על רקע חידוש חקיקת הרפורמה במערכת המשפט, ולאחר שבוגרי שב"כ ויחידת 8200 ורופאים צבאיים לשעבר הזהירו מ"נטישת המערכת", בצה"ל נערכים לאפשרות של ביטויי מחאה מצד משרתי מילואים, ביניהם גם סרבנות.  

תאונת אימונים בדרום: אור ישראלוב בן ה-19 נורה למוות בשגגה בבסיס הצנחנים
העמידו גדרות תיל והציתו צמיגים: עצורים במחאה מול בית השר לוין

לשם כך, הוחלט בצה"ל להגדיר סרבנות כמקרה שבו מפקד מזמן חייל למשימה או לאימון ואותו חייל לא מגיע, כך שהדגש יהיה על מעשים ולא על הצהרות. בצבא לא מתכוונים להתערב ולהתייחס לפעולות מחאה הצהרתיות, כגון אמירות וחתימה על עצומות, והן לא יוגדרו כסרבנות. 

לפי המדיניות שהחליט צה"ל לאמץ, כל אירוע של משרת מילואים שלא ירצה להגיע לאימון יטופל באופן ענייני ואישי, בהתאם לנסיבות, ולא תצא החלטה גורפת המתייחסת לכלל המשרתים, אם כי בצה"ל מבהירים גם כי קריאה לא להגיע או ניסיון לעודד סרבנות בקרב אנשי סדירים או קבע היא פסולה.

בתוך כך, בצה"ל מתכוונים לעשות סדר בהגדרת איש מילואים, מתוך הבנה כי יש הבדלים בין אנשי מילואים שמשרתים על בסיס קבוע לכאלה שלא הגיעו לשירות מילואים שנים רבות. 

מחאה מול ביתו של יריב לוין. באדיבות מחאת המילואימניקים אחים לנשק

המילואימניקים:  "לא נוכל לשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית"

בתגובה להחלטת צה"ל, קבוצה של לוחמי ולוחמות צוות אוויר במילואים, המשרתים במטה חיל האוויר בתפקידי שליטה ותכנון, בו הכריזו כי "במידה והחוק לביטול עילת הסבירות, או כל חוק אחר ברפורמה המשפטית, יעבור קריאה שלישית של הכנסת, נאלץ להפסיק לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים. לא נוכל לשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית". 

"אנחנו, קבוצה של לוחמי/ות צוות אוויר במילואים, המשרתים במטה חיל האוויר בתפקידי שליטה ותכנון - בפעילות מבצעית שגרתית, מב"מ, במבצעים מיוחדים ובזמן לחימה, החתומים על מכתב זה, נשבענו אמונים לביטחונה וקיומה של מדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית ויהודית.  אנו מודיעים היום כי במידה והחוק לביטול עילת הסבירות, או לצורך עניין זה, כל חוק אחר במכלול המכונה הרפורמה המשפטית, יעבור קריאה שלישית של הכנסת, נאלץ להפסיק לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים. 

"המשך תהליך החקיקה של הרפורמה המשפטית, ללא הסכמה רחבה של הכנסת, לרבות נבחרי הציבור מן האופוזיציה, תפגע פגיעה אנושה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל, חקיקה כזאת מאפשרת כוח בלתי מוגבל לממשלה, ללא אפשרות ריסון על ידי הרשות השופטת, תביא אותנו למקום שאין ממנו חזרה. החוקיות של פעולות צה״ל נשענת על היותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית, ועל קיומה של מערכת משפט עצמאית וחזקה. לא נוכל לשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית".

"עמדתנו אינה פוליטית, במשך עשרות שנים, מרבית חיינו, שירתנו בקבע ובמילואים, תחת ממשלות רבות מימין ומשמאל. תמיד ביצענו את תפקידנו בתא הטייס ובתא השליטה על הצד הטוב ביותר מתוך ציונות, שליחות, אחריות ואהבת המדינה. כמו חברינו מיחידות נוספות, חווינו מבצעים מסוכנים ומורכבים, אך מעולם לא חששנו כפי שאנו חוששים היום. אנו חרדים לגורלנו ולגורל היקרים לנו. אנו חוששים לעתיד המדינה והחברה עבורן נלחמנו".

"לא כתבנו מכתב זה בקלות דעת, היינו מעדיפים שלא להצטרך לכתוב אותו. כולנו תקווה שלא נצטרך להפסיק את שירותנו במילואים, אך במידה והדברים האמורים לעיל יתממשו נעבור להגן על מדינת ישראל ברחובות, בכיכרות ובכל מקום שבו יתאפשר לנו להמשיך ולשמור על מדינת ישראל דמוקרטית ויהודית".

מחאה מול ביתו של בנימין נתניהו. באדיבות מחאת המילואימניקים אחים לנשק

כזכור, שלשום פרסמו בוגרי ובוגרות 8200 הודעה בעקבות חידוש הדיונים בנושא ביטול עילת הסבירות בכנסת, ותקפו: "כך מכוננים דיקטטורה! כך מבססים שרירות שלטונית! לאחר ביטול עילת הסבירות יחזירו את דרעי העבריין לממשלה, יפטרו את היועצים המשפטיים, ישנו את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ועוד. ישראל סובלת מבריחת מוחות, והמערכת הביטחונית משקיעה מאמצים רבים ברתימת הטובות והטובים.

"לא תנאי ההעסקה אלא תחושת השליחות, האתגרים הייחודיים ופריצות הדרך שמבטיחות את העליונות הביטחונית - הם אלו שמשאירים במערכות הממשל את המוחות המבריקים. צעדי ההפיכה המשטרית מפוררים את היסודות הבסיסיים של קיומנו כמדינה וככל שחורבן הדמוקרטיה ימשיך, אנשינו ינטשו את המערכת".