מחאת המילואים מתרחבת: מאות לוחמים בחיל האוויר במילואים הודיעו כי יפסיקו להתנדב לשירות מילואים כל עוד נמשכת חקיקת חוק הרפורמה המשפטית באופן חד צדדי.

המילואמיניקים זועמים על לוין: "השתלט על המדינה, הוא רה"מ בפועל"
לאור חשש ממחאת אנשי מילואים: כך יקבע צה"ל מי יוגדר כסרבן

מאות לוחמי יחידה מבצעית של חיל האוויר פרסמו מכתב בו כתבו: "אנחנו, הח״מ, מאות נשות ואנשי המילואים של יחידה מבצעית של חיל האויר, מן היחידות המובילות בחוד החנית של צה"ל, בעלי השקפות פוליטיות שונות ורקעים מגוונים, מביעים בזאת את זעקתנו ומחאתנו על כך שהקואליציה הנוכחית, ובראשם ראש הממשלה, מובילים תהליך של הפיכה משטרית אנטי-דמוקרטית במדינתנו".

"מהלכי ניסיון ההפיכה כוללים: חיסול עצמאותה של הרשות השופטת, והכפפתה דה פקטו ודה יורה לאינטרסים פוליטיים-מפלגתיים ואישיים
של רוה"מ ושותפיו, חקיקות קיצוניות לקיבוע אי שוויון בנטל, בחובות ובזכויות בין אזרחים, פוליטיזציה של צה"ל ומערכת הבטחון, ואילוצם לבצע פעולות בלתי חוקיות, שיסוי אלים של אזרחים כנגד אזרחים בעלי דעות אחרות ובעלי דתות אחרות, הכשרת מורשעים וחשודים לכהן במשרות ציבוריות בכירות".

"משמעותם המצטברת של מהלכי ההפיכה ברורה – זוהי הפרת החוזה ה יסודי בין הנהגת המדינה לביננו – אלו המחרפים נפשם להגנת המולדת. מהלכים אלה אינם גזירת גורל, אלא החלטות פוליטיות שתכליתן ברורה – ריקון מוסדות המדינה מתוכן, ריכוז כוח אבסולוטי בידי רוה"מ והרשות המבצעת, תוך הכנעת הרשות השופטת והכפפת הרשות המחוקקת, והפיכת ישראל לדיקטטורה. אלו אינם הערכים עבורם הוקמה מדינת היהודים, הם סותרים באופן בוטה את ערכי מגילת העצמאות, ואינם הערכים עבורם אנחנו מוכנים להרוג ולהיהרג".

"קריאותינו ומחאותינו נשמעו בבירור בחודשים האחרונים, אולם למרבה הצער לא הביאו את רוה"מ והקואליציה לידי שינוי כיוון. עתה, בהמשך להצהרות ולמעשים הכוחניים, החד-צדדיים והמסוכנים של רוה"מ ושל באי כוחו ושותפיו, ולאחר שהפרו את התחייבותם המפורשת לציבור הישראלי, לממשל האמריקני ולקהילה הבינלאומית להעביר חקיקה רק ב"הסכמה רחבה", אנו נאלצים להמשיך ולצעוד צעד נוסף בהגנה על המולדת וערכיה".

"אנו מודיעים בזאת: כל עוד ממשיכים הצעדים החד צדדיים לחיסול המשטר הדמוקרטי וכינון עריצות, בכסות שקרית של "רפורמה משפטית" זוחלת, כל עוד לא תיעצרנה החקיקות הפוגעות בעצמאותה של מערכת המשפט, בשלטון החוק, ובציביונו הדמוקרטי של המשטר, אנו מפסיקים לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים פעיל.

"למען הסר ספק - זוהי לא סרבנות וזהו לא מרד. שירותנו מאז ומעולם היה מבוסס על התנדבות כאשר היה ברור לכל הצדדים מה נדרש מאיתנו להקריב ולבצע, ומה נדרש מהמדינה. כיום, כשהממשלה והעומד בראשה משנים בכוח ובאופן אנטי-דמוקרטי את פני המדינה, נשבר האמון והחוזה הופר. אנחנו כותבים מכתב זה בכאב רב, אך מבינים כי לא נותרה לנו ברירה אחרת. לא הצבא קדוש, אלא הערכים שלשמם אנו נלחמים הם הקדושים".

"כפי שעשינו עד היום - נמשיך להיאבק ולהילחם על ערכי המדינה ובראשם חופש ושוויון מוחלטים לכל אזרחית ואזרח ללא הבדל גזע, מין ודת. נמשיך לשרת את מדינתנו ועמנו בכך שנתייצב להגנתם מפני ה איום ההרסני המופנה אליהם מבפנים. אנו מצפים ליום שבו תיכון ממשלה ישראלית שתשמור על ערכי מגילת העצמאות - שוויון, צדק וחירות, ושתהיה מחויבת למשטר דמוקרטי-ליברלי, באופן שיאפשר לנו לחזור לבסיסנו בגאווה, ולהמשיך לשרת את מדינתנו גם במילואים".

לוחמי יחידה מבצעית של חיל האוויר בתגובה לניסיון ההפיכה המשטרית בישראל by maariv on Scribd

במקביל, קבוצה של לוחמי ולוחמות צוות אוויר במילואים, המשרתים במטה חיל האוויר בתפקידי שליטה ותכנון, שלחו מכתב לשר הביטחון, רמטכ"ל ומח"א בו הכריזו כי "במידה והחוק לביטול עילת הסבירות, או כל חוק אחר ברפורמה המשפטית, יעבור קריאה שלישית של הכנסת, נאלץ להפסיק לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים. לא נוכל לשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית". 

"אנחנו, קבוצה של לוחמי/ות צוות אוויר במילואים, המשרתים במטה חיל האוויר בתפקידי שליטה ותכנון - בפעילות מבצעית שגרתית, מב"מ, במבצעים מיוחדים ובזמן לחימה, החתומים על מכתב זה, נשבענו אמונים לביטחונה וקיומה של מדינת ישראל, כמדינה דמוקרטית ויהודית.  אנו מודיעים היום כי במידה והחוק לביטול עילת הסבירות, או לצורך עניין זה, כל חוק אחר במכלול המכונה הרפורמה המשפטית, יעבור קריאה שלישית של הכנסת, נאלץ להפסיק לאלתר את התנדבותנו לשירות מילואים. 

"המשך תהליך החקיקה של הרפורמה המשפטית, ללא הסכמה רחבה של הכנסת, לרבות נבחרי הציבור מן האופוזיציה, תפגע פגיעה אנושה באופייה הדמוקרטי של מדינת ישראל, חקיקה כזאת מאפשרת כוח בלתי מוגבל לממשלה, ללא אפשרות ריסון על ידי הרשות השופטת, תביא אותנו למקום שאין ממנו חזרה. החוקיות של פעולות צה״ל נשענת על היותה של מדינת ישראל מדינה דמוקרטית, ועל קיומה של מערכת משפט עצמאית וחזקה. לא נוכל לשרת בצבא של מדינה שאינה דמוקרטית".

"עמדתנו אינה פוליטית, במשך עשרות שנים, מרבית חיינו, שירתנו בקבע ובמילואים, תחת ממשלות רבות מימין ומשמאל. תמיד ביצענו את תפקידנו בתא הטייס ובתא השליטה על הצד הטוב ביותר מתוך ציונות, שליחות, אחריות ואהבת המדינה. כמו חברינו מיחידות נוספות, חווינו מבצעים מסוכנים ומורכבים, אך מעולם לא חששנו כפי שאנו חוששים היום. אנו חרדים לגורלנו ולגורל היקרים לנו. אנו חוששים לעתיד המדינה והחברה עבורן נלחמנו".

"לא כתבנו מכתב זה בקלות דעת, היינו מעדיפים שלא להצטרך לכתוב אותו. כולנו תקווה שלא נצטרך להפסיק את שירותנו במילואים, אך במידה והדברים האמורים לעיל יתממשו נעבור להגן על מדינת ישראל ברחובות, בכיכרות ובכל מקום שבו יתאפשר לנו להמשיך ולשמור על מדינת ישראל דמוקרטית ויהודית".

גם בוגרי ובוגרות 8200 פרסמו שלשום הודעה בעקבות חידוש הדיונים בנושא ביטול עילת הסבירות בכנסת, ותקפו: "כך מכוננים דיקטטורה! כך מבססים שרירות שלטונית! לאחר ביטול עילת הסבירות יחזירו את דרעי העבריין לממשלה, יפטרו את היועצים המשפטיים, ישנו את הרכב הוועדה לבחירת שופטים ועוד. ישראל סובלת מבריחת מוחות, והמערכת הביטחונית משקיעה מאמצים רבים ברתימת הטובות והטובים.

"לא תנאי ההעסקה אלא תחושת השליחות, האתגרים הייחודיים ופריצות הדרך שמבטיחות את העליונות הביטחונית - הם אלו שמשאירים במערכות הממשל את המוחות המבריקים. צעדי ההפיכה המשטרית מפוררים את היסודות הבסיסיים של קיומנו כמדינה וככל שחורבן הדמוקרטיה ימשיך, אנשינו ינטשו את המערכת".