תא"ל (מיל') צביקה חיימוביץ', חבר "הביטחוניסטים" ולשעבר מפקד מערך ההגנה האווירית, שוחח היום (ראשון) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5 והתייחס לאירוע אמש בו טיל נ"מ סורי התפוצץ בשטח ישראל, ושברי הטיל אף התגלו בעיר רהט.

בפתח דבריו, אמר: "התובנה הראשונה שהדברים קשורים זה בזה. מרבית הפעילות של צה"ל וחיל האוויר, במקרה הזה, לא פרסומים זרים כי צה"ל אישר רשמית את התקיפה. פעולות שכל תכליתן למנוע את העברות הנשק מאירן וסוריה לחיזבאללה וללבנון וכמובן כנגד ההתבססות האירנית בסוריה. אני לא מופתע. למיטב זכרוני, אני כבר סופר אירוע 4 או 5 כזה ששרידים של טיל SA-5 סורי נוחתים בשטח ישראל. לפני שנתיים היה אחד כזה דרומית לרהט באזור אשלים שבנגב, היה באזור בית שאן, כך שהאירועים האלה קורים".

"צריך לומר: אלה טילים נגד מטוסים בתרחישים מסוימים מערכות ההגנה הסוריות מופעלות לעבר מטוסי חיל האוויר, צריך לומר למרות שאנחנו מדברים כבר על יותר מעשור של תקיפות, אני רואה שיפור (וטוב שכך) ליכולות הסוריות. בסוף שכזה טיל משוגר לאוויר, אין יכולת לשלוט עליו במעוף שלו. גם כשהוא מתפוצץ באוויר, בכוח האנרציאלי שלו הרסיסים עפים בכיוון המעוף שלו ויכולים להגיע גם למרחק של עד 1000 ק"מ. SA-5 הוא וטיל מאד גדול עם ראש קרבי במשקל 200 ק"ג. זו הגרסה הסובייטית הישנה, מיועד להפיל מטוסים בגבהים של 40-30 אלף רגל. גם כשרסיס כזה נופל הוא במשקל גדול ובהחלט גם מייצר נזק של פיצוץ גדול מאד וראינו אחד כזה לפנות בוקר".

עוד ציין כי "אלה בוודאות סוללות הגנה סוריות, וחיל האוויר הישראלי מקפיד להגיב מיידית בהשמדת סוללות כאלה. כבר אי אפשר לספור את כמות סוללות ההגנה הסוריות שהושמדו. יש כאלה שדואגים מיד לחמש אותן מחדש".

לאחר מכן, נשאל האם וכיצד זה מתחבר להתחמשות האווירית של חיזבאללה בתקופה האחרונה. לדבריו, "נכון זה עולה לכותרות בהצהרות כאלה ואחרות. צריך לומר, אקח אתכם 10 שנים לאחור, מה שמכונה היום מב"מ, מלחמה בין המלחמות, ינואר 2013, תקיפה שיוחסה אז לישראל של שיירת רכבים של טילי  SA-17 שהייתה לעבור, אירן - דמשק - לבנון. בעשור האחרון יש לא מעט אירועים של חימוש נ"מ שעובר או ישירות או מסוריה בחסות מלחמת האזרחים או דרך אירן, או באוויר לדמשק ושדות תעופה אחרים. מה שצה"ל מצליח ליירט ולסכל, אז הצליח, אבל אין 100 אחוז".

בהמשך, נשאל מפקד מערך ההגנה האווירית לשעבר האם אנחנו עלולים לראות הסלמה, בכל הקשור להתחמשות האווירית של חיזבאללה. אלוף (מיל') חיימוביץ' השיב כי "יש כאן התפתחות על ציר הזמן במרוץ שבינינו לבין הצדדים השניים: גם אירן גם חיזבאללה, גם פרוקסיס אחרים. התוצאה בסוף שאנחנו רואים את חיזבאללה, שהוא ארגון טרור אבל עם יכולות סמי-מדינתיות. מערך טילי תלול מסלול כמו שבנה חיזבאללה, אני לא מכיר צבאות כאלה בעולם שיש להם כאלה יכולות".

"חיזבאללה כיום מפעיל מערכות נ"מ יחסית מתקדמות. המספרים לא יגידו הרבה למאזינים SA-8,  SA-17, מרביתן מערכות מתקדמות, יש להם גם אמצעי גילוי וזה הופך את המערכות האלה להיות אתגר גדול מאד. זה מתחבר עם משהו הרבה יותר גדול. כל ההיבט של חופש הפעולה של צה"ל וחיל האוויר בלבנון. הדבר הזה מאיים".