בתום פגישה שנערכה שמונה שעות, הוציאו השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ומפכ"ל המשטרה רנ"צ יעקב שבתאי הערב (רביעי) הודעה משותפת ולפיה המפכ"ל  יסיים את תפקידו ב-17 בינואר 2024 ולא יזכה להארכה. עד אז המפכ"ל והשר ימשיכו בעבודה משותפת לחיזוק המשטרה לטובת אזרחי המדינה.

"לא יספור אותו": ההודעה על סיום כהונת שבתאי תפגע בתפקוד המשטרה?
היום שאחרי שבתאי: מי ראוי למלא את תפקיד המפכ"ל?

 ניצב יורם סופר ימונה לתפקיד הפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית

עד לסיום הכהונה הגיעו השניים להבנות בנוגע למינויים בצמרת המשטרה. בין היתר סיכמו השר בן גביר והמפכ"ל רנ"צ שבתאי על מינויו של מפקד מחוז חוף ניצב יורם סופר לתפקיד הפרויקטור למאבק בפשיעה בחברה הערבית.

חשוב להדגיש שאחד מהמשימות המרכזיות הנמצאות על שולחנו של השר הוא הטיפול במגזר הערבי ובפשיעה. משום כך, מינויו של סופר כפרוייקטור הינו "מבחן מעבר". כלומר, אם סופר יצלח את המשימה הוא יהיה המועמד המוביל לכהן כמפכ"ל הבא של מדינת ישראל ואם הוא לא יציג את התוצאות שהשר מייחל להם, הוא יגרע מבורסת השמות.

העובדה שהמפכ"ל מסיים את תפקידו ב-17 בינואר מצביעה על כך שההחלטה על המפכ"ל הבא תתקבל עד חודש נובמבר-דצמבר, משכך תקופת המבחן של סופר קצובה בזמן. על כתפיו מוטלת על המשימה להוכיח לשר כי האמון בו, כפי שטוענים הניצבים בדימוס ויועציו של השר אורי בר לב ושלומי קעטבי, הוא אכן מוצדק. 

ניצב יורם סופר (צילום: דוברות המשטרה)
ניצב יורם סופר (צילום: דוברות המשטרה)

ניצב סופר התייחס גם הוא למינוי וטען כי במהלך החודשים הקרובים ישקוד על ניתוח האירועים, הסיבות והגורמים שהביאו לעליית רף האלימות ויגבש, בתיאום עם מחוזות משטרת ישראל, גורמי אכיפת החוק וגורמים ממשלתיים ואחרים רלוונטיים נוספים, תוכנית פעולה אסטרטגית ומבצעית למיגור האלימות בשטח. תוכנית זו תוגש לאישור השר לשם קידום הפעילות המבצעית של משטרת ישראל.  

עוד מסר כי בתקופה זו הוא יתאם, בין היתר, את הפעילות המבצעית המשותפת של משטרת ישראל עם שאר גורמי אכיפת החוק, המשפט, הממשלה, רשויות ועוד במטרה לצמצם את האלימות ולקדם פעילות מבצעית פרואקטיבית. לדבריו, הוא הסכים לקבל עליו את המשימה המורכבת הזאת מתוך תחושת שליחות לקידום משימה לאומית המונחת על כתפיה של מדינת ישראל ושל משטרת ישראל בשיתוף עם כל מערכת אכיפת החוק.

ניצב פרץ עמר ימונה למפקד מחוז תל אביב; מפקד מג"ב יחליפו

עוד סוכם כי מפקד מחוז דרום פרץ עמר ימונה לתפקיד מפקד מחוז תל אביב, מפקד מג"ב ניצב אמיר כהן יחליפו במחוז. מפקד מחוז תל אביב היוצא, ניצב עמי אשד, ימונה לתפקיד ראש אגף ההדרכה.

עמי אשד (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)
עמי אשד (צילום: אורן בן חקון, פלאש 90)

לתפקיד מפקד מחוז חוף ימונה סגן מפקד מחוז ירושלים תת ניצב דני לוי, שיקודם לדרגת ניצב. לתפקיד מפקד מג"ב ימונה תת ניצב בריק יצחק, שיקודם לדרגת ניצב. לתפקיד ראש אגף תכנון ימונה ניצב יוסי רופא. לתפקיד ראש אגף תמיכה לוגיסטית ימונה תת ניצב יאיר חצרוני, שיקודם לדרגת ניצב.

על פי הסבב האמור,  ניצב מפקד מחוז מרכז אבי ביטון ומפקד מחוז ירושלים דורון תורג'מן יישארו בתפקידם. צריך לזכור עוד קודם סיום כהונתו של המפכ"ל, יצטרך השר לבחור את המועמד המחליף לתפקיד, כאשר המועמדים שעל פיו נותרו מובילים - דורון תורג'מן, אבי ביטון, יורם ניצב בדימוס יורם הלוי, סמפכ"ל המשטרה ניצב אבשלום פלד .

כזכור, מדובר בפגישה שנדחתה מספר פעמים ובמרכזה ינסו השתיים לגבש דרך פעולה משותפת ומכובדת עד לסיום כהונתו של שבתאי בינואר 2024. בסביבתו של שבתאי ציינו כי הוא לא יהיה מוכן להארכת הכונה, גם אם הייתה מוצעת לא במתכונת הנוכחית, לנוכח המשבר בין הצדדים ולאחר שניסו להכתיב לו מינוים, תפקידים שונים והרגלי עבודה.