בחמש השנים האחרונות חל שינוי דרמטי בכל הקשור לתפיסת ההגנה האווירית של חיזבאללה בלבנון. על פי הערכות, מזכ"ל הארגון חסן נסראללה כמעט הכפיל את כמות מערכות ההגנה האוויריות שברשותו, בחסות האיראנים כמובן. זאת, בניסיון להגביל את חופש הפעולה של חיל האוויר בלבנון.

מיליוני דולרים הוחרמו: ישראל סיכלה תשתית טרור של חיזבאללה וכח קודס האיראני 
בכיר צבאי לשעבר על חיזבאללה: "ישראל צריכה ליזום את המערכה הבאה"

ההחלטה לפעול נגד חיל האוויר באמצעות מערכות הגנה אוויריות רוסיות קיימות, ובהן SA8 ו־SA22, מהווה שינוי תפיסה אסטרטגי מהותי מצד חיזבאללה, שבמסגרתו נעשים ניסיונות להצר את חופש הפעולה של חיל האוויר גם בעת שגרה. על פי הערכות שונות, חיזבאללה כאמור כמעט הכפיל את היקף כמויות מערכות ההגנה האווירית שלו, וזאת בפרק זמן של חמש שנים, בהתבסס בעיקר על מערכות איראניות חדשות.

השיפור ביכולות הוא עקבי, ובישראל מעריכים כי הוא מתבטא גם בזמינות של אותן מערכות להפעלה מהירה בהתאם להחלטה של נסראללה. בצה״לֹ עוקבים אחר המגמה המדאיגה, הבאה לידי ביטוי גם בכמויות וגם בשיפור היכולת ובשינוי האסטרטגיה להפוך את לזמינות להפעלה גם בזמן שגרה על מנת לפגוע בחופש הפעולה של חיל האוויר בלבנון.

את נקודת השינוי באסטרטגיה מסמנים במערכת הביטחון בפעולה המיוחסת לישראל - תקיפת רחפנים של מתקן לדיוק טילים של חיזבאללה במבנה בלב הדאחייה בביירות, באוגוסט 2019. נסראללה איים אז בהפלת מל״ט ישראלי, וכעבור חודשיים בלבד מימש את האיום. בצעד תקדימי שוגר טיל מסוג SA8 לעבר המל״ט הישראלי הרמס 450, שהיה במשימת איסוף מודיעין.

הטיל החטיא את מטרתו, ואף שצה״ל זיהה את הרכב שממנו שוגר הטיל, אישור הדרג המדיני (בראשות בנימין נתניהו) לפגוע ברכב השיגור לא התקבל, מחשש להסלמה. בצה״ל רואים נקודה זו כמשמעותית מאוד להמשך, וכזו שדרבנה את נסראללה להפגין יכולות נוספות בשטח. מאז אותו אירוע היו, לפי דיווחים בלבנון, לפחות עוד שלושה ניסיונות של חיזבאללה לפגוע במל״טים ישראליים. בצה״ל זיהו את השינוי ואת המגמה המטרידה, וכעבור יותר משנה מאז ניסיון היירוט עלתה גם אפשרות לפגוע ביכולות אלה מצד ישראל. הנושא ירד בסופו של דבר מהפרק, וחיזבאללה האיץ עוד יותר את התעצמותו בתחום ההגנה האווירית.

בשנים האחרונות ישראל פגעה פעמים רבות ביכולות אלה והסבה נזקים כבדים, אבל מגמת השיפור בהיקף ובאיכות מערכות הנשק מלמדת על עקשנותם וההתמדתם של איראן ושל חיזבאללה בבניית היכולות הצבאיות של ארגון הטרור בלבנון.