הדי פיצוצים נשמעו אתמול מעט אחרי חצות במרכז הארץ ובשרון בעקבות שיגור סורי של טיל נ"מ על מטוס ישראלי, שהתפוצץ באוויר. עוד פורסם כי תושבים ברהט דיווחו על נפילות של שברי הטיל ברחבי העיר. הטיל ששוגר, S-200, תוצרת ברית המועצות, נועד לטווחים בינוניים עד ארוכים. נוכח גודלו הפיזי של הטיל וריבוי מערכות תומכות הכרחיות בסוללת הטילים, המערכת סובלת מחוסר ניידות. לכל טיל מוצמדים ארבעה מנועי האצה רקטיים מונעים בדלק מוצק.

על סף פיצוץ? כך נערך הג'יהאד האסלאמי לעימות צבאי ביהודה ושומרון
בכיר לשעבר בצה"ל מזהיר: "מדינת ישראל לא מרתיעה אף אחד"

אורכו של הטיל עומד על 10 מטר וקוטרו מגיע ל-100 ס"מ עם בוסטרים. משקלו עומד על כ-10,000 ק"ג ומכיל ראש נפץ, כמו כן, הטיל נע במהירות של 3.5 מאך ויכול להגיע ל-300 ק"מ.

הפרשן הצבאי של מעריב, טל לב רם שוחח היום (ראשון) עם ניסים משעל וענת דוידוב בתוכניתם ב-103FM והביא פרטים נוספים על הטיל, על תקיפת הנגד והתייחס לדפוסי הפעולה של ישראל מול חיזבאללה לאורך השנים. 

"מה שקרה למעשה אתמול, זו תקיפה שמיוחסת לחיל האוויר בסוריה", אמר בפתח הראיון. "אי אפשר היה לפספס את זה, מי שהיה ער באותה שעה, שמע את הרעד הזה, זה למעשה הטיל S-200 ששוגר לעבר המטוסים, פספס כמובן את המטוס והמשיך עד לאזור של רהט, שם נמצאו שרידים".

בהמשך פירט, "המערכות האלה של S-200 הן מערכות שיודעות לעוף לטווחים ארוכים. זה לא מיועד לזה. כשמדובר במערכת קצת יותר חדשה, טילים מהסוג הזה, אם הם לא פוגשים את המטוס, הם אמורים להתפוצץ. לדעתי, גם הטיל הזה. מזכיר לכם שהיה אירוע שכמעט הגיע לקפריסין, עמוק בתוך מזרח הים התיכון. זה נורא תלוי בזוויות הירי".

"בהודעה של צה"ל, לא כתוב שהוא תקף בפעם הראשונה יעדים בסוריה שקשורים לאיראן, אלא ספציפית על הסוללה שירתה. למה? כי ברגע שיש פה טיל וכולם שומעים, אין פה מה לשחק עוד משחק של עמימות, הרי זה ברור לכולם מה קרה. לא משנה שגם בתקיפה בסוריה כבר די ברור שהכתובת היא ישראל שמבצעת אותה. בכל מקרה, זו לא פעם ראשונה. ברהט מוצאים את השרידים. מה שאומרים בצה"ל - שלא היה צורך להפעיל אזעקות ומיירטים", הסביר.

"זה סיפור ענק וגדול", המשיך. "התהליך של חמש השנים האחרונות בלבנון, מבחינת מערך ההגנה האווירית של חיזבאללה והיכולת להפוך אותו זמין, זה שינוי אסטרטגי מוחלט שהוא בא להשפיע כבר היום על החופש האווירי של ישראל לאסוף מודיעין. הנתון הוא מדהים, זה לא רק שהוא הכפיל פי שניים את כמות הסוללות שיש בידיו, אלא הוא גם לקח והפך לזמינות את הרוסיות, די דומות למה שראיתם עכשיו מסוריה. תארו בנפשכם מה הדבר הזה אומר וזה אומר שיש שינוי משמעותי גם במאפיינים שחיל האוויר צריך לפעול בהם". 

לאחר מכן אמר, "שאלת המיליון דולר היא מדוע אנחנו לא מגיבים. עד להסלמה, היו שתי נקודות בארבע-חמש השנים האחרונות שבהן עמד על הפרק סיפור של איזושהי תגובה ישראלית, תקיפה ישראלית, או פעולה כדי להעביר מסר קודם כל לנסראללה. דרך אגב, כל הדבר הזה קורה אחרי אותה תקיפה שמיוחסת לישראל עם רחפנים בדאחיה נגד מרכיב של טיל דיוק וכדומה, ונסראללה מבטיח שהוא יירט מל"ט ישראלי, וחודשיים אחרי זה הוא באמת מנסה לירות".

"בסוף, כאשר מדברים נגיד עם אנשים בחיל האוויר, הם אף פעם לא יגידו, 'זה גומר לנו את כל האופציות'. אבל אין ספק שכל מי שמתעסק בסיפור הזה של חופש פעולה, איסוף מודיעין והעובדה שנסראללה שינה באופן מהותי את האסטרטגיה, זה דבר שמאוד מטריד, לא רק את חיל האוויר, הוא גם משפיע על יכולת איסוף המודיעין הישראלית בצורה כזאת או אחרת", סיפר.

בסיום הראיון נשאל האם ישראל צריכה לשנות את דפוסי הפעולה שלה והשיב, "קחו בחשבון שכן. אם אני אומר לכם שבצורה ליניארית, בחמש שנים, כל הזמן יש שינוי רצוף, קחו בחשבון שאם אנחנו מפרסמים בגודל שאנחנו מפרסמים את הידיעה הזאת, אז זה בהחלט משפיע על עניינים כאלה ואחרים. מעבר לסיפור הפרקטי, יש לנו חשבונות לא פתורים עם חיזבאללה בנושאים אחרים, לא בתהליכים - סיפור האוהלים וכדומה. אם לוקחים את כל המרכיבים הללו יחד, שמים אותם בסיר, תבינו שהווקטור של אחרי שנים של שקט עם חיזבאללה, לאט לאט הולך לכיוונים יותר הסלמתיים".

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm