במערכת הביטחון מוטרדים מאוד ממערכת היחסים הקרירה בין הממשל האמריקאי לזה הישראלי ערב חידוש אפשרי של המשא ומתן על הסכם הגרעין, ומעריכים כי היכולת הישראלית להשפיע נמוכה מאוד.

"נצטרך להפעיל כוחות קרקעיים": כך נערך צה"ל למלחמה רב זירתית
בתוך כיממה: נעצרו חשודים בגניבת התחמושת מבסיס צאלים

בצמרת המדינית בישראל משוכנעים כי מאחורי הקלעים הולך ונרקם הסכם ביניים בסוגיית הגרעין בין איראן וארצות הברית. השיח, על פי מקורות רשמיים בישראל, נמצא בשלב מתקדם יחסית, והוא מתבצע באמצעות שתי מדינות ערביות באזור.

פיגוע בגבול מצרים: שלושה לוחמי צה"ל נהרגו

ישראל לא עודכנה על ידי האמריקאים במשא ומתן המתנהל בסוגיה זו ובהתפתחויות האחרונות, כפועל יוצא מכך, ההערכה היא כי היכולת של ישראל להשפיע על סעיפי ההסכם המתגבש כמעט אינה קיימת, והסכם - אם ייחתם גם כהסכם ביניים עד השגת הסכם אחר - יוריד מהפרק גם באופן תיאורטי איום צבאי אמריקאי כלפי האיראנים.

בדרג המדיני בישראל ברמות הבכירות של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט מתנגדים באופן נחרץ להסכם ביניים מסוג זה, וההערכות הן כי במסגרת הסכם כזה, שבו איראן צפויה לכל הפחות להקפיא את העשרת האורניום לרמות הגבוהות, היא תזכה לתמורה מיידית של שחרור כספים ונכסים מוקפאים שלה בחו"ל בסכומים של מעל 20 מיליארד דולר.

ככל הידוע, ראש המוסד דדי ברנע תומך בעמדה זו של ראש הממשלה ושר הביטחון, כפי שהתנגד גם בעבר לחתימת הסכם בין איראן וארצות הברית לאחר שהיה נראה כי הצדדים קרובים להסכמות, אך בסופו של דבר פריצתה של המלחמה באירופה בין רוסיה לאוקראינה הקשתה על הצדדים להגיע להבנות.

בכל הנוגע לצבא, העמדה מורכבת יותר: בעיקר בקרב בכירים באמ״ן יש הסבורים כי מבין ברירות המחדל הקיימות היום, חתימה על הסכם ביניים, גם אם הוא יהיה מוגבל מאוד בסעיפיו, עדיפה על המצב הקיים שבו איראן ממשיכה להתקדם בתוכנית הגרעין ללא הפרעה.

בשבועות הקרובים צפויים להתקיים דיונים רבים בנושא הזה בישראל, כולל גיבוש דרכי פעולה אפשריות וגיבוש העמדה הרשמית של ישראל בשיח בתוך מערכת הביטחון ובין הצמרת המדינית והביטחונית. במערכת הביטחון מוטרדים מהמצב, ולכן המסקנה הנדרשת בסוגיה זו, שאותה גם מאשרים גורמים הבקיאים בפרטים, כי יכולת ההשפעה של ישראל על ההסכמים המתגבשים נמוכה במיוחד. יותר מאשר בעבר.

יחד עם זאת חשוב לציין כי הדיבורים הרבים על אפשרות תקיפה ישראלית של מתקני הגרעין באיראן מוגזמים ומנופחים, וככל הידוע סוגיה זו, גם כאשר עוסקים בה ברמה התכנונית, אינה נמצאת על הפרק בטווח הזמן הנראה לעין. בסוגיות אחרות הקשורות למערכה המתנהלת כבר היום בין ישראל ואיראן, לא מן הנמנע כי ההתפתחויות האחרונות יובילו לעליית מדרגה בפעילות הישראלית נגד איראן, אבל זאת כאמור ללא קשר לסוגיית הגרעין.