נייר עמדה של המכון למחקרי ביטחון לאומי קבע כי ״על ישראל לפעול בכל דרך אפשרית להסיר האוהלים של חיזבאללה בהר דב״, זאת בהתייחס לכך שארגון הטרור הקים שני אוהלים בשטח ישראל, במובלעת הישראלית בהר דוב, מעבר לקו הכוח. 

במכון אומנם סבורים כי ההחלטה לפעול קודם כל באמצעים דיפלומטיים נכונה ויש למצות את התהליך המדיני, אך לתחם אותו בזמן. אם המהלך המדיני יכשל סבורים חוקרי המכון ש"יש לפעול להסרת האוהלים גם במחיר של סיכון בהידרדרות לעימות מגובל״.

עמדה זו של המכון למחקרי ביטחון לאומי אינה שונה למעשה באופן מהותי מעמדת מערכת הביטחון ובהם בכירים בצבא שהמליצו לדרג המדיני לנסות קודם למצות מהלכים מדיניים באמצעות מתווכחים, על מנת לגרום לחיזבאללה לרדת מהעץ ולפרק את האוהלים.

בשבועות האחרונים מספר מדינות בהן גם האמריקאים עשו מאמץ תיווך מול ממשלת לבנון על מנת לנסות ולפתור את הסויגה, בטרם זו תגיע לכדי מתיחות ביטחונית גבוהה יותר.

למרות המאמצים, הם לא נשאו פרי לעת עתה ואין שינוי בשטח, כמו גם חיזבאללה שלא נסוג מהפרובוקציה. חלון הזמן שניתן לפתירת הסוגייה באמצעים מדיניים הולך ונסגר, ובכל מקרה גם במערכת הביטחון ממליצים לדרג המדיני כי במידה והסוגייה לא תיפתר, יש להסיר את האוהלים ולא לאפשר לחיזבאללה לקבע מציאות חדשה בהר דוב, כך שבכל מקרה במידה וחיזבאללה לא יסירו את האוהלים המתיחות בגבול הצפון תלך ותגבר עד לבחירת העיתוי בישראל לפנות את אוהלי החיזבאללה, שהוקמו בשטח שנחשב תחת ריבונות ישראלית למרות שאינו מסומן במכשול. חיזבאללה מנגד לא מכיר בריבונות הישראלית ובסימון הגבול וטוען כי מדובר בשטח לבנוני למרות שבפועל באזור המחלוקת מדובר בשטח שבכלל נכבש מסוריה ולא מלבנון.

עוד נכתב בנייר העמדה של המכון למחקרי ביטחון לאומי כי הקמת האוהלים והנחישות שמפגין חיזבאללה שלא להסירם משפרים את הביטחון העצמי של הארגון, ותהיה לו תעוזה ונכונות לקחת סיכונים גדולים יותר בהסלמה מול ישראל. על פי דעת חוקרי המכון, חיזבאללה מונע מהבנה מוטעית כי הקשיים הפנימיים בישראל מאז הקמת הממשלה הנוכחית מבשרים חולשה וכי לממשלה אין עניין במערכה מולו.

לדעת חוקרי המכון גם חיזבאללה אינו מעוניין בעימות מול ישראל אך מפרש את המצב הנוכחי כהזדמנות לשיפור מאזן ההרתעה ולהרחבת הנוכחות בדרום לבנון ואחיזתו בגבול. 

בסיכום נייר העמדה כותבים החוקרים כי ישראל נמצאת בתהליך של שחיקת ההרתעה מול חיזבאללה והוא מעז יותר ופועל באופן בוטה יותר מבעבר.תהליך בניין הכוח של חיזבאללה לצד הפרשנות כי ישראל תימנע מחיכוך איתו מביאים למצב חמור מבחינה אסטרטגית ומגמה מסוכנת שיש לעצור אותה.

ישראל עשתה נכון שפנתה תחילה לערוצים דיפלומטיים, נכתב במסמך, ויש למצות את התהליך המדיני אך לתחם אותו בזמן. "בהנחה שלאחר חשיפת האירוע, הסיכויים להצלחת המהלך הדיפלומטי נמוכים ביותר, יש לבצע פעולה ישראלית להסרת האוהלים, גם במחיר של הדרדרות לעימות מוגבל בשטח. הפינוי ואופן הביצוע ראוי שתשלב תחבולה מצד אחד אך נחישות והמחשת עוצמה החורגת מהציפיות של חיזבאללה״.