דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי שוחח היום (שני) עם ינון מגל וחיים לוינסון ב-103FM להמשך המבצע הצבאי בג'נין ואמר כי "אנחנו נערכים ללחימה משמעותית בתוך המחנה. היעד שלנו זה לפגוע במספר מרכזי של פעילי טרור".

תקיפות אוויריות וכוח קרקעי גדול: צה"ל פתח במבצע צבאי נרחב בג'נין
"הם חשבו שלא הכרנו": כך צה"ל הפתיע את המחבלים בג'נין
המבצע בג'נין יגרום להתלקחות בשאר הזירות? מח"ט לשעבר מעריך

"התחלנו את המבצע הזה מתוך הפתעה טקטית - הוספנו את התקיפות האוויריות וזה אפשר לנו להפתיע. כרגע אנחנו נעים בתוך המחנה. יש לחימה, אבל אנחנו עוד נערכים ללחימה משמעותית", אמר בפתח דבריו. "יש אזרחים במחנה, לכן התנועה שלנו נותנת דגש על לא לפגוע בחפים מפשע. אנחנו מעצימים את חופש הפעולה שלנו, אבל אין לנו שום כוונה להילחם ברשות ובמנגנונים, הם גם לא מתחככים אתנו".  

דו"צ סיפר כי "אנחנו פועלים בתוך המחנה. הלוחמים של חטיבת הקומנדו וכוחות מיוחדים נוספים נעים בתוך מחנה הפליטים כשהם מלווים בכוחות הנדסה שפותחים את השטח. כוחות אוויריים מחפשים ומאתרים פעילים חמושים ומסירים את האיום בתקיפה אווירית. אנחנו מצאנו לא מעט מטעני חבלה שחיכו להשליך עלינו בכניסה למחנה, מצאנו עוד אמצעי לחימה וציוד צבאי. עצרנו לא מעט פעילים, שולחים אותם לחקירה".

"התחלנו את המבצע מתוך הפתעה טקטית שבה תקפנו מפקדה שממנה ניהלו את הלחימה בתוך מחנה הפליטים. בתוך המפקדה היו פעילים טרור, הדבר הזה ערער את המחנה. הוספנו לזה עוד מספר תקיפות אוויריות וזה אפשר לנו להפתיע אותם. היינו מוטרדים מביטחון כוחותינו וזה הפתיע אותם".

"כרגע אנחנו נעים בתוך המחנה, עסוקים מאוד בתנועה מבצעית מדוייקת. יש לחימה, אנחנו רואים את הערעור שהמחנה חווה אבל אנחנו נערכים ללחימה משמעותית במחנה. היעדים שלנו זה לפגוע במספר מרכזי של פעילי טרור, אנחנו במודיעין איכותי מאוד עם שירות הביטחון הכללי, זה גם מה שאפשר לנו גם את מהלך הפתיחה".

"חלק מהתקיפות האוויריות שלנו הן על מודיעין וחלק על הסרת איום ממשי שאנחנו רואים בעין. את הפעולה הזו, מעבר לפעילי הטרור, מפקדות, אמצעי לחימה, מעבדות של מטענים, המצרף של הפעולות האלה מקטין את הטרור בתוך מחנה הפליטים. תחושת הביטחון, מה שאנחנו מכנים עיר מקלט, של פעילי טרור, את זה אנחנו רוצים לערער. אנחנו כבר רואים את התחושה הזו נפגעת".

דובר צה"ל: "המטרה שלנו היא לא לכבוש את המחנה"

הוא הוסיף וציין כי "יש אזרחים במחנה, התנועה שלנו נותנת גם דגש, גם בהפעלת הכוח מקפידים ככל הניתן לא לפגוע באזרחים חפים מפשע. נעשה ככה שנוכל על מנת להקטין את הפגיעה בבלתי מעורבים. בשלב הזה, מתוך המחנה, אנחנו נקבל את ההחלטות בשעות הקרובות ויש לנו יכולת גם דרך המנגנונים והרשות להעביר את ההודעות האלה - התכלית שלנו, גם הצהרנו על זה, היא לא לכבוש את המחנה. אין לנו צורך לכבוש את העיר, יש לנו חופש פעולה ואנחנו מעצימים את חופש הפעולה שלנו עכשיו. אין לנו גם כוונה להילחם לא ברשות ולא במנגנונים".

הוא הסביר כי "פעילי הטרור שנמצאים במחנה הם גם עול למנגנונים ולרשות. הם מהווים איום בתוך הזירה הפלסטינית. המבצע הוא ממוקד במחנה הפליטים. כמובן שאם נראה דברים מתוך העיר או שיעלו לנו איתורים מודיעיניים אנחנו נפעל. הרמטכ"ל מנהל את המבצע הזה מהבור, יש פיקוד של אלוף פיקוד המרכז בשטח. העיתוי המבצעי נבע מתמונת המודיעין, ההכנות של הכוחות והתזמון הטוב ביותר שכלל גם את מזג האוויר שהיווה את אותה הפתעה". 

הוא הסביר את השתלשלות העניינים ומה היה הטריגר למבצע: "לפני שבועיים היה לנו חיכוך מאוד משמעותי שם, יותר ממה שציפינו לו, נבע גם מתקלה מבצעית שלנו מודיעינית, אבל הופתענו שרכב שלנו עולה על כזה מטען. הבנו את סדר הגודל של האיום המתפשט. למדנו מהעניין הזה, תחקרנו, לצד הדבר הזה היו לא מעט פיגועים. מה שהניע את המבצע היה הכנת הכוחות, המודיעין והתזמון המבצעי שקשור גם למזג האוויר".

מה ייחשב כהצלחה?
"זה מצרף של פעילי טרור, תשתיות, מפקדות, וגם לגיטימציה. אנחנו כבר במכת הפתיחה פגענו בתוך פעילים צבאיים שהיו תוך חמ"ל הלחימה, ולאחר מכן המשכנו להעמיק את ההישג בהרג של עוד פעילים. יש לנו מודיעין טוב, ואיפה שצריך יודעים לעשות את זה. שילוב של כוחות של חטיבת הקומנדו, כוחות מיוחדים, יחד עם כוחות מעטפת נוספים של חטיבת מנשה. מפקד אוגדת איו"ש מפקד על המבצע והרמטכ"ל מנהל את כלל הכוחות".

כשנשאל אם יש צורך בתגבור מילואים אמר כי "יש כוחות מילואים שפועלים, מה שמעסיק אותנו כרגע זו משימת ההגנה ביו"ש. אנחנו מאוד עסוקים בזה. כרגע אנחנו לא צריכים עוד תגבור של מילואים, נעשה הערכת מצב אם נדרש". על האפשרות שחמאס יגיב בירי מרצועת עזה אמר: "כרגע בהערכת המצב שלנו אנחנו מסתכלים על כל הגזרות, אין איום קונקרטי, יכול להתפתח בהמשך. כרגע אין איום קונקרטי כזה".

מה הוראות הפתיחה באש?
"מסירים איום מכל חמוש, בוודאי. מי שמסתובב עם נשק בתוך מחנה הפליטים בוודאי שאנחנו מסירים את האיום הזה. רוב הנשקים שם מהברחות, יש גם את התופעה של הנשקים שנגנבים. יש שם גם לא מעט נשקים בייצור. לפעמים מבריחים חלק מהמכלולים של נשקים ואת השאר מייצרים, גם זה קורה".

הוא אמר כי סוגיית ההברחות "מעסיקה אותנו מאוד, בכל הגבולות. גם הברחות נשקים וגם סמים, נתקלים בזה גם בגבולות של שלום. זה מאוד מטריד אותנו. אנחנו נלחמים בטרור ביו"ש, מסתכלים על כל זירת מלחמה והאיומים שלה. בוודאי שהאיום של הברחות שפוגש פשיעה בישראל, טרור, מטריד אותנו מאוד".

על התקרית עם חיזבאללה בצפון אמר כי "האירוע בצפון זה מאמץ מבצעי ומאמץ בינלאומי דיפלומטי שהדרג המדיני גם מנהל אותו. החלטנו לפעול לפי הקריטריונים הבינלאומיים ובמידה והעניין לא יגיע לסיומו כך נפעל באמצעים אחרים. בינתיים זה מתנהל היטב, אנחנו לא שאננים, לוקחים את זה באחריות מאוד גדולה בדגש לביטחון כוחותינו". 

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm