סא"ל (מיל') ירון בוסקילה, מזכיר תנועת "הביטחוניסטים", שוחח הבוקר (חמישי) עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5 והתייחס לנפילתו של לוחם צה"ל במהלך מבצע "בית וגן" של צה"ל בג'נין. בנוסף, הסביר בוסקילה על מהלכי המבצע ועל המלחמה בטרור בכללותה.

אסון במבצע בג'נין: הלוחם דוד יהודה יצחק ז"ל נהרג מירי במחנה הפליטים
לאחר המבצע: בפת"ח טוענים - האמירויות תסייע בשיקום ג'נין

"הלחימה בג'נין מורכבת מכל הצדדים. גם מצד המחבלים וגם מהצד שלנו. בתוך הלחימה יש מורכבויות גדולות ולוחמים עלולים להיפגע. זה נחקר כרגע ע"י הכוחות והמפקדים, כיצד הלוחם נפגע ונהרג לצערנו", אמר.

הלוויתו של דוד יהודה יצחק ז''ל (צילום: דוברות בית אל)
הלוויתו של דוד יהודה יצחק ז''ל (צילום: דוברות בית אל)

באשר ליציאת הכוחות מג'נין, אמר בוסיקלה כי "זו לא בעיה, זו מורכבות לא פחות מהכניסה והלחימה עצמה ולשהייה באזור הבנוי. יש סכנות, יש אתגרים ויש גם טכניקות מסוימות שצריך לבצע אותן בצורה בטוחה. כדי להפנות את הגב ולצאת החוצה אתה צריך להישאר מאובטח ברמה מאד גבוהה. צריך לזכור שחטיבת הקומנדו נכנסה יחד עם כוחות נוספים. לא כל דבר נעשה בצורה מושלמת, לפעמים מתרחשות גם טעויות. בסופו של דבר חטיבה שלמה נלחמה באזור ג'נין, הכי צפוף בעולם, והצליחה להגיע להישגים מרשימים ומשמעותיים. ההצלחה פה מאד גדולה לצד אבדות לפעמים". 

"החטיבה השלימה את היציאה מג'נין ולמעשה הרשות הפלסטינית, אחד מהיעדים של המבצע הזה, חוזרת לתוך העיר גם מההיבט המנהלי והביטחוני, בניסיון להכניס את ההיבט הביטחוני לתוך העיר. גם התושבים חוזרים לבתים באזורים שבהם הייתה לחימה".

על יעדי המבצע, אמר בוסיקלה כי "לפעמים כשאומרים יעדים מתכוונים גם לפרסונות מסוימות. בתחילת המבצע חלק משמעותי מהמחבלים ברחו לחלק הצפוף יותר. חלק השתמשו באמבולנסים כדי לברוח ולהסתתר בתוך בתי החולים ולא הגיעו למגע ישיר עם הכוח. צה"ל לא הצליח עדיין לשים עליהם את היד בגלל ההסתתרות שלהם מאחורי האוכלוסייה ובתוך בתי החולים או באזורים היותר צפופים".

פעילות כוחות צה"ל במרחב העיר ג'נין. קרדיט: דובר צה"ל

"אני מעריך שמהר מאד צה"ל יצטרך לחזור פנימה בסדרי גודל כאלה או אחרים כדי להשלים את המשימות שלו", הוסיף, "הישגים וניצחון מול הטרור לא צריך לקחת יומיים, אלא הרבה יותר זמן. לצערי נצטרך להיכנס פנימה שוב ושוב ושוב, ואני מקווה שנעשה את זהה בצורה אינטנסיבית כדי שנוכל לפגוע בטרור בצורה משמעותית ולהצליח להוציא פעילות משמעותית מהאזור הזה".

הוא סיכם ואמר כי "ביחס ל-20 שנה האחרונות, לא ראינו בג'נין מטעני גחון. מי שראה את התמונות של D9 שמגרד כמה כבישים בתוך ג'נין, צריך לדעת שבכל חשיפה כזו, נתגלו לפחות שבעה מטעני גחון שמטמינים אותם בתוך הכביש, מכסים אותם, סוללים עליהם את הכביש מחדש כדי שלא ייראו לעין וכשרכב עובר שם מפעילים את המטענים האלה, במשקל 30 ק"ג, ממש עוצמתי. לכן צה"ל במקומות שהיה עליהם מודיעין מהסוג הזה, הכניס את ה D9 הגדולים כדי לחשוף מטענים, ואכן הם התפוצצו תוך כדי פעילות של אותם כלים גדולים".