לאחר גל הטרור שפקד את ישראל: צה"ל פתח לפני מעט פחות מ-24 שעות, במבצע צבאי נרחב במחנה הפליטים ג'נין, במהלכו הותקפו עשרות מטרות טרור, בין היתר מהאוויר. במבצע לוקחים חלק מאות לוחמים, כלי טיס וכלים הנדסיים. במהלך היממה הראשונה, נעצרו מעל ל-100 חשודים ואותרו בורות טרור במסגד בעיר. כמו כן, אותרה רקטה מאולתרת, וכן מעבדות נפץ עם מאות מטענים.   

היום השני למבצע "בית וגן": האו"ם דיווח כי שלושה ילדים נהרגו בג'נין
 "יצרנו הפתעה בשטח": דובר צה"ל עם פרטים חדשים על המבצע בג'נין
המבצע בג'נין יגרור השלכות קשות? בצה"ל נערכים לפעולות נקמה

לפני זמן קצר, איתרו לוחמי צה"ל ושב"כ מעבדה נוספת שהכילה מאות מטענים ואמצעי לחימה. היא הושמדה, לאחר שכללה בין היתר מאות מטענים, מספר מטעני גיחון, מטענים ניידים, בור אמצעי לחימה, 12 מחסניות ורובה M-4.

במהלך הפעילות בג'נין, איתרו לוחמי יחידת מגלן מעבדת נפץ במחנה הפליטים ג'נין ובה מאות מטענים מוכנים לשימוש, מטעני גחון ובור אמל"ח. הלוחמים החרימו גם מכשירי קשר וציוד צבאי. בנוסף, לוחמי צה"ל איתרו מעבדת נפץ ובה עשרות מטענים מאולתרים וחוברת הדרכה להכנת מטענים נוספים. בנוסף, אותרה מעבדה נוספת עם אמצעים להכנת מטענים. הכוחות החרימו את כל אמצעי הלחימה. 

כוחות צה"ל נכנסו לקומה התחתונה במסגד בו התבצרו חמושים ואיתרו שני בורות תת קרקעיים ובהם אמצעי לחימה רבים. במסגד שמזוהה עם ארגוני הטרור, התפתחו במהלך השעות האחרונות חילופי אש רבים בין הכוחות למחבלים. הכוחות שהגיעו למקום בהכוונה מודיעינית של השב"כ, סרקו את הקומה התחתונה במקום, בטרם איתרו את בורות האמל"ח התת קרקעיים, ובהם חומרי נפץ ואמצעי לחימה. 

אחד מהבורות התת קרקעיים שאותרו במסגד  (צילום: דובר צה''ל)
אחד מהבורות התת קרקעיים שאותרו במסגד (צילום: דובר צה''ל)

כוחות צה''ל פועלים במסגד המזוהה עם פעילות טרור (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל פועלים במסגד המזוהה עם פעילות טרור (צילום: דובר צה''ל)

כוחות צה"ל ושב"כ איתרו מספר חדרי ניהול לחימה בעיר. החמ״לים שימשו את ארגוני הטרור במחנה לתצפית ובקרה על כוחות הביטחון. בתוך כך, אבו מאזן הודיע על השעיית התיאום הביטחוני עם ישראל. הוא הודיע על המהלך, לאחר שנפגש עם בכירים נוספים ברשות הפלסטינית. 

הכוחות הרסו חדר ניהול של פעילות הטרור (צילום: דובר צה''ל)
הכוחות הרסו חדר ניהול של פעילות הטרור (צילום: דובר צה''ל)

מוקדם יותר, טען משרד הבריאות הפלסטיני כי שמונה נהרגו בתקיפה וקרוב ל-30 נפצעו, בהם 7 במצב קשה. עם זאת, על פי ההערכות בצה"ל, מניין ההרוגים עומד על כ-10, כאשר מעריכים שרובם נהרגו כתוצאה מהתקיפות האוויריות. לוחם פונה לטיפול רפואי בבית חולים ומשפחתו עודכנה. מלבדו, אין נפגעים לכוחותינו. עוד הוסיפו בצה"ל כי ישנם 20 עצורים שנלקחו מג'נין להמשך חקירה בישראל ו-70 מתושאלים נוספים בשטח. 

מעצר פעילי טרור בג'נין. באדיבות רשתות פלסטיניות

כמו כן, אותרה רקטה מאולתרת ע״י כוחות הביטחון במחנה הפליטים. מעל 100 חשודים תוחקרו ע״י כוחות הביטחון, חלקם תוחקרו ושוחררו וחלקם עברו להמשך טיפול כוחות הביטחון.

בתוך כך, מופעלים לחצים על ישראל להביא לסיום המבצע. מצרים העבירה מסר לישראל לפיו "המבצע בד'נין מסכן את המצב הביטחוני בכלל האזורים הפלסטיניים", כך על פי דיווח בערוץ קטארי. כמו כן, דווח כי המצרים אף איימו כי במידה וישראל לא תסיים את המבצע, הם יקפיאו את התיווך בין ישראל לבין הפלגים הפלסטיניים. בנוסף, מתאם השלום של האו"ם מסר כי הוא נמצא בקשר "עם כל הצדדים הנוגעים בדבר, כדי לצמצם את ההסלמה בג'נין".

גורם בטחוני אמר ל"מעריב" כי יש עוד יעדים ונכסים מבצעיים להשיג והפעילות נמשכת. במקביל, דובר צה"ל עדכן כי לוחם צה"ל נפצע באורח קל מרסיסי רימון צה"ל במהלך הפעילות במחנה הפליטים. לאחר הערכות המצב, נכון לעכשיו המבצע ממשיך על פי המתוכנן ועל פי תוכנית המטרות שנקבעה מראש. להגיע קודם כל למעבדות נפץ ביתיות ומצבורי נשק משמעותיים יותר כמו מטעני חבלה ונכסים נוספים ולקבל גם תמונת מצב על מה שקורה במחנה הפליטים, לטובת מבצעי המשך במידת הצורך.

המבצע צפוי להימשך גם בשעות הקרובות בשביל להגיע לאותם יעדים שהוגדרו, זאת כאשר מנגד לשיקול אורך המבצע ורצון לשמור אותו בגבולות הגזרה של ג'נין ניתנת גם חשיבות. כך שעדיין מכוונים במערכת הביטחון למבצע קצר למרות שבאופן יחסי יש פחות התנגדות ממה שציפו.

הרשות הפלסטינית איימה: "נעצור לחלוטין את התיאום הביטחוני עם ישראל בתגובה לטבח בג׳נין". בנוסף, קבוצת הטרור ״גוב האריות״ קראה לכל פעיליה לצאת להילחם בכוחות צה״ל.

כוחות צה''ל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל (צילום: דובר צה''ל)

בתוך כך, על פי דיווח ברשת "אל-ג'זירה" כי ארגוני הטרור בעזה העבירו מסר לגורמים הבינלאומיים כי אם ישראל לא תעצור את הפעילות בג'נין, אז המצב עלול להיגרר להסלמה נרחבת. כאמור, במהלך המבצע כלי טיס של צה"ל תקפו יותר מעשר פעמים יעדי תשתית טרור. בנוסף, השמידו הכוחות מעבדה לייצור ולאחסון מטענים, וכן איתרו והחרימו משגר רקטה מאולתר ואמצעי לחימה נוספים. לאחר טענות פלסטיניות על הפצצת מסגד עבדאללה עג'אם, בצה"ל מדווחים כי יש חילופי אש בין לוחמים למחבלים שהתבצרו במסגד ומאשרים כי כלי טיס תקף באזור לטובת חיפוי על הכוחות. תרגולת "סיר לחץ" מופעלת על המסגד.

מסגד אנסאר במחנה הפליטים ג'נין (צילום: רשתות ערביות)
מסגד אנסאר במחנה הפליטים ג'נין (צילום: רשתות ערביות)

קודם לכן הותקפה מפקדת חמ״ל האחוד של הפלגים במחנה הפליטים בג'נין ופעילי "גדוד ג'נין". לפי צה"ל, המבצע בוצע כחלק ממאמץ לסיכול נרחב של הסרת איום הטרור באזור. מצה"ל נמסר כי "כוחות הביטחון ימשיכו לפעול ככל שידרש על מנת לסכל את איום הטרור במרחב". 

בנימין נתניהו בהערכת מצב על המבצע בג'נין (צילום: ללא קרדיט)
בנימין נתניהו בהערכת מצב על המבצע בג'נין (צילום: ללא קרדיט)

המפקדה שהותקפה שימשה בנוסף כחמ"ל תצפית, כמקום התכנסות של מחבלים חמושים לפני ואחרי פעילות טרור, כאזור התחמשות בנשקים ומטענים וכמרכז הקשר והתקשורת של הפעילים. בנוסף, המפקדה שימשה מחסה לפעילים מבוקשים על רקע ביצוע הפיגועים בחודשים האחרונים בגזרה.

הכוחות עצרו מספר מבוקשים, כאשר במהלך המעצרים התנהל ירי מול חמושים ומטענים נזרקו לעבר הכוחות, אשר התמודדות גם עם הפרות הסדר. בנוסף, הכוחות פעלו לאיתור והשמדה של מטעני חבלה אמצעי לחימה וסדנאות ביתיות ליצור מטענים.

תיעוד פלסטיני של כוחות הביטחון בג'נין (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

פעילות צה"ל מתמקדת בג'נין, אך בצה"ל לוקחים בחשבון את האפשרות שהפעולות יתרחבו למקומות נוספים בצפון השומרון. המבצע הנוכחי אושר לפני כשבוע וחצי על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט, וצה"ל חיכה לסיומו של חג הקורבן.

לאחר התקיפות שבוצעו מהאוויר, היקף הכוחות שנכנסו לג'נין הוא הגדול ביותר שנכנס מאז מבצע 'חומת מגן'. בצה"ל מכוונים למבצע קצר של יממה עד שתי יממות לפגיעה בתשתיות הטרור במחנה הפליטים, אך כאמור, המבצע עלול להתרחב למקומות נוספים.

גלנט ערך הערכת מצב עם בכירי מערכת הביטחון: "הנחתנו מכה קשה על ארגוני הטרור"
שר הביטחון יואב גלנט סיים כעת הערכת מצב עם הרמטכ״ל רב-אלוף הרצי הלוי, סגן ראש השב״כ ובכירי מערכת הביטחון. גלנט אמר בתום הערכת המצב: ״המאמץ הממוקד של מערכת הביטחון נגד מוקדי הטרור בג׳נין מתקדם כמתוכנן. לכוחות בשטח יש חופש פעולה מלא לפעול, בשעות האחרונות הנחתנו מכה קשה על ארגוני הטרור בג׳נין והצלחנו לרשום הישגים מבצעיים מרשימים״.

״הערכה רבה למפקדי ולוחמי צה״ל ושב״כ על פעולתם הנחושה. הם יקבלו את הגיבוי המלא לעשות ככל הנדרש ולפעול על הקרקע ומהאוויר, על מנת להגן על אזרחי ישראל ולשמר את חופש הפעולה המלא בכל רחבי יו״ש. הפעולה שלנו ממוקדת נגד המחבלים ושולחיהם. אנו שומרים על דריכות וערנות גבוהה בכל הגזרות וערוכים לכל תרחיש״, הוסיף.

יואב גלנט, הרצי הלוי (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)
יואב גלנט, הרצי הלוי (צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון)

גורם ביטחוני ל"מעריב": "יצאנו למבצע לסיכול טרור"
ביממה האחרונה התקיים שיח במערכת הביטחון בשאלה האם לדחות את הפעילות נוכח חשש לדליפת מידע בעקבות "פטפטת מיותרת" בצד הישראלי, אך בסופו של דבר, בגלל הדומיננטיות של השימוש בכלי טיס בפתיחת הפעולה, הוחלט להמשיך כרגיל. הכוחות הקרקעיים נכנסו רק אחרי הפגיעה במפקדת הטרור המשותפת במחנה הפליטים ויעדים נוספים.

מגורם ביטחוני נמסר ל"מעריב": "יצאנו למבצע לסיכול טרור במחנה הפליטים והסביבה שלו. ארגוני הטרור השתלטו על המחנה בתקופה האחרונה ביצרו את המחנה והוציא פיגועים. המבצע התחיל בתקיפת תשתית טרור וממשיכים בפעולה קרקעית ממוקדת".

התקיפה הראשונה של חמ"ל הפלגים המשותף של מחנה הפליטים היא הפעולה המשמעותית שנועדה לייצר את ההפתעה ולפגוע בפיקוד ושליטה במחנה הפליטים, שאר התקיפות מהאוויר שהגיעו לאחר מכן היו בעיקר בסיוע לכוחות שפועלים מהקרקע.

תיעוד פלסטיני של כוחות הביטחון בג'נין (צילום: רשתות חברתיות ערביות)

ירדן קראה לקהילה הבינלאומית לפעול באופן מיידי לעצירת המבצע הצבאי שצה"ל יזם הלילה בג'נין. זאת לטענתם, מחשש שתגובת נגד למבצע תגרור "מעגל דמים" בין ישראלים לפלסטינים ביהודה ושומרון.