הרמטכ"ל הרצי הלוי נאם היום (רביעי) בטקס סיום קורס קצינים קרביים ביבשה והתייחס, בין היתר, להתפרעויות של ישראלים בכפרים פלסטינים באיו"ש אשר כללו הצתות רכבים ובתים וגינה אותם.

"צה"ל הוא צבא מגן שמנצח בזכות מקצועיות חייליו ומנהיגות מפקדיו. המפקד בצה"ל מוביל בדוגמה אישית, בפיקוד מלפנים. כאשר הוא בראש פקודיו – בוטח בהם והם בו – הוא איננו בודד לעולם. מבחנכם החשוב ביותר מעתה הוא להיות ראשונים. לנוע קדימה נוכח אש, ולהוביל את אנשיכם עד להשלמת המשימה. זה המבחן שאליו הכשיר אתכם הקורס שזה עתה סיימתם, ואליו תידרשו מעתה בכל משימות ההגנה על הגבולות, בסיכול הטרור ובמלחמה", אמר הרמטכ"ל בפתח דבריו.

"סביב המשימות הללו תפגשו גם אתגרים מורכבים - קצין הרואה אזרח ישראלי, המתכוון לזרוק בקבוק תבערה לבית פלסטיני ועומד מנגד, אינו יכול להיות קצין. זו דרכנו, זה כוחנו כאן בהשוואה לאזור המורכב בו אנו חיים ואסור לנו לשחוק זאת. כל מי שמשתלח בצה״ל נכון שיזכור: גם התנצלות עוקבת שלאחר מעשה אינה מבטלת את הנזק הרב שנגרם. צה"ל פועל אך ורק לצורך ביטחון האזרחים וביטחון המדינה מכאן סמכותו. ההשתלחות במי שמקדישים את חייהם להגן, פוגעת בביטחון האזרחים. קצינים וקצינות, בכל משימה שתוטל עליכם יעמדו לימינכם הערכים והמקצועיות שלכם. לצדכם יהיו בעיקר אנשיכם, שהם הנכס המשמעותי והיקר ביותר שיופקד בידיכם", סיכם. 

שר הביטחון יואב גלנט נאם גם הוא בטקס והוסיף: ״"מני תראו וכן תעשו' מילותיו של השופט גדעון בן - יואש ללוחמיו טרם היציאה לקרב החקוקות למולנו באותיות קידוש לבנה מגלמות בתוכן את היסוד הראשון עליו נשענת דמותו של הקצין- דוגמה אישית. צה"ל הוא צבא העם, כוחו ועוצמתו, טמונים באחדות השורות. גרירה של צה"ל ומפקדיו לויכוח ומחלוקת, היא מדרון חלקלק המסכן את קיומה של מדינת ישראל. אסור לנו לאפשר לאף אחד להשתמש בצה"ל ככלי ניגוח בקמפיינים פוליטיים או כחלק מאמירות מסיתות של אנשים עלומי שם. הקריאות לסרבנות: והאיומים להפסקת ההתנדבות מערערים את ערכי הבסיס של צה"ל כצבא העם- ומסכנים את כשירותו. כל מי שקורא לסרבנות איננו פועל כחלק ממחאה לגיטימית בקריאתו הוא פוגע בדבר החשוב ביותר שיש לנו- ביטחון מדינת ישראל".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס לאיומים להפסקת ההתנדבות במילואים: "כולנו חייבים להתייצב יחד כדי להגן על המדינה שלנו. אין ולא יהיה מקום לסרבנות - לא מצד זה ולא מצד כלשהוא. יש לנו מדינה אחת, יש לנו צבא אחד ויש לנו בית אחד. נשמור כאחים וכאחיות על הבית, ואם יגיע יום פקודה - נתייצב לדגל, מלוכדים ונחושים כאגרוף מחץ".

יואב גלנט, בנימין נתניהו, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)
יואב גלנט, בנימין נתניהו, הרצי הלוי (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, לאחר ההתפרעויות בכפרים הפלסטינים ביהודה ושומרון, שר הביטחון חתם על ארבעה מעצרים מנהליים נגד גברים ישראליים, כולם דמויות מוכרות לשב"כ, שבעבר נאספו כנגדם חקירות וצווי הרחקה. גורמי ביטחון אמרו כי הם שרפו רכבים וסיכנו חיי פלסטינים חפים מפשע.