בסביבתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר התגבשה הכוונה שלא להאריך את כהונתו של המפכ"ל קובי שבתאי מעבר לינואר הקרוב, וזאת נוכח המשבר העמוק אליו נקלעו השניים במערכת היחסים ביניהם. בעקבות כך ובאופן לא רשמי נפתח המירוץ לתפקיד מפקד המשטרה הבא. 

בן גביר נגד המפכ"ל וניצב אשד: "פגעתם בחופש המחאה - עברתם על החוק"
היום שאחרי שבתאי: מי ראוי למלא את תפקיד המפכ"ל?

ניצב יורם סופר

ניצב סופר המכהן כמפקד מחוז חוף, עבר למשטרה בשנת 2000 ממשמר הגבול ומונה לקצין המבצעים במחוז הדרום.  בספטמבר 2006 מונה למפקד תחנת אשקלון ושנה לאחר מכן מונה למפקד תחנת באר שבע. ב-2011 מונה למפקד מרחב לכיש ושירת בתפקיד עד ספטמבר 2013. לאחר מכן מונה למפקד המרכז ללימודי משטרה. ב-2015 מונה לראש מנהלת המשטרה לנושא הרכבת הקלה בתל אביב.

ב-2016 מונה לסגן מפקד מחוז ש"י.  במסגרת תפקידו זה פיקד על כוחות המשטרה בפינוי עמונה ובהריסת תשעת הבתים בעפרה. בפברואר 2019 מונה למפקד מחוז הדרום בדרגת ניצב וב-2021 מונה למפקד מחוז חוף. 

ניצב יורם סופר (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב יורם סופר (צילום: דוברות המשטרה)

ניצב דורון תורג'מן

ניצב תורג'מן מכהן כיום כמפקד מחוז ירושלים.  לאחר שירותו הצבאי התגייס למשטרת ישראל ושירת כקצין מודיעין ובילוש במרחב ציון, שימש מפקד יחידת סיור בתחנה אזורית ציון, במסגרת תפקיד זה עוטר ב-1999 בעיטור המופת של המשטרה, לאחר שטיפס מתוך מרפסת על קיר בניין עד לקומה הרביעית והציל נערה שעמדה להתאבד.

ב-2009 קודם לדרגת סגן ניצב ומונה לראש ענף מבצעים במחוז ירושלים. בשנים 2010–2013 פיקד על תחנת לוד. בתפקידו הבא שימש מפקד תחנת נתניה. ב-2015 מונה למפקד מרחב דוד במחוז ירושלים. ביולי 2017 קודם לדרגת תת-ניצב ומונה למפקד מרחב קדם. בינואר 2021 קודם לדרגת ניצב לקראת כניסתו לתפקיד מפקד מחוז ירושלים ב-8 בפברואר אותה שנה.

בחודש פברואר האחרון זומן ביטון לשיחת בירור בלשכת השר בן גביר בעקבות עימותים בין מפגינים לשוטרים סמוך לביתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. "משטרת ירושלים איבדה שליטה על האנרכיסטים. אירוע שבו הוצתו צמיגים בוערים ליד מעון ראש הממשלה, נחסם כביש מספר 1, ונחסמה תנועת הרכבת הקלה - כל אלה אירועים חמורים ביותר שבהם שוטרים ולוחמי מג"ב היו במקום, אך קיבלו הוראה מפורשת שלא לאכוף את החוק ולא להתעמת עם המתפרעים", מסר אז בן גביר. 

עם זאת,  מפכ"ל המשטרה גיבה את ניצב תורג'מן. "מפכ״ל המשטרה מגבה את מחוז ירושלים, מפקדיו והעומד בראשו ניצב דורון תורג׳מן, על עמידה איתנה והפעלת שיקול דעת בטיפול במחאה ובהמשך בהפרת הסדר. המפכ״ל מצר על כך שבירור הנושא מתבצע באופן ,פומבי בעוד כוחות המשטרה פועלים בשטח, ולא באמצעות תחקיר מבצעי ענייני המתבצע בסיום הפעילות כמקובל", נמסר. 

המפכ''ל קובי שבתאי, ניצב דורון תורג'מן (צילום: דוברות המשטרה)
המפכ''ל קובי שבתאי, ניצב דורון תורג'מן (צילום: דוברות המשטרה)

ניצב אבי ביטון 

ניצב ביטון מכהן כמפקד מחוז מרכז. ביטון התגייס למשטרה ב-1993 והחל את דרכו בלימ"ר ירושלים מפלג סמים ושימש כבלש, רכז מודיעין ומפעיל סוכנים ביחידה. בשנת 2002 מונה למפקד יחידת הר הבית, ולאחר מכן ביצע מספר תפקידי מודיעין במפלג מיעוטים בימ"ר ירושלים.

בין השנים 2007-2010 שימש כראש צוות מודיעין במחלקה לחקירות שוטרים (מח״ש). ב-2010 מונה למפקד יחידת המקומות הקדושים (ימ"ק) במחוז ירושלים. ב-2013 מונה למפקד מרחב דוד. ב-2016 סיים את המכללה לביטחון לאומי (מב"ל) ומונה למפקד היחידה המרכזית של מחוז תל אביב. ב-2018 קודם לדרגת תת-ניצב ומונה למפקד מרחב שרון.

ב-2020 מונה לסגן מפקד מחוז מרכז. במאי 2021 מונה לראש אגף המבצעים והשיטור בדרגת ניצב, ובאוקטובר 2021 מונה למפקד מחוז מרכז. לאחרונה עלה שמו של ניצב ביטון גם כמועמד להחליף את מפקד מחוז תל אביב ניצב עמי אשד בתפקידו. המעבר של ביטון למחו"ז ת"א תהיה בבחינת הכרה באיכויותיו, אבל במקרה כזה יווצר חלל במרכז.

ניצב אבי ביטון  (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב אבי ביטון (צילום: דוברות המשטרה)

ניצב פרץ עמר

ניצב עמר המכהן כמפקד מחוז דרום, שירת בשירות הסדיר כחובש קרבי במשמר הגבול וב-1982 עבר למשטרה הכחולה. ב-1986 סיים קורס קציני משטרה ומונה לקצין חובשים. בהמשך שירותו שימש ראש לשכת תנועה נגב. ב-1995 קודם לדרגת סגן ניצב. פיקד על שלוש תחנות משטרה במחוז הדרום: תחנת העיירות, תחנת דימונה ותחנת באר שבע. ב-2006 מונה לסגן מפקד מרחב לכיש ולאחר מכן שירת כקצין אג"ם של מחוז הדרום. ביולי 2011 קודם לדרגת תת-ניצב ומונה למפקד מרחב נגב.

ב-2014 מונה לסגן מפקד מחוז דרום דצמבר 2017 הועלה לדרגת ניצב ומונה למפקד מחוז חוף. בינואר 2021 מונה למפקד מחוז דרום ובפברואר נכנס לתפקידו. במהלך חודש מאי 2021 במסגרת מבצע שומר החומות התמודד יחד עם פיקוד המשטרה של מחוז דרום מול אלימות ביישובים הבדואים.

ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב פרץ עמר, מפקד מחוז דרום (צילום: דוברות המשטרה)

נדגיש כי למרות שהשר טוען כי עדיין אינו עוסק במועמד למפכ"לות וכי נותרו עוד כשישה חודשים עד לקבלת ההחלטה בעניין, אי אפשר להתעלם מהעובדה כי השר נועד חדשות לבקרים עם שני ניצבים לשעבר לפחות, ניצב אורי בר לב וניצב שלומי כעתבי. השניים לא נמנים עם מקורביו של המפכ"ל הנוכחי. נוסיף כי בין השמות ישנם גם מועמדים מחוץ למשטרה, בהם קצין בכיר בצה"ל בדרגת תת אלוף וכן שני קצינים בדימוס במשטרה, שגם את עניינם בוחן השר בחדרי חדרים.