות דבר אחד בפרספקטיבה. זה אירוע נורא, אבל זה אחרי שנתיים מאוד טובות שבהן היו הצלחות רבות. עלייה מאוד גדולה בהצלחה לאורך הגבול הזה. גם שילוב של מערכות, גם הגדודים האלה של בנים ובנות, זו בהחלט הצלחה בגבולות הזה. כמובן שכשיש לך אירוע אחד כזה קשה לזה מעיב על הכול, אבל צריך להיזהר לא להסיק מסקנות שהן לא בהכרח המסקנות הנכונות, כי בסך הכול הגבול הזה נשמר בהצלחה רבה מאוד כבר עשר שנים". 

לסיום, התייחס לתגובת המצרים לאירועים הקשים: "המצרים? הגרסה שהם נתנו היא מופרכת והזויה. צריך להיזהר בכבודם, אבל אני מסכים שיש פה לפחות שלוש שאלות קשות שצריכים לשאול גם אותם. 1. האם הוא באמת היחיד שידע שהוא הולך לבצע את מה שהוא מבצע ולא היו לו שותפים נוספים? יכול להיות שבחלק מהפעילות שעשה הוא גם נעזר באחרים. 2. איזה חיילים הם שמים בגבול הזה? וזה הרבה פעמים מראה על חשיבות יחסית מאוד נמוכה של המצרים לאזור הזה בהשוואה לאזורים אחרים. 3. מה הם מתכוונים לעשות לגבי זה שאם חייל 'נעלם להם' במרכאות למן סדר גודל של 12 שעות, האם הם לא מודיעים לנו? לא נוקטים מבחינתם איזשהו אמצעי? כנראה שהמצרים לא רק ברמה של המוצב, אלא גם ברמה שמעל היו מאוד ישנוניים".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103FM