מבצע "בית וגן" נכנס הבוקר (שלישי) ליומו השני לאחר שאתמול נעצרו מעל ל-100 חשודים ואותרו בורות טרור במסגד בעיר,  רקטה מאולתרת, מעבדות נפץ עם מאות מטענים ואמצעי לחימה וכן גם תחמושת וכלי נשק. 

20 תקיפות מהאוויר, 120 חשודים נעצרו: דובר צה"ל מפרט את פרטי המבצע
"הם חשבו שלא הכרנו": כך צה"ל הפתיע את המחבלים בג'נין

הכתב והפרשן הצבאי של "מעריב" טל לב רם שוחח הבוקר עם ענת דוידוב וטל שלו ב-103FM והתייחס להתפתחויות האחרונות: "הלילה עבר בשקט יחסי, ככה שלצד המשך הפעילות מספר מעצרים בוצעו בשטח. כמה חדרי תצפית נחשפו. לא היו אירועים יוצאי דופן. צריך לומר, מבחינת הכוחות זמן הלילה נוצל למעט מנוחה. עכשיו נערכים למה שאנחנו מצפים שזה התגברות הלחימה. 9 הרוגים פלסטינים, בצה"ל אומרים שכולם מחבלים חמושים".

"אלה לא מספרים גבוהים באופן יחסי אל מול מה שהיה יכול להיות שם, זה מראה שרמת ההתנגדות יחסית נמוכה, אבל זה מסביר שאולי חלק מהחמושים ברחו למחנה. סה"כ מבחינה צבאית מבצעית - צה"ל מוכיח עד עכשיו פעולה מאוד מסודרת, על בסיס יעדים, הכנה, מודיעין. סוג כזה של פעילות, אולי רק המג"דים מצוק איתן עוד זוכרים פעולה כזו כאשר שתי חטיבות מוקטנות פועלים בשטח בנוי ובחסותם כוחות הסיוע מהאוויר", הוסיף.

עוד הוסיף כי "היעד הוא לא להגיע לנקודה מסויימת, אלא הוא גם נוגע לאיזושהי הרתעה. יש מסר בזה שכוחות קרקעיים יכולים להגיע לאזורים האלה. גם להביא דברים, אתה חושף כמה מאות מטעני חבלה, יש לדברים הללו חשיבות ולכן זו סוגייה שמורכבת גם מתודעה וגם מהישגים מצבעיים. אנחנו מתקרבים לנקודת ההחלטה, עד עכשיו זה במסגרת פשיטה".

בהמשך, הדגיש כי "צה"ל לא נתן הוראה לצאת החוצה. אנשים, בטח באזור של לחימה, שיכולה להיות פגיעה בבלתי מעורבים, שזה גם יכול לקרות. זה שעד עכשיו אין פגיעה זו תעודת כבוד לצה"ל. הייתה אתמול בלילה תנועה של כמה משפחות, זו לא הייתה פקודה, זו הייתה הסקת מסקנות של משפחות שמבינות מה קורה. מסגד שבו יש מטעני חבלה, שיש פיר, מקום כזה הוא אינו מסגד וכדאי שנסביר את זה בצורה הכי ברורה - ברגע שיש בו מטעני חבלה, חומרי נפץ, זה לא מסגד, לא מקום דתי. זה מקום שמשמש לחלק מסיפור הלחימה ומנצלים אותו".

בסיום, הסביר הכתב והפרשן הצבאי של "מעריב" כי "בשנים האחרונות צה"ל פעל בעיקר בפתאים, אם נחלק את זה בצורה גרפית יש את המעגל שהוא כבר בפנים ויש את לב מחנה הפליטים. כוחות צה"ל נמצאים במעגל הראשון. יתחילו להיכנס לאט לאט לתוך לב מחנה הפליטים. בלחימה מהסוג הזה צריכים להיות מוכנים שיכולים להיות גם אירועים קשים, ובכל זאת, ברמה מעל, דרג מדיני שנמצא בסוד העניינים, הצד הפעיל בקבינט שעובד בתיאום עם הצבא, סוגיית ההחלטה גם על סיום המבצע".

מפת מחנה הפליטים ג'נין (צילום: דובר צה''ל)
מפת מחנה הפליטים ג'נין (צילום: דובר צה''ל)

"נדמה לי שהמבצע בג'נין לא היה סוד לאף אחד. הרשות בבעיה, היא מצד אחד מבינה שמה שקורה בג'נין פוגע בה ומצד שני היא מייצגת את העם שלה. יש להם אינטרס בזה שצה"ל פועל במחנה. זה מסרים כפולים, זה לא אומר שהתיאום עם הרשות הסתיים. זה סיפור מורכב", סיכם.