גורמים ביטחוניים בישראל מעריכים כי קיים סיכוי גבוה מאוד שיושג הסכם ביניים בין ארה״ב ואיראן, במתווה שדומה למפורסם בניו יורק טיימס. כזכור, לאחר הדיווחים כי וושינגטון וטהרן ניהלו בחודשים האחרונים שיחות חשאיות, הניו יורק טיימס דיווח כי על פי ההסכם המתגבש, איראן תסכים שלא להעשיר אורניום מעבר לרמה של 60%, בתמורה להפשרת נכסים איראניים.

ישראל צופה מהצד: כך נראה ההסכם המתגבש בין ארה"ב לאיראן

הגורמים הביטחוניים מוטרדים מכך כי הנכסים האיראנים המוקפאים, שעומדים סכום של כעשרים מיליארד דולר וצפויים להשתחרר כבר בשלב הראשון בתמורה להקפאת העשרת האורניום, תפנה תקציבים נוספים של איראן למימון טרור נשק ואמצעי לחימה לחיזבאללה, חמאס וארגוני טרור נוספים באזור.

נשיא איראן ראיסי על עתיד הסכם הגרעין בנאומו באו"ם

בצמרת המדינית- ביטחונית בישראל מוטרדים מכך שבמשך מהלך המשא ומתן שניהלה ארה״ב עם איראן באמצעות עומאן, האמריקאים לא עדכנו את ישראל בדבר המגעים והתקדמות בדרך להבנות. גורמים במערכת היבטחון מאשרים למעשה כי במצב הנוכחי, ישראל אינה משפיעה על ההסכם שמתגבש וסעיפיו.

כפי שפורסם ב"מעריב", במערכת הביטחון מוטרדים מאוד ממערכת היחסים הקרה בין ממשל ביידן לממשל נתניהו והנתק בצמרת שמשפיע עוד יותר על היכולת של ישראל להשפיע על ההסכם ולמנף אינטרסים ישראלים מובהקים. בישראל לא הופתעו מהפרסום בניו יורק טיימס לגבי ההסכם המתגבש בין איראן וארה״ב והוא תואם את הערכות שהיו במערכת הביטחון.

בישראל העריכו כי תמורת הקפאת העשרת האורניום, יפשירו האמריקאים את הנכסים המוקפאים בסך של 20 מיליארד דולר. על פי הפרסום בניו יורק טיימס ארה״ב מעוניינת כי במסגרת סוג של הסכם ביניים שלא יהיה כתוב כמסמך רשמי איראן, איראן תתחייב שלא להעשיר אורניום מעבר ל-60% אך גם תמנע ממכירת טילים בליסטיים לרוסיה וזאת על רקע המלחמה באירופה.

בלינקן מצהיר: "כל האופציות על השולחן - לאיראן לא יהיה נשק גרעיני" (צילום : רויטרס)

מנגד, כאמור, ארה״ב תפשיר את הנכסים האיראנים וזאת תוך ניצול הסכם הביניים על מנת לנסות ולהגיע להסכם גרעין חדש עם איראן. בישראל הביעו התנגדות להסכם ביניים, אבל מעריכים כי בסבירות גבוהה האינטרסים של ארה״ב ואיראן מובילים כעת להשגת הסכם מסוג זה שלא מחייב את קבלת אישור הקונגרס.

עוד פורסם בניו יורק טיימס כי איראן גם תתחייב שלא לתקוף אינטרסים אמריקאים בסוריה ובעירק, ותשתף פעולה עם פקחי הגרעין הבינלאומיים.

הצמרת המדינית בישראל מביעה התנגדות נחרצת לחתימה על הסכם גרעין עם האיראנים כפי שהתגבש ובסופו של דבר לא נחתם, לפני יותר משנה, וככל הידוע כך גם ראש המוסד דוד ברנע. יחד עם זאת, בצמרת הצבא ובעיקר באגף המודיעין יש גם עמדות אחרות בין השאר שלאור ההתקדמות של איראן בהעשרת האורניום בשנה האחרונה, עדיפה מסגרת של הסכם עם כל הבעיות שבו שלכל הפחות יבלום את המשך ההתקדמות של איראן לעבר הפצצה כפי שהיא עושה היום במצב שאין הסכם.