דיון חירום סגור לגבי הכנסת התערבות השב"כ בחקירות בענייני הפשיעה במגזר הערבי ובענייני משפחות הפשע נערך היום (ראשון) במשרד ראש הממשלה, בו השתתפו ראש הממשלה בנימין נתניהו, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, המפכ"ל רנ"צ יעקב שבתאי, ראש השב"כ רונן בר, היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב-מיארה ופרקליט המדינה עמית איסמן.

שב"כ יתערב בפשיעה בחברה הערבית? בכיר לשעבר מסביר את הקשיים
"חציית קו אדום": ביקורת על כוונת רה"מ לשלב את השב"כ במאבק בפשיעה במגזר

נתניהו הודיע כי "על אף הקשיים - יש לרתום את יכולות השב"כ במלחמה במשפחות הפשע בחברה הערבית". רה"מ הטיל על ראש המל"ל, צחי הנגבי, לגבש המלצות אופרטיביות, אשר יוצגו בדיון המשך בשבוע הבא. בנוסף תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה לענייני המגזר הערבי. 

השר בן גביר: "הייתי עורך דין שנים רבות וייצגתי נערי גבעות שבגלל עבירות גרפיטי והצתת רכוש הכניסו את השב"כ לחקירות שלהם. אם היינו יודעים מראש על התכנון לרצוח את שירה בנקי ז"ל והמשטרה לא הייתה מאתרת את הרוצח, האם לא היינו מכניסים את השב"כ כדי להגן על חיי אדם? אפילו בקורונה הממשלה הכניסה את השב"כ, ולכן אין שום סיבה שהשב"כ לא יכנס".

דיון החירום בנושא בכנסת שב''כ למאבק באלימות במגזר הערבי (צילום: חיים צח, לע''מ)
דיון החירום בנושא בכנסת שב''כ למאבק באלימות במגזר הערבי (צילום: חיים צח, לע''מ)

המפכ"ל שבתאי סקר כי "היינו עסוקים כולנו במחאות, כל השוטרים התרכזו שם. אחרי זה היה רמדאן, מבצע במירון המשיכה שלנו קצרה, קיבלנו עכשיו תקציב גדול, קיבלנו תקנים, אבל זה לוקח זמן עד שאנחנו מגייסים שוטרים וצריך פתרון עכשיו".

איתמר בן גביר בזירת החיסול ביפיע (צילום: ללא)

ראש השב"כ בר טען: "הכנסת השב"כ יכולה לעשות נזק, יטענו לאכיפת יתר. גם השמיכה שלנו קצרה". כמוהו, היועמ"שית טענה: "הכנסת שב"כ יכולה לגרום לחשיפת תרגילי חקירה". "גם אנחנו מתנגדים להכנסת השב"כ לחקירות", הוסיף פרקליט המדינה.

בן גביר, שתומך בהכנסת השב"כ למשוואה, השיב: "אפשר לשנות את החוק. אם הבעיה שלכם זה החוק, אנחנו יכולים להגיש תוך זמן קצר הצעת חוק שנכניס את הקריטריון של משפחת פשע לקריטריון שהשב"כ חייב לטפל".

בנימין נתניהו בדיון החירום על המאבק באלימות במגזר הערבי (צילום: חיים צח /לע''מ)
בנימין נתניהו בדיון החירום על המאבק באלימות במגזר הערבי (צילום: חיים צח /לע''מ)

ראש הממשלה סיכם בתום ישיבת החירום: "אני ממנה צוות של שר המשפטים ושר הבלם יחד עם כל הגופים הרלוונטיים, שתתן לו תוך שבוע המלצות לגבי הכנסת השב"כ לטיפול בפשיעה במגזר הערבי". הוא הנחה להיערך לשילוב השב"כ במלחמה במשפחות הפשע במגזר הערבי, והטיל רה"מ נתניהו על ראש המל"ל, צחי הנגבי, לגבש המלצות אופרטיביות, אשר יוצגו בדיון המשך בשבוע הבא. בנוסף תוקם ועדת שרים בראשות ראש הממשלה לענייני המגזר הערבי. 

לאחר הישיבה שוחח ראש הממשלה עם ראש מועצת יפיע, מאהר ח'ליליה, העיר נרצחו חמישה בני אדם ביום חמישי האחרון. ראש הממשלה הביע תנחומיו בפני ראש המועצה ואמר כי הממשלה נחושה להילחם במשפחות הפשע על מנת להשיב את השקט בחברה הערבית.