מבצע "בית וגן": הפרשן הצבאי של 'מעריב', טל לב רם, התראיין היום (שני) בתוכניתה של ענת דוידוב "איפה הכסף" ב-103FM, והתייחס למבצע בג'נין והמשך פעילות צה"ל באזור מחנה הפליטים בעיר.

צבי יחזקאלי מעריך: האם המבצע בג'נין יוביל למערכה רחבה יותר?
מעל 50 פיגועים ומאות אמצעי לחימה: כך הפכה ג'נין למעוז של טרור

"בתוך מחנה הפליטים עצמו יש מספר כיסי התנגדות", אמר לב רם בפתח דבריו, "לפני כמה שעות זיהו הכוחות כמות נכבדה של חמושים שרצים לעבר המסגד, מתבצרים שם, ושם התנהלו חילופי אש, ובשלב מסוים מה שהופעל זה תרגולת של סיר לחץ. זה מתחיל בירי מרובים, אחרי זה נ"ט וזה יכול להגיע לאמצעים חריגים יותר למשל הפעלת דחפורים. שזה כמובן סוגייה שפחות רוצים להגיע אליהם. זה בעצם האירוע החריג ביותר בשעות האחרונות".

כוחות צה''ל בג'נין (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)
כוחות צה''ל בג'נין (צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90)

"היה עוד ירי שדווח עליו כסיכול ממוקד מהאוויר", הוסיף, "אם אני מסכם כרגע תמונת מצב, סה"כ סדר גודל, על פי נתוני צה"ל, 10 חמושים הרוגים, 20 עצורים, כאלו שהועברו לישראל כאשר במקביל יש תשאולים בשטח. מניסיוני הרוב הגדול משוחרר בשטח. מבחינת הדילמות של ישראל, יש לחימה כמובן ואנחנו רואים שהיא מתעצמת, אבל עדיין היא לא בהיקפים. צה"ל העריך שתהיה יותר לחימה בשלב הזה".

"כרגע עדיין מול הפעולה שדיברנו עליה לא מעט, שיצרה סוג של הפתעה למרות שידעו בג'נין שצה"ל צריך להיכנס, העובדה שנכנסו עם הרבה כוחות, עדיין משרתת היטב את התפיסה המבצעית של צה"ל. אין פה מטרה להרוג כמה שיותר חמושים, המטרה היא להגיע למודיעין, לאסוף, מתוך הבנה שזה כנראה לא המבצע האחרון במחנה הפליטים. כאן הדילמה המרכזית של צה"ל - עד איזה שלב אתה ממשיך במבצע הזה", ציין לב רם.

"מערכת הביטחון שפועלת לא צריכה להגדיר לצד השני", הוסיף, "ביעד של המבצע אין שינוי, רצון שזה יהיה מבצע מוגבל, ממוקד לג'נין ולא ארוך. איפה זה יכול להסתיים? זה יכול להיות בלילה, בבוקר, וגם אז אני מניח שזה לא יהיה משהו שהוא סופי. שתי הבנות חשובות, בדרג שמחליט, הדבר הראשון, לא רוצים שזה יהפוך למבצע ארוך בג'נין והדבר השני, לא מעוניינים בהחלשת הרשות".

לסיום אמר פרשן 'מעריב' כי "מתוך כאן העיניים כמובן לרצועת עזה. יכול להיות ירי רקטות, אבל גם זה לא המבחן. המבחן הוא האם חמאס לא יצטרף לתוך המערכה הזו, וכנראה ההערכה שיש גמישות, וגם כמובן אל מול הארגונים בצפון. כרגע, מבחינה מבצעית זה עומד ביעדים של הצבא, בדברים שהוגדרו במבצע, אבל יצטרכו להסתכל גם על ההשלכות האסטרטגיות בהמשך".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103FM