יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, ביקר היום (רביעי) בג'נין, לראשונה מאז 2012, כשהגיע לעיר יחד עם מזכיר הוועד הפועל של אש"ף, חוסיין -אשייח' וראש שירות המודיעין מאג'ד פרג', ימים ספורים לאחר פעילות צה"ל בעיר במסגרת מבצע "בית וגן". השלושה התקבלו בג'נין על ידי ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה. במהלך הביקור, ביקר אבו מאזן גם בבית הקברות המקומי, שם נקברו המחבלים שחוסלו במבצע האחרון.

אבו מאזן נאם מול מאות הפלסטינים שהתקבצו במקום והתייחס למבצע "בית וגן": "מחנה הגיבורים של ג'נין הוא סמל של מאבק ואיתנות, שעמדו בתוקפנות והקריבו את עצמם למען המולדת. באנו היום להמשיך ולבנות את מחנה הפליטים ואת העיר, ולהפוך את החיים בהם לטובים יותר. לא נשכח גם את כל מחנות הפליטים במולדת, ולא נשכח את ירושלים, הבירה הנצחית של פלסטין".

שער הכניסה למחנה הפליטים בג'נין בזמן ביקורו של אבו מאזן (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
שער הכניסה למחנה הפליטים בג'נין בזמן ביקורו של אבו מאזן (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

אבו מאזן בביקור בג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)
אבו מאזן בביקור בג'נין (צילום: REUTERS/Raneen Sawafta)

אבו מאזן בביקור בג'נין (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)
אבו מאזן בביקור בג'נין (צילום: REUTERS/Mohamad Torokman)

בהמשך, על רקע חילוקי הדעות בין הרשות לפלגים הפלסטינים, והפעילות של מנגנוני הביטחון נגד פעילי הג'יהאד וחמאס, אמר: "באנו לומר שאנחנו רשות אחת, מדינה אחת, חוק אחד, ביטחון ויציבות אחת, נקטע את היד שתפגע באחדות ובביטחון של עמנו. כולם פועלים למען האחדות וחיזוק העם על אדמתנו, כדי שנשחרר את המולדת שלנו ונבנה מדינה עצמאית, עם ירושלים כבירתה, כדי שהיא תהיה פתוחה לכל 14 מיליון הפלסטינים שיחזרו אליה".

עם זאת, הפלגים הפלסטינים בעזה ערכו מוקדם יותר היום ישיבה מיוחדת ובה גינו את המשך המעצרים "הפוליטיים" כלשונם, על ידי מנגנוני הביטחון של הרשות. לטענתם, מדובר ב"הפרה חמורה של החוק, והתנהגות שאינה חלק מהקונצנזוס הלאומי". בהודעה המשותפת שלקחו בה חלק גם חמאס והג'יהאד הסלאמי, נמסר כי "המשך המעצרים וההפרות של שירותי הביטחון של הרשות מפיצים אווירה שלילית על המאמצים הלאומיים להחזיר את האחדות מול הכיבוש וממשלת המתנחלים הפשיסטית". הם קראו לרשות הפלסטינית להיענות לקריאות הלאומיות להפסיק את המעצרים, וטענו כי יש לכך השלכות חמורות על הלכידות הלאומית.

כזכור, הביקור האחרון של אבו מאזן בעיר התרחש בקיץ 2012, לאחר מותו של המושל לשעבר, קדורה מוסא. לפני כן, ביקר באוקטובר 2009, והשתתף בטקס סיום באוניברסיטה האמריקאית.