במערכת הביטחון נערכים  לאפשרות שארגוני הטרור או מחבלים בודדים ינסו לבצע פיגועי נקמה לאור מספר הנפגעים הגבוה בצד הפלסטיני בלחימה שהתרחשה מוקדם יותר היום (שני) בג'נין ובבורקין הסמוכה.

משליכים מטענים מהחלונות על רכבי צה"ל: כך נראית הלחימה מהצד הפלסטיני
מפקד אוגדת איו"ש לשעבר על המבצע בג'נין: "התפוררות של הרשות הפלסטינית"

בצל החשש, שני חיילי צה"ל נפצעו באורח קל בפיגוע דריסה בצפון השומרון, סמוך למחסום ריחן. הכוח המוצב במקום השיב באש, זוהו פגיעות. אחד מהלוחמים פונה להמשך טיפול בבית חולים, הלוחם הנוסף נפגע ככל הנראה מרסיס במהלך ירי כוחותינו. 

המבצע החל בשעות הבוקר המוקדמות בשכונת ג'בריאת הסמוכה למחנה הפליטים בג'נין ובכפר בורקין הסמוך. כוחות של סיירת צנחנים, ימ"ס איו"ש, מג"ב והנדסה פעלו בצורה מסוערבת למעצרם של ארבעה מבוקשים. בצה״ל אומרים כי בשום שלב הפעילות לא נחשפה לפני הפעולה עצמה.

במהלך הפעילות, אחד "הפנתרים", רכב צה"לי גדול המשמש לנשיאת לוחמים, נפגע ממטען חבלה והושבת. במקביל, כתוצאה מהפעלת המטען נפצעו מספר חיילים. בשל כך, החל מבצע לוגיסטי מורכב תחת אש מפתאי מחנה הפליטים.  לאחר חילוץ הפצועים והרכב, נפגעו רכבים נוספים מפגיעת קליעים במנוע ובמכלי הדלק וכתוצאה מכך גם הם הושבתו. בשלב זה הפך האירוע למבצע חילוץ לוגיסטי מורכב של מספר כלי רכב. 

ירי של מחבלים בג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
ירי של מחבלים בג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

בצה"ל מציינים כי זה לא הפעם הראשונה בה הם נתקלים במטען מסוג זה וכי מדובר במטען מקומי, אולם לא יודע האם אם ההפעלה הייתה מרחוק או שהוא הופעל ברגע שהרכב עבר במקום. בצה"ל מוסיפים כי איום המטענים הוא משמעותי וגבר מאוד בשנה וחצי האחרונות.  עוד מציינים כי סוגיית המיגון של גחון הרכבים נמצאת בטיפול, עם זאת הרכבים הממוגנים הותאמו בעיקר נגד ירי קליעים. 

מי שפיקד על האירוע היה מפקד חטיבת מנשה, אל"מ אריק מויאל, שיחד עם כוחות גדולים ולצד מח"ט שומרון, אל"מ שמעון סיסו, פעלו על מנת לאבטח את האזור ולבודד אותו. במהלך החילוץ נפצע גם לוחם נוסף מסיירת צנחנים מירי, כל הפצועים באירוע מצבם מוגדר קל-בינוני. 

במקביל, במרחב היה פעילות של מסוק קרב שביצע ירי לטובת חילוץ הלוחמים. כמו כן, הופעל גם מל"ט תקיפה, אולם לא נעשה בו שימוש. לאחר נחיתת המסוק אותרו בו מספר סימני קליעים בזנבו. בצה״ל סבורים כי זה לא איים על מסוק הקרב, אבל זה ממחיש עד כמה היה מדובר במשימה מורכבת.

פעילות מסוק קרב של צה"ל בג'נין (צילום: דובר צה"ל)

כמו כן, בצה"ל מכירים כי לפחות חמישה פלסטינים נהרגו במהלך המבצע, ביניהם אחד שזוהה כפעיל ג'יהאד פלסטיני. לא מוכרת הטענה על פגיעה בבלתי מעורבים. במערכת הביטחון נערכים לאפשרות שארגוני הטרור או מחבלים בודדים ינסו לבצע פיגועי נקמה לאור מספר הנפגעים הגבוה בצד הפלסטיני. 

רפ"ק א' מפקד פלגה בימ"ס מג"ב איו"ש ציין באשר לפעילות: "פשטנו בכוחות מסוערבים וגלויים. במהלך הפעילות נתקלנו בהתנגדות, ירי ומטענים מצדם של מחבלים חמושים במרחב. תוך הפעלת אש מאסיבית ואמצעים שונים, הצלחנו לעצור את המבוקש ופגענו במספר רב של מחבלים. יחידת ימ"ס מג"ב איו"ש מחזקת את לוחמי היחידה שנפצעו בפעילות, יחד עם כוחות הביטחון נמשיך לפעול בנחישות ובכל מרחב שידרש למען סיכול טרור ושמירה על ביטחון אזרחי מדינת ישראל".

סינק, רפ"ק א' (צילום : דוברות המשטרה)
תיעוד ממצלמות הקסדה (צילום : דוברות המשטרה)