הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול בראשות ח"כ בועז ביסמוט דנה היום (רביעי) בהברחות סמים לארץ, והקשר בין הברחות סמים לטרור. במהלך הוועדה, החברים שוחחו, בין היתר, גם על סם המרץ מסוג קפטגון, שמוברח מישראל לעזה ומיועד בעיקר לחופרי המנהרות בעזה.

יו"ר הוועדה ח"כ בועז ביסמוט אמר בפתח הוועדה כי "הברחת הסמים מהווה איום אסטרטגי למדינת ישראל. להברחות הסמים יש קשר לטרור, סמים מניעים טרור. כל אירוע הברחת סמים, הוא גם אירוע בטחוני. נותני חסות למבריחי סמים, מעודדים טרור. רווחי העתק נלוות להלבנת הון והברחות אמל"ח". עוד הוא הוסיף כי "מבריחי הסמים משפרים כל העת את שיטות ההברחות ומרעילים את בני הנוער, דור העתיד", ושאל: "האם יותר קל להבריח סמים בגבולות של שלום שקטים עם מצריים וירדן?" 

ההבחרה שסוכלה, של עשרות אלפי כדורי סם מסוג 'קפטגון', צילום: דוברות המשטרה

נציגי כוחות הביטחון שדיברו בדיון הצביעו על קשר ישיר בין הברחות סמים, להברחות אמל"ח וטרור. טל דהן מרשות המעברים במשרד הביטחון אמר: "אנחנו רואים הברחות סמים מאיו"ש לעזה דרך מעבר כרם שלום. הסם מיועד לחופרי מנהרות בעזה. הקשר בין נתיב הברחה של סמים לאמל"ח, ברור, הכסף יזלוג לטרור. לדבריו, במעברים לעזה מוברחים סמים בהיקפים גדולים". 

כמו כן, גם רפ"ק אושרי אמור, מפקד יחידת גבולות צפון במשרד לביטחון לאומי, סיפר: "בשנה וחצי האחרונות אנחנו במערכה בכל הגזרות. נתפסו הברחות רבות. סיכוי הצלחת הברחה תלויים במידע, מכשול , ובמדיניות האכיפה. בגבול סוריה, כל מי שמתקרב לגדר מטופל כראוי. יש פחד גדול להתקרב לגדר ולכן יש קושי להבריח משם, מה שלא קורה בגבול ירדן ולבנון".

לדבריו, יש בעיה לאומית בגבול ירדן, תנאי שטח קשים ופוטנציאל הברחה גבוה. "החיבור בין פח"ע לסמים מוחלט", הודיע. "הברחות מתחילות בסמים, עוברות לנשק ומטענים. המנוע הוא כסף. הביקוש לאמל"ח גבוה, נשק יכול להגיע לכל דורש. יש פערים הרתעתיים וטכנולוגיים. חייבים לשנות את המדיניות כך שהטיפול יהיה שווה בכל הגבולות".

רפ"ק גיא גדסי, סגן מפקד יח' מג"ן במשרד לביטחון לאומי, סיפר כי הגבול המצרי נמתח על 230 קילומטרים והגבול הירדני נמתח לאורך 250 קילומטרים. "בגבול המצרי אנחנו מסוגלים להגיע לחיזוי הברחות על בסיס יומי לרבות הכמויות. זאת, לעומת הגבול הירדני בו אנשים יכולים ללכת ולחזור, התנועה חופשית לחלוטין הגדר יותר פתוחה מסגורה. מי שמגיע לגדר יודע שזה משתלם, הפחד לא מעניין אותו. מי שרוצה להבריח, יצליח".

גדסי הצביע על הבעיות המרכזיות: הוראות הפתיחה באש, החמרת ענישה ושינוי חקיקה. "ממצריים מבריחים בעיקר סמים מירדן אמל"ח בכמויות גדולות. מתחילת השנה תפסנו 86 נשקים".

הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
הוועדה המיוחדת למאבק בשימוש בסמים ובאלכוהול (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

רמ"ט המערך המדיני-אסטרטגי במשרד החוץ, גדעון לוסטיג, סיפר כי תפקיד משרד החוץ בהברחות סמים הוא בהקמת שיתופי פעולה עם המדינות השכנות. "סם הקפטגון נצרך הרבה באזור שלנו. אנחנו מקדמים שתפי"ם עם מדינות האזור, זה יעד מדיני ראשון במעלה". לדבריו, גורמים בחיזבאללה קשורים ביצור ובהברחת הסם. ד"ר רוני ברקוביץ, מנהל אגף אכיפה ופיקוח במשרד הבריאות הוסיף כי אחד החומרים מהם מייצרים את סם הקפטגון הוא פדרין, מרכיב שלא נמצא בפקודת הסמים. 

עו"ד אלכסנדרה דרנבוים, מנהלת פרקליטות מחוז דרום, סיפרה כי יש הרבה תפיסות סמים בלי שתופסים את המבריחים. "הרווח הכלכלי מאוד גדול, הסיכוי להיתפס לא גדול". 

בתום הדיון, יו"ר הוועדה אמר כי הדברים מעוררי דאגה וכי "מחובתנו לתת לכוחות הביטחון את הכלים לטפל בהברחות".