שנתיים לאחר מבצע "שומר החומות", מפקד פיקוד הדרום, אלוף אליעזר טולדנו, נקט היום (שישי) בשורת צעדים פיקודיים בעקבות שלושה אירועים שהתרחשו במהלך המבצע, בהם נתקפו מטרות צבאיות, תוך חריגה מן הכללים המחייבים שנקבעו בעניין. 

האירועים נבדקו על-ידי מנגנון התחקור המטכ"לי, במסגרת תהליך בדיקה ותחקור שעסק בטענות ובדיווחים ביחס לאירועים חריגים במהלך המבצע וזאת על מנת לבחון את התנהלות הכוחות בראי הכללים והפקודות, ובמטרה להפיק לקחים. המנגנון פועל באופן עצמאי ומקצועי לבירור מיטבי של העובדות.

ממצאי בדיקת המנגנון הועברו, כמקובל, לבחינת הפרקליטות הצבאית, במטרה לבחון האם הפעילות עמדה בכללים המחייבים. לאחר בחינת הממצאים, סברה הפרקליטה הצבאית הראשית כי החשד המתעורר בכל אחד מהם אינו חוצה את הרף הפלילי, וניתן להסתפק בצעדים פיקודיים שינקוט מפקד פיקוד הדרום, שיהלמו את החריגה מאמות המידה המצופות, מבלי לנקוט בצעדים משפטיים נוספים. 

מבצע ''שומר החומות'' (צילום: רויטרס)
מבצע ''שומר החומות'' (צילום: רויטרס)

ביחס למקרה אחד, קצין בדרגת אלוף-משנה ננזף פיקודית בגין אישור לתקיפת מטרות באמצעות ירי פגזים, תוך חריגה מטווחי הבטיחות. בנוסף, יערך בעניינו של קצין נוסף בדרגת אלוף-משנה במילואים, הליך פיקודי ביחס לאותו מקרה, בגין כך שלא התריע על החריגה מטווחי הבטיחות בפני מפקדיו. יובהר כי במסגרת התחקור לא נמצא קשר בין החריגה מן הכללים לבין מותם של בלתי מעורבים. 

ביחס למקרה אחר, הועמד לדין משמעתי קצין בדרגת אלוף-משנה, בעבירה של התרשלות בגין הפללת מטרה בחריגה מהכללים. הקצין, שבמהלך האירוע היה בדרגת סא"ל נידון להתראה. בעניינו של קצין במילואים בדרגת רב-סרן, נערך הליך של נזיפה פיקודית, בשל חוסר שליטה מספקת בתא התקיפה, כפי שהתגלה במסגרת התחקיר. 

בסוף, ביחס למקרה שלישי, נערך הליך של נזיפה פיקודית כלפי קצינה בדרגת סגן, בשל שגיאה מקצועית בהליך ההפללה. מפקד פיקוד הדרום קבע עוד, כי סמכותה של הקצינה להפליל מטרות תישלל עד למעבר הסמכה מחודשת.

כוחות משטרה בלוד בזמן התפרעויות בשומר החומות (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
כוחות משטרה בלוד בזמן התפרעויות בשומר החומות (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

יש לציין כי תהליך התחקור והבדיקה של מקרים שהתרחשו במהלך מבצע "שומר החומות" עסק בעשרות אירועים. ביחס לכמחצית מן האירועים, נקבע כי לא מתעורר חשד לביצוע עבירה המצדיק פתיחת חקירה פלילית. בד בבד, במקרים המתאימים הופקו לקחים שונים, כדי למנוע חזרתם של מקרים דומים. מחציתם השנייה של המקרים מצויים בשלבי בדיקה ובחינה שונים.

כזכור, מבצע "שומר חומות" נפתח ביום ירושלים, ה-10 במאי בשנת 2021, לאחר שארגוני הטרור הפלסטיניים בהובלת חמאס החלו בירי רקטות מסיבי לעבר ירושלים במהלך מצעד הדגלים, והמשיכו לעבר דן, השפלה, הנגב והשרון. המבצע נמשך עד להפסקת האש, שנכנסה לתוקפה ב-21 במאי.