לפי נתוני צה״ל, חלה עליה משמעותית בכמות הפיגועים בכבישים ובצירי התנועה בחציון הראשון של שנת 2023 לעומת אותה תקופה בשנת 2022. במקביל נרשמה עליה תלולה גם בכמות אירועי הפשיעה הלאומנית בשטחים.

מפקדים בכירים לרמטכ"ל: נתקלים באלימות קשה מצד מתנחלים
"אין ברירה": ישראל בדרך למבצע נרחב ביהודה ושומרון?

הנתונים המטרידים הוצגו בדיון שנערך היום בוועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון של הכנסת. "המצב רחוק מלהיות אידיאלי", אמר אלוף משנה שומר ישראל, ראש מחלקת מבצעים בצה״ל והוסיף: "צה״ל ממשיך בתגבור כוחות עוד מתחילת השנה ובימים האחרונים תגבר כוחות נוספים וגם עצר את האימונים בחלק מהמקומות. ההגנה אינה רק על הצירים אלא גם במקומות שבהם אנחנו מזהים את קיני הטרור".

על פי הנתונים שהציג סגן אלוף אליצור טרבלסי, קצין ההגנה המרחבית של פיקוד המרכז, בחציון א׳ של השנה הנוכחית חלה עלייה משמעותית בהיקף הפיגועים בצירי התנועה: 167 פיגועים בחציון הנוכחי לעומת 53 בחציון של השנה החולפת. על פי הקצין, 59 מאירועי הטרור החמורים כוונו כנגד אזרחים ו-108 אירועי טרור כנגד כוחות הביטחון.

בנוסף לכך הוסיף סגן אלוף טרבלסי כי בחציון הראשון של השנה נרשמו 1,369 אירועים של זריקות אבנים, 174 ארועי בקבוקי תבערה ו- 85 אירועים של מטעני חבלה. עוד הוסיף הקצין כי יש עליה כי יש עליה בהיקף הפשיעה הלאומנית מצד יהודים.

אלוף משנה ישראל שומר התייחס בדיון לנוהלי הפתיחה באש ואמר: אין שינוי בהוראות הפתיחה באש ואים בקשה כזאת מהלוחמים בשטח״ לדבריו יש הוראות פתיחה באש ברורות ומתאפשר ירי כשיש סכנת חיים.

בנוגע לטענות שעלו בדיונים גם מראשי מועצות ביהודה ושמרון ענה הקצין הבכיר: ״ האם אנחנו צריכים להיות בנקודות המשמעותיות שבהן יש זריקות אבנים ובקבוקי תבערה וצריכים להיות טובים יותר? התשובה שכן״.

חננאל דורני, ראש מועצת קדומים, גינה את תקיפת מח"ט בנימין על ידי נערי גבעות ואמר: "אני מביע הערכה לצה״ל על העבודה הקשה". הוא גינה את החרפה לדבריו שהייתה אתמול אך ציין כי מדובר במיעוט שולי.

בנושא הביטחון האישי בכבישים באיו״ש אמר: ״אירועי הירי באיו״ש אינם מדווחים בתקשורת, מקשים על הבנת ההוויה באזור. לפני שאני יןצא מהבית אני שוקל מאיפה לנסוע. זה לא צריך להיות כך, המצב לא טוב". הוא ביקר את תפקוד הצבא כשאמר: ״מה שנעשה על ידי הצבא זה עוד מאותו הדבר" וקרא לעשות דברים אחרת.

יגאל להב, ראש המועצה קרני שומרון, גינה גם הוא את ההתנהגות כלפי מח״ט שומרון, ובנוגע לביטחון הנסיעה בכבישי איו״ש ואמר כי מטרת זורקי האבנים להשבית את התחבורה באיו״ש: ״הכל דיבורים והתחושה שלי שכלום לא השתנה, אין למשטרה כוח. מח״טים וחיילים מפחדים היום להוציא כדור כי יהיו תחקירים ומעורבות של מצ״ח".

יגאל להב הוסיף: "מחבל שיוצא לזרוק אבן שיחזור הביתה בלי יד או רגל. מי צריך לרוץ אחרי זורקי האבנים? מילואימניקים רצים אחרי ילדים בני 17 איזה סיכוי יש להם לתפוס אותם? אם לא נשנה את כללי המשחק לא נשנה את המצב", טען.