על רקע חידוש החקיקה של הרפורמה המשפטית, בוגרי יחידות שונות בצה"ל הצהירו כי יסרבו לשרת במילואים, במידה והממשלה אכן תאשר חוקים הנוגעים אליה. על כך, הפרשן הצבאי של "מעריב", טל לב רם, שוחח הבוקר (חמישי) עם ניסים משעל וטל שלו ב-103FM. כמו כן, התייחס גם להתבטאויות הקשות ברשתות החברתיות נגד הרמטכ"ל, לאחר שתקף את ההתפרעויות של המתנחלים נגד הפלסטינים.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

בפתח השיחה, התייחס לנאום של שר הביטחון, יואב גלנט, בטקס סיום קורס קצינים, לאחר שהתייחס לסרבנות בקרב המילואימניקים. לב רם אמר כי "קודם כל שר הביטחון גלנט לקח את הנקודה המרכזית, אולי כלקחים מהפעם שעברה והתייחס בעיקר לנושא אנשי המילואים ולקריאות לסרבנות מצד בכירים. הוא אמר 'מי שקורא לסרבנות לא פועל ממחאה לגיטימית'. ברקע צריך לומר, שבתחילת השבוע ראינו את הרמטכ"ל מסביר את הקו של הצבא בתקופה הקרובה, הוא אומר 'הצהרות, אמירות זה לא ייצוג של הצבא, והנקודה שבה יש שינוי היא נקודה שבה יבוא איש מילואים יגידו לו שהוא צריך להתייצב והוא לא יתייצב'". 

עיתון מעריב במבצע חדש למצטרפים חדשים: לחצו כאן>>>

בהמשך, נשאל כיצד בצבא מתייחסים למכתבי הסרבנות. לב רם הסביר כי "הצבא אומר 'יש הבחנה אחת - שאני קורא לבן אדם להגיע למילואים והוא לא מתייצב בגלל סיבה אידיאולוגית, מבחינתי כל אחד בהתאם לגילו. ההיקפים כרגע הם קטנים, אבל לדוגמה תת אלוף בצבא שמקבל החלטה בחיל האוויר שהוא בתפקיד מבצעי מרכזי מאוד, כמובן מעבר לגיל הגיוס, והוא אומר לבכירים בצבא 'החלטתי להפסיק את ההתנדבות'".

זה סרבנות?
"לא, לנקודה כזו זה לא נקרא סרבנות. בן אדם שעבר גיל התנדבות אין שום צו שיכול לחייב אותו פעילות. בוודאי שזו אינה סרבנות. כל דבר הוא בהקשר. אם בן אדם הוא תחת צו, הרי שירות המילואים כמעט כולו היום התנדבותי למרות שהחוק לא התנדבותי. לכאורה בן אדם מגיל מסויים עד גיל מסויים חייב לעשות שירות מילואים. הרמטכ"ל בחר הפעם בנאום הזה לקחת נקודה שמטרידה מאוד את הצבא, אל מול הקצינים המסויימים הוא אמר מה מצופה".

"הוא אומר את הדברים שצורה שלא שמעתי הרבה זמן, ואומר את זה מול קהל היעד שזה קצינים בצה"ל שהולכים לשרת בשטחים. הוא אומר להם 'זה מה שאני מצפה מכם', ואז עולות טענות 'הרמטכ"ל מתייחס לסוגייה הזו ולא להיבטים אחרים'. אני רואה את התגובות גם ברשתות, רמטכ"ל של הפלסטינים, מי מינה אותו, השתוללות מוחלטת. אני באמת שואל מה קרה לנו? מישהו חושב שלרמטכ"ל לא חשוב הטרור? הנפגעים? הכשירות של הצבא? הופכת להיות סערה שלמה".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm