המתיחות הביטחונית בצפון: צה"ל שיבש היום (רביעי) ניסיון פגיעה במכשול הגבול עם לבנון. מספר חשודים, שזהותם לא ידועה, התקרבו לגדר הגבול וניסו לחבל במרחב המכשול. כוחות צה"ל זיהו אותם באופן מיידי והשתמשו באמצעי "אל-הרג" שמיועדים להתמודדות עם הפרות סדר ללא פגיעה בחיי אדם. האמצעים הוצבו במקום מראש, והופעלו כאשר זוהה ניסיון הפגיעה בגדר.

גורם ביטחוני מסר לסוכנות הידיעות "רויטרס" כי השלושה הם פעילי חיזבאללה. מוקדם יותר, אירע אירוע נוסף בסמוך לגבול, כאשר מספר אנשים התקרבו למקום והציתו שריפות בצד הלבנוני. שר הביטחון, יואב גלנט, התייחס לפעולת צה״ל בגבול לבנון טרם ההמראה לאזרבייג'ן: ״אנחנו הרתענו פעילים באמצעים לא קטלניים ונמשיך לעמוד על משמר ביטחונה של מדינת ישראל. כל מי שינסה אותנו, יקבל תשובה, יש לנו הרבה מה לעשות ואנחנו נדע לעשות את מה שצריך בזמן המתאים״.

צפו בתיעוד:

ניסיון חבלה בגדר הגבול (צילום :דובר צה"ל)

האירוע מתרחש על רקע המתיחות בין ישראל לחיזבאללה. זאת, לאחר שארגון הטרור הקים שני אוהלים, מטרים ספורים בעומק ישראל, וסביב הטענה הלבנונית כי ישראל "סיפחה" את החלק הצפוני של הכפר ע'ג'ר. היום, עיתון אל-אח'באר הלבנוני, המזוהה עם חיזבאללה, דיווח כי ישראל העבירה ללבנון הצעה לפתרון סוגיית האוהלים שהקים הארגון, כולל הסכמה על שינוי הגבול הקרקעי. זאת, ברקע ביקורו של המתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין באזור ופגישתו אמש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. 

לפי דיווחים ערביים, התיווך בין הצדדים נמשך ע"י הצרפתים, האמריקאים והאו"ם שעושים מאמצים להגיע ל"פתרון" המונע כל הסלמה. לאל אח'באר נודע כי "מדינות המערב הודיעו ללבנון שישראל מוכנה להיכנס למגעים על הגבול הקרקעי למרות התנגדותה הקודמת ולהגביל את הדיון לנקודות השנויות במחלוקת". 

לפי הדיווח, ללבנון הועברה הצעה מהמתווכים שחיזבאללה יפרק את האוהלים שהקים מעבר לקו הכחול בתמורה לפירוק הגדר שהוקמה בחלק הצפוני של כפר ע׳ג׳ר. לבנון השיבה שאין מו״מ לגבי כפר ע׳ג׳ר ושהאוהלים שהוקמו קשורים ל-16 הנקודות השנויות במחלוקת בגבול היבשתי, כולל נקודה B1. למרות שלבנון לא התנגדה, היא סבורה כי סכסוך הקרקעות כולל את חוות שבעא, כפר שבעא  וע'ג'ר, ולפיכך, "אי פתרון נקודות אלו אין פירושו פתרון הסכסוך, ולא יהיה מיקוח, תוך שימת דגש כי תיחום הגבול הקרקעי אינו קשור להסרת האוהלים".

חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)
חיזבאללה (צילום: REUTERS/Aziz Taher)

כזכור, לאחר שבחיזבאללה הסירו את אחד משני האוהלים שהקים בשטח ישראל, דווח בלבנון כי "ישראל נסוגה מאיומיה לאחר שהתקבל מסר ברור ממספר גורמים כי כל פעולה ישראלית להסרת האוהלים תוביל למלחמה" עוד דווח, כי "השטח המקיף את שני האוהלים הפך לאחד האזורים המשוחררים לאחר שהיה חלק מהשטח הכבוש על ידי ישראל, שכן ההתנגדות הצליחה להקים שני אוהלים בעומק 30 מטר מעבר ל'קו הנסיגה' בשני האוהלים שוהים כעת מספר פעילים מכוחות ההתנגדות ותושבי המקום, כשהם נמצאים לא רחוק מכוחות הצבא הישראלי, שיצאו ב-1 ביוני עם טנק מרכבה בניסיון להפחיד את הלוחמים שיינטשו את האוהלים".

על פי הדיווח, ישראל ביקשה את עזרתה של צרפת לתווך עם הנהגת חיזבאללה, על מנת לשכנע אותם להסיר את שני האוהלים. כמו כן, נטען כי ישראל גם פנתה לכוחות יוניפי"ל, שהתחייבו לתקשר עם הצבא הלבנוני. בחיזבאללה השיבו בשלילה לכל המסרים, כשגורמים בארגון מסרו כי "האזור שעליו מדבר האויב הוא שטח לבנוני כבוש".