גדוד אל-עיאש שפועל בג'נין פרסם תיעוד שבו נראה ניסיון שיגור של רקטות שיצר מסוג קסאם 1 לעבר המושב רם און, מדרום לעפולה. בצה"ל אישרו את הדברים גורמים מסרו כי להבנתם לא נשקפה סכנה לישובים. בעקבות האירוע, גורמי ביטחון סיפרו: "הרקטה ששוגרה מג׳נין מאולתרת וחובבנית ולא היוותה סכנה ליישובי האזור, יחד עם זאת התהליך והמגמה מטרידים מוסיפים גורמי ביטחון וזאת במיוחד שהיכולת לפתח רקטות פשוטות אינה נחשבת מורכבת במיוחד והיא ניתנת להשגה גם בקלות יחסית ואת הידע ניתן לרכוש באינטרנט".

אירוע חריג: נכשל ניסיון שיגור רקטה מאזור ג'נין לישראל | צפו

בישראל אומרים כי לא יאפשרו לארגוני הטרור להפוך את יהודה שומרון לרצועת עזה 2 וכי צה״ל יפעל כנגד היכולות המתפתחות בעיקר בג׳נין בכל הקשור למטעני החבלה, חומרי נפץ והמשך הניסיונות של ארגוני הטרור לפתחו גם יכולת בתחום הרקטות הפשוטות.  

כאמור, הרקטה שהתפוצצה, כמו הניסיונות הקודמים, הייתה מאות חובבנית, אבל צריך לזכור כי גם ברצועת עזה לקח זמן לארגוני הטרור עד שהתפתחה היכולת ובתחילה רקטות הקאסם התעופפו עד למרחק של מאות מטרים בלבד, עד למצב היום של חלק מהרקטות שחוצות גם מרחקים של מאה קילומטרים.

גם במקרה הזה כמו, ניסיון קודם שבו ראש הנפץ של הרקטה היה מקרטון, השיגור כשל והרקטה התפוצצה לאחר כ-150 מטר באוויר ונחתה בשטח פתוח פלסטיני.

כמו לקיחת האחריות ותיעוד השיגור, גם במערכת הביטחון סבורים כי מאחורי הירי והתיעוד עומדים פעילים של הזרוע הצבאית של חמאס בג׳נין.

בין אם מדובר בניסיון חובבני, בשלב הזה אם נצרף לכך את המאמצים של ארגוני הטרור ובראשם החמאס והגא״פ לשקם את היכולות המבצעיות שהיו להם בעבר בכל הקשור לייצור מטעני חבלה ערב מבצע חומת מגן 2, כפי שבא גם לידי ביטוי בשבוע החולף כאשר התפוצץ מטען חבלה על רכב הפנתר הממוגן של צה״ל ופצע חמישה לוחמים, אז על מנת לבלום את המגמות הללו סביר להניח כי אחת המשימות המרכזיות של מערכת הביטחון כרגע בג׳נין ושכם מלבד סיכול פיגועים ומעצר מבוקשים - הוא לעצור את המגמה המטרידה לפני שהיא תתפתח לכך שצה״ל יידרש להפעיל הרבה יותר כוחות ואמצעים בכל פעולה של מעצר מבוקש בג׳נין.

משימה כזו של איתור ופגיעה באותן סדנאות ביתיות לייצור אמצעי חבלה ואמצעי לחימה, שמטרתם לשנות את אופי הלחימה של ארגוני הטרור מול כוחות צה״ל, עשויה לעמוד בראש המשימות של צה״ל כבר בתקופה הקרובה, וזאת עוד לפני החלטה על מבצע נרחב בצפון השומרון.