אות הפתיחה למבצע במחנה הפליטים ג'נין ניתן לאחר השעה אחת ועשר דקות. במבצע משותף לצה״ל ושב״כ הותקפה מהאוויר המפקדה וחדר המצב האחוד של כלל פלגי הטור במחנה הפליטים שבצפון השומרון. הפעולה הזו עמדה למעשה בלב ההפתעה לתחילת המבצע במחנה הפליטים, שבאופן עקרוני כבר אושרה לפני כשבוע וחצי על ידי הדרג המדיני.

צה"ל תקף אווירית מפקדת טרור מרכזית בג'נין; כוחות מקיפים את העיר 

ביממה האחרונה היה חשש מדלף מידע בנוגע לכוונות צה״ל לצאת למבצע במחנה הפליטים אך המבצע יצא לדרך בין השאר בשל הערכה בישראל כי מכת הפתיחה בתקיפה של החמ״ל המשותף יפתיע מאוד את ארגוני הטרור במחנה הפליטים ויקשה עליהם מאוד בשלבים הראשונים על תיאום הלחימה הפיקוד והשליטה על החמושים בתוך המחנה.

מיד לאחר מכן החלו כוחות גדולים של הצבא בכניסה קרקעית לפאתי מחנות הפליטים כאשר כלי טייס תקפו במספר מקרים נוספים על מנת לתת סיוע לכוחות הלוחמים בשטח. בצה״ל מערכים כי לפחות שישה מחבלים נהרגו, ובמספר דיווחים מג׳נין אף עולים מספרים גבוהים יותר.

היקף הכוחות והיחידות שנכנסו למחנה הפליטים בג׳נין הוא הגבוה ביותר מאז מבצע 'חומת מגן', ובצה״ל מכוונים את אורך המבצע ליממה או שתיים במחנה הפליטים, במאפיינים של פשיטה ולא של כיבוש שטח, אבל נערכים לאפשרות סבירה כי זה עשוי להתרחב גזרות אחרות ביהודה ושמרון, כאשר גם בדרום כוננות גבוהה וצה״ל נערך בפריסה נרחבת של סוללות הגנה אוויריות גם בדרום.

גורמים ביטחוניים אמרו ל"מעריב" : ״יצאנו למבצע לסיכול טרור בעיקר במחנה הפליטים בג׳נין אבל גם בסביבתו. ארגוני הטרור השתלטו על מחנה הפליטים בתקופה האחרונה ביצרו אותו והפכו אותו למחנה טרור ולכן יצאנו לפעולה המשמעותית ביותר מאז חומת מגן במחנה הפליטים שהפך למקור הרעש של ההסלמה הביטחונית האחרונה. המשך המבצע יקבע על פי השגיו״.

גורמים צבאיים אחרים הוסיפו כי המבצע התחיל בתקיפת תשתית טרור מהאוויר וממשיך כרגע בפעולה קרקעית ממוקדת אל מול משימות ויעדים שהוגדרו מראש באישורי התוכניות״.

כאמור, ביממה האחרונה לפני היציאה למבצע היה שיח במערכת הביטחון האם לדחות או לצאת כמתוכנן למבצע מתוך חשש לדלף מידע בשל פטפטת מיותרת בצד שלנו על המצבע שאמרו לצאת לדרך, אבל בסופו של דבר הוחלט להמשיך כמתוכנן, בשל הדומיננטיות של השימוש בכלי הטייס במכת הפתיחה שכוונה לפגוע במרכז הפיקוד והשליטה של ארגוני הטרור, ובכך לייצר אפקט הפתעה שארגוני הטרור לא ציפו לו ויצר קושי שלהם בתקשורת בתוך מחנה הפליטים לאחר אותה תקיפה. במקביל, על פי דיווחים בג׳נין, צה״ל הפיל את מערכת החשמל במחנה הפליטים בג׳נין וגם רשת הסלולאר נפלה, מה שהקשה עוד יותר את השיח בין החמושים בתוך המחנה.

לצד הפעילות בג׳נין, בצה״ל צפויים לתגבר את ההגנה על צירי התנועה והכבישים ביהודה ושומרון כחלק מהיערכות לכך שארגוני הטרור יבקשו לנקום על הפעולה בג׳נין באזורים אחרים באיוש, זאת כאשר כבר אתמול בלילה קראו בחמאס לכלל פלגי הטרור הפלסטינים לצאת ולבצע פיגועי נקמה בכל איו״ש. במהלך הפעילות בג׳נין, על פי הדיווחים, קיבלו פעילי הטרור במחנה את ההודעה הבאה מטעם צה״ל והשב״כ: ״המחנה נצור, הנח את נשקך והסגר את עצמך למען ביטחונך וביטחונם של הסובבים אותך״.

גורם מדיני אמר ל"מעריב": "המבצע נועד לשקם את ההרתעה הישראלית ולעצור את הפיכתו של מחנה פליטים לעיר מקלט ויעד מבוצר של טרור. קבלת ההחלטה לצאת למבצע התגבשה לאחר יום הקרב שהתפתח בג׳נין לאחר פיצוץ המטען על רכב הפנתר מתוך הבנה שבמידה ולא נפעל עכשיו ג׳נין תהפוך לדרום לבנון וכל מבצע מבוקשים ידרוש מצה״ל מבצע מיוחד".