המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים חשף היום ׁׁ(חמישי) פרטים חדשים ודרמטיים במיוחד על סיכול חוליית הטרור בקפריסין, כולל חשיפת ראש החוליה האיראני, יוסף שהבאזי עבאסעלילו, שנשלח מאיראן לקפריסין לבצע את הפיגוע. גורם בכיר במוסד מבהיר: "נגיע לכל גורם שמקדם טרור נגד יהודים וישראלים בכל העולם, כולל על אדמת איראן".

מילצ'ן מאשר: "אין שום קשר בין סיגרים ושמפניה לבין הויזה" 
ארה"ב התלוננה: ישראל מדליפה פרטים על השיחות עם איראן

במבצע הסיכול הייחודי שבוצע על אדמת איראן, שם המוסד את ידו על ראש החוליה, שנתן בחקירה הודאה מפורטת בזכותה נחשפה ופורקה חוליית הפיגוע בקפריסין. מדובר כאמור בחוליה שאוכוונה על ידי איראן כדי לפגוע באנשי עסקים ישראלים בקפריסין.

ההתכתבויות בין ראש החוליה לשולחיו (צילום: ללא קרדיט)
ההתכתבויות בין ראש החוליה לשולחיו (צילום: ללא קרדיט)

עבאסעלילו נעצר לאחר שקיבל הנחיות מפורטות ונשק מבכירים במשמרות המהפכה באיראן. בחקירתו הוא הודה במעורבותו בניסיון הפיגוע ותיאר כיצד ניסה להוציא אותו לפועל. בעקבות המידע שמסר בחקירה פורקה תשתית הפיגוע במבצע שהוצא לפועל ע"י גופי הביטחון בקפריסין.

החשיפה באה על רקע שורת מעצרים שהתבצעו בשבוע שעבר בקפריסין במסגרתם נחשפה הפעילות האיראנית על אדמתה במאמץ המתמשך להוציא לפועל פיגועים ולהתנקש בישראלים ויהודים ברחבי העולם. מהמוסד נמסר עוד: "המוסד ימשיך לפעול בנחישות כדי למנוע פגיעה ביהודים וישראלים בעולם".

מיקום המתנקש בשרשרת הפיקוד של האגף למודיעין חוץ (צילום: צילום פרטי)
מיקום המתנקש בשרשרת הפיקוד של האגף למודיעין חוץ (צילום: צילום פרטי)

צילם ואסף מודיעין על איש העסקים הישראלי

כזכור, השבוע נחשף בתקשורת הקפריסאית כי פיגוע איראני כנגד יעדים ישראלים בלימסול סוכל במסגרת מבצע משותף מוצלח של שירות המודיעין הקפריסאי והמוסד. כעת, כאמור, נחשף כי המוסד בשיתוף פעולה עם ארגון המודיעין הקפריסאי וארגוני מודיעין נוספים, עקבו מקרוב אחרי פעילותו של המתנקש ומפעיליו באיראן, והצליחו לסכל את הפגיעה שכוונה נגד איש עסקים ישראלי בקפריסין.

במסגרת המבצע, כך נודע למעריב, הגיע המוסד אל המתנקש האיראני באיראן, יוסף שהבאזי עבאסעלילו (Yousef Shahbazi Abbasalilo), חקר אותו, וגבה ממנו עדות מצולמת. במסגרת החקירה, הוא מסר פרטים רבים על ניסיון הפיגוע, הגורמים שעומדים מאחוריו בארגון המודיעין של משה"מ, שיטת העבודה של מפעיליו, הנשק שסופק לו ואמצעי התקשורת.

ראש האגף למודיעין חוץ (800) בארגון המודיעין של משמרות המהפכה, רצ'א סראג' (צילום: צילום פרטי)
ראש האגף למודיעין חוץ (800) בארגון המודיעין של משמרות המהפכה, רצ'א סראג' (צילום: צילום פרטי)

במוסד סבורים כי מאחורי תכנית ההתנקשות עומד האגף למודיעין חוץ בארגון המודיעין של משמרות המהפכה (אגף 800), כאשר מפעילו הישיר של המתנקש הינו בכיר ותיק ומוכר בארגון בשם חסן שושתרי זאדה (Hassan Shoushtari Zadeh), האחראי על "מבצעים מיוחדים" – המהווה שם קוד לפיגועים בחו"ל. שושתרי זאדה פעל בכפיפות ישירה לבכיר בארגון בשם ג'ואד סראא'י (Javad Saraei), ושניהם כפופים לראש האגף רצ'א סראג' (Reza Seraj). 

לפי פרטים שהגיעו למעריב, בזמן שהותו בקפריסין המתנקש יצר קשר עם סייענים ומשוטים איראנים, פקיסטאנים ומקומיים ואלו סייעו לו בין השאר בהשגת נשק, אמצעי תקשורת ובהסעתו לאזור בו התגורר היעד. הוא תכנן לעקוב אחרי היעד כשהוא יוצא מביתו ולחסל אותו במקום מבודד בלילה. בהוראת מפעילו האיראני, הוא הגיע מספר פעמים מחוץ לביתו של האובייקט, צילם ואסף מודיעין על אמצעי האבטחה בבית.

כרטיס הטיסה של המתנקש מטורקיה לאיראן (צילום: צילום פרטי)
כרטיס הטיסה של המתנקש מטורקיה לאיראן (צילום: צילום פרטי)

ככל הנראה, כאשר ארגוני הביטחון המקומיים עלו על עקבותיו של המתנקש, הורה לו שושתרי זאדה להיפטר מהנשק באופן מיידי. המתנקש החביא את האקדח בנקודה מרוחקת בלימסול, בתוך בור, עטוף בבד. לאחר מכן, נמלט לאיראן.

יש לציין כי במהלך השנתיים האחרונות סוכלו ניסיונות פיגוע נגד אזרחים ישראלים ויהודים בקפריסין (ספטמבר 21'), בתורכיה (יוני 22'), בגאורגיה (נובמבר 22'), ביוון (פברואר 23'), ופיגועים נוספים שסוכלו באופן חשאי ולא פורסמו. זאת לצד ניסיונות פיגוע נוספים נגד אמריקאים, אירופאים ומתנגדי המשטר האיראני בארה"ב ובאירופה. בעקבות כישלונות אלה, הודח לפני כשנה ראש ארגון המודיעין של משמרות המהפכה, חסין טאא'ב (Hossein Taeb) ומונה במקומו מחמד כאט'מי (Mohammad Kazemi). 

ראש החוליה (צילום: צילום פרטי)
ראש החוליה (צילום: צילום פרטי)