לאחר שבוע סוער, מתוח ואלים במיוחד ביהודה ושומרון, גורמים במערכת הביטחון אומרים כי לא התקבלה החלטה לצאת למבצע נרחב יותר בצפון השומרון. עם זאת, אפשרות כזו נבחנת כל הזמן, וההערכה היא כי יש תכניות מגירה מבצעיות מוכנות לביצוע.

סקר חושף: כמחצית מהציבור תומכים במבצע צבאי ביהודה ושומרון 

בדיונים האחרונים שהתקיימו בדרגים הבכירים במערכת הביטחון, גם אל מול ראש הממשלה בנימין נתניהו, הוחלט בשלב הזה למצות מהלכים נוספים. זאת, לפני שמחליטים לצאת למבצע, שעשוי להימשך מספר ימים ולהוביל להסלמה גם בגזרות אחרות, נוכח היקף הלחימה המשוער ומספר הנפגעים הגבוה הצפוי.

החיסול בג'נין, צילום: רשתות ערביות

מיום הקרב הקשה השבוע בג'נין עלו שתי מגמות שמטרידות מאוד את מערכת הביטחון. האחת, מטען החבלה שהופעל ופגע ברכב הפנתר הממוגן, היה במשקל של יותר מ־20 ק"ג חומר נפץ. ואף שמדובר כנראה במטען מתוצרת מקומית, הוא כנראה היה ברמה מקצועית גבוהה יחסית, ובמערכת הביטחון לא נתקלו במטען כזה בגזרה הזו בשנים האחרונות.

המגמה השנייה, מעבר למטען החריג עצמו, גם המספר הגבוה של מחבלים שיצאו מהבתים להתעמת עם כוחות צה״ל היה חריג מאוד, והקרבות נמשכו זמן רב מאוד. מדובר בנתון שעל פי גורמים במערכת הביטחון מבטא מגמת הסלמה ברורה. שכן, בדרך כלל במהלך פעילות צה״ל רוב החמושים חוזרים מהר מאוד לבתים ברגע שהם רואים את היקף הכוחות של צה״ל.

משתי הסיבות הללו הדיון המרכזי השבוע עסק בסוגיית הבטחת חופש הפעולה של ישראל, בעיקר בג׳נין ובשכם. ההבנה היא שאם מגמת ההסלמה בשתי הערים האלה תימשך, יהיה על צה״ל למצוא דרך לבלום אותה. זאת כדי למנוע מצב שבו כל ביצוע של מעצר יהפוך שוב ליום קרב.

בדיונים האחרונים הציג השב״כ עמדה נִצית יותר, שתומכת במבצע מוגבל בצפון השומרון כבר עכשיו. אולם בסופו של דבר הוחלט למצות מהלכים אחרים לפני קבלת החלטה לצאת למבצע.

בתוך כך, גורמים במערכת הביטחון מודים בכישלון כוחות הביטחון במניעת הפרעות, בעיקר בתורמוסעיא, כנקמה על הפיגוע בעלי, שבו נרצחו ארבעה ישראלים. במערכת הביטחון מוטרדים מאוד ממה שקרה ואומרים כי כאשר בפעולות חמורות אלה של פשיעה לאומנית חמורה, שבחלקן הן פעולות טרור לכל דבר ועניין, מעורבים מאות צעירים, אי אפשר להמשיך להגיד כי מדובר רק בנוער גבעות סורר. שכן, ברור לגמרי שבאירועים לקחו חלק גם צעירים שאינם משתייכים לנוער הגבעות.

פרעות בתורמוס עיא (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)
פרעות בתורמוס עיא (צילום: נאסר אישתיה, פלאש 90)

גורמים ביטחוניים אומרים כי לשב״כ ישנו כל הגיבוי הנדרש לפעול נגד אותם צעירים, וכי בשבועות הקרובים יהיה ריכוז מאמץ בסוגיה זו.  
יו״ר מפלגת ישראל ביתנו ח״כ אביגדור ליברמן קרא אתמול לגבות מחיר מחמאס ברצועת עזה. "כל בר דעת מבין שארגוני הטרור בצפון השומרון עובדים על השגת יכולת רקטית, ושזה רק עניין של זמן עד שלרשותם יעמדו עשרות או אולי מאות קסאמים, כמו שזה התחיל ברצועת עזה", אמר. "מחולל גל הטרור הנוכחי ביו״ש הוא חמאס עזה. ההסתה ברשתות, הכסף, ההדרכה והידע, הכל מגיע משם.  לכן מי שרוצה למגר את הטרור ביהודה ושומרון, חייב להתחיל ברצועה. וזה אומר סיכולים ממוקדים של ראשי חמאס במקום החסינות שמעניק להם נתניהו״.

בינתיים, מאות מתנחלים שהגיעו למאחז אביתר בשומרון לאחר הפיגוע בעלי נערכים לקראת קבלת שבת במקום ומאמינים שהפעם הם לא יפונו.

"אנחנו נמצאים באביתר על מנת להישאר. נמצאים איתנו כאן צופיה, אלמנתו של אביתר בורובסקי הי"ד, ואלישע, אביו של יהודה גואטה הי"ד. הדם שלהם זועק מהאדמה. הממשלה חייבת קודם כל למשפחות היקרות האלה, חייבת מענה לדם שנשפך כאן רק כי הם יהודים, מענה ציוני התיישבותי חזק",  ציין ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן. "הממשלה צריכה לעשות מבצע צבאי בצפון השומרון, לאסוף את הנשקים ולהחזיר את המחסומים".