האירוע שטלטל את צה"ל: בית הדין הצבאי בקריה המשפטית בבית ליד קיבל היום (שלישי) את הסדר הטיעון ופסק כי שני רכזי המודיעין מפרשת ניב לובטון, לוחם גבעתי וחניך בקורס מ"כים ששם קץ לחייו יום לאחר שנעשה ניסיון לגייסו כמקור של המשטרה הצבאית החוקרת (מצ"ח) בשנת 2019, לא יישלחו למאסר וירצו בסך הכל שלושה חודשי עבודות שירות, זאת לצד הורדתם לדרגת טוראי. 

אביו של ניב לובטון חשף: לאחר שהתריע כי יתאבד - חוקרי מצ"ח הקניטו אותו

כזכור, סמ"ר ג.פ וסמ"ר א.א, רכזי מודיעין במצ"ח הואשמו בידיעות כוזבות, אי קיום פקודה והתנהגות שאינה הולמת, הקשורים למותו של רב"ט לובטון. הוריו של לבטון התנגדו להסדר הטיעון, אך הוא הוצג בפניהם בדיון. 

בגזר הדין צוין, כי כתב האישום שהוגש, ובפרט סעיפי העבירה שיוחסו במסגרתו, אושרו על ידי בית המשפט העליון, שדחה את העתירה שהגישו הוריו של ניב ז"ל.  עוד הוזכר אופיו התקדימי של כתב האישום, והמסר הערכי בדבר החשיבות של ערכי הרעות והערבות ההדדית, הגלום בעצם העמדתם לדין פלילי של הרכזים. צוין כי ההסכמות בין הצדדים גובשו לאחר הליך גישור ממושך בפני סגן נשיא בית משפט מחוזי, אלוף (במיל') אילן שיף, שכיהן בעבר כנשיא בית הדין הצבאי לערעורים וכהפרקליט הצבאי הראשי, וכי בהליך הגישור השתתפו גם הוריו של ניב ז"ל ופרטי ההסדר הוצגו בפניהם.

בבית הדין הצבאי הודגש כי הוא "בחן לעומק את נסיבות ביצוע העבירות, את כלל העובדות הרלוונטיות, ואת שיקולי הענישה הייחודים במקרה זה. בית הדין התייחס אף לעמדת המשפחה ולכאב הגדול עימו היא מתמודדת מאז מותו של ניב ז"ל. לאחר בחינת מכלול השיקולים, קבע בית הדין כי יש לכבד את הסדר הטיעון. בהתאם, נגזרו על הנאשמים עונש מאסר למשך שלושה חודשים, שירוצה בעבודות צבאיות, לצד מאסר על תנאי והורדה לדרגת טוראי".

כזכור, בג"ץ דחה בעבר את הניסיון להדיח את מפקד בסיס מצ"ח באותה עת מתפקידו בעקבות האירוע. הערעור הוגש על ידי הרמטכ"ל בעקבות פסק דינו של בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לעניינים מנהליים, בו נקבע כי יש לבטל את ההחלטה להדיח את רס"ן גלעד פרנקן – מפקד בסיס מצ"ח שבו שירתו שני רכזי המודיעין – בשל מעורבותו הנטענת באירועים.

בנוסף, העתירה לבג"ץ שהגישו הוריו של המנוח נגד הפרקליט הצבאי הראשי נדחתה גם כן, ונקבע כי ההחלטה באילו סעיפי אישום יש להעמיד לדין פלילי את רכזי המודיעין שגייסו את המנוח, נוגעת לדיות הראיות שיש בידי התביעה. העליון ציין כי "החלטה זו מצויה בליבת הסמכות המסורה בהקשר זה לפרקליט הצבאי הראשי ולא נמצאה עילה משפטית להתערב בשיקול דעתו".