העיר שסימלה שקט תעשייתי וביטחוני הפכה בזמן האחרון למוקד של אנשי ג'יהאד וחמאס, שנכנסו לוואקום שהותירה אחריה הרשות הפלסטינית. ארגוני הטרור ובראשם הג'יהאד האסלאמי וחמאס הגבירו את הפעילות במחנה הפליטים ואת הניסיונות להתעצם בהגנה ובהוצאות פיגועים.

מבצע צבאי בג'נין - סיקור נרחב:

תקיפות אוויריות וכוח קרקעי גדול: צה"ל פתח במבצע צבאי נרחב בג'נין
"הם חשבו שלא הכרנו": כך צה"ל הפתיע את המחבלים בג'נין
על סף פיצוץ? כך נערך הג'יהאד האסלאמי לעימות צבאי ביהודה ושומרון

מחנה הפליטים מהווה "מקור השראה וחיקוי" על כמות ואיכות הטרור בישראל ובדגש בצפון השומרון ומהווה מוקד מימון לחוליות הטרור בכל יהודה ושומרון. כמו כן, ג'נין הפכה ליעד מבוצר ועיקר מקלט למחבלים. מעל 50 פיגוע ירי בוצעו על ידי מחבלים שיצאו ממרחב ג'נין מאז תחילת 2023, 19 מחבלים נמלטו למחנה הפליטים לאחר שביצעו פיגועים. 

כ-25% מתוך האוכלוסייה בג'נין מזוהה עם הג'יהאד האסלאמי, בתוך כך, הנהגת הארגון בעזה ובסוריה משקיעות מאמצים רבים לספק אמצעי לחימה, כסף והדרכה צבאית למחבלים בעיר ובמחנה הפליטים. לצד זאת, כ-20% מהאוכלוסייה מזוהה עם החמאס שפועל ללא הרף לחיזוק התשתית בג'נין. 

מפת מחנה הפליטים ג'נין (צילום: דובר צה''ל)
מפת מחנה הפליטים ג'נין (צילום: דובר צה''ל)

בצה"ל מעריכים כי במחנה הפליטים ג'נין מאות אמצעי לחימה וחמושים, כשלאחרונה חלה התעצמות בייצור ושימוש במטעני חבלה. בנוסף, לאחרונה חלה עלייה באלימות נגד כוחות הביטחון הכוללת ירי באש חיה, יידוי אבנים ובקבוקי תבערה, הבערת צמיגים ועוד. לאחרונה נרשמה עליית מדרגה נוספת ומדאיגה עם ניסיון ירי רקטי של גדוד אל-עיאש שפועל בעיר לעבר המושב רם און בגלבוע. 

התיעוד כפי שפורסם ברשתות החברתיות (צילום: צילום מסך טוויטר)
התיעוד כפי שפורסם ברשתות החברתיות (צילום: צילום מסך טוויטר)

מחקירת האירוע עלה כי אחת מהרקטות נפלה אחרי חמישה מטרים, השנייה נפלה אחרי כ-80 מטרים. שתיהן נפלו בשטח פלסטיני.  כוח צה״ל וחבלנים של מג״ב הגיעו לבצע סריקות במרחב ומצאו את שלדי הרקטות שלמות וללא חומר נפץ בראשי הרקטות. בנוסף, נמצא במהלך הסריקות המשגר. מדובר ברקטה בייצור עצמי ולא ביכולת מפותחת. בשום שלב הרקטה לא היוותה איום על התושבים ביישובים במרחב.