גורמים במערכת הביטחון מביעים ביקורת כלפי הממשלה שלטענתם גורמת לגופי אכיפת החוק ביהודה ושומרון "לפעול בנגוד לחוק ולהעלים עין מהפרות החוק". בדרג המדיני העריכו כי מתן אישור לעלות לאביתר ישחרר שסתומי לחץ ויקטין אלימות מצד צעירים יהודים כנגד פלסטינים. בין אם האמינו לעצמם או פעולה בשל לחץ פוליטי, התוצאות בשטח הוכיחו אחרת. 

"הוצתו 60 רכבים ו-30 בתים": מתנחלים התפרעו בכפר סמוך לרמאללה

במקביל ובכל הקשור לנושא השב"כ וחקירת הפרעות גורמי ביטחון אומרים למעריב כי לשב"כ יש את כל הגיבוי הנדרש מהדרג המדיני הרלוונטי על מנת לפעול כנגד מי שפועל בעבריינות ובטרור כנגד אזרחים פלסטינים. על פי הגורמים, השב"כ צפוי לרכז מאמץ בשבועות הקרובים על מנת לבלום את המגמות המסלימות בשטח גם בסוגיה הזו מצד יהודים שפוגעים בביטחון בפעולות אלה.

המשטרה עצרה הלילה שלושה בחשד למעורבות בהפרות הסדר בכפר תורמוס עיא מוקדם יותר השבוע. שירות הביטחון הכללי יחד עם משטרת ישראל פתחו בחקירת האירועים שארעו בימים האחרונים בשומרון ובמהלכן נעצרו השלושה לחקירה והבוקר הוארך מעצרם עד ל-26.3. 

מתנחלים הציתו רכבי פלסטינים בכפר תורמוס עיא (צילום: רשתות פלסטיניות)
מתנחלים הציתו רכבי פלסטינים בכפר תורמוס עיא (צילום: רשתות פלסטיניות)

כזכור, עשרות הפרו את הסדר מוקדם יותר השבוע  בסמוך לכפר והציתו רכבים. על פי הדיווחים בכלי התקשורת הפלסטינים, הוצתו 30 בתים וכ-60 רכבים. כמו כן, תושבים פלסטינים השליכו אבנים לעבר כוחות צה"ל, ונרשמו עימותים עם התושבים היהודים שהגיעו לאזור.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאירועים ואמר כי "יש ימים שבהם צריך לומר את המובן מאליו - מדינת ישראל היא מדינת חוק. אזרחי ישראל כולם מחויבים לכבד את החוק. אנחנו לא נקבל התפרעויות לא ברמת הגולן ולא ביהודה ושומרון. אני נותן גיבוי מלא למשטרת ישראל ולכוחות הביטחון בפעולתם להשליט את החוק והסדר. אנחנו לא נקבל שום קריאת תיגר נגד המשטרה ונגד כוחות הביטחון במקומות הללו ובכל מקום שהוא. אנחנו מדינת חוק".