בצבא נערכים לשבוע מאוד מתוח בגזרת המילואים, כאשר החשש הוא מסחף שעלול להתפתח במידה וחקיקת צמצום עילת הסבירות תעבור ועצומת המחאה הציבורית תגבר. את הימים האחרונים ניתן להגדיר כימי המתנה, כאשר ברקע הדברים מתקיימות שיחות רבות בין קצינים ולוחמים במילואים לבין מפקדיהם.

מאות לוחמים לטייסים בשירות מילואים: "נתמוך בכל פעולת מחאה"
שר הביטחון נדרש שוב לתפקד כמבוגר האחראי ולתמרן בין נתניהו לצה"ל | טל לב רם
ברקע המתיחות בצפון: בצה"ל גובר החשש מאי־התייצבות טייסים

הרמטכ״ל הרצי הלוי אמר השבוע בשיחה עם אנשי מילואים במהלך תרגיל: ״מי שקורא קריאות לא להתייצב למילואים כמחאה, פוגע באופן ישיר בצה״ל. אם לא נתאמן היום, הכשירות של הצבא תפגע וכשנדרש להפעיל אותכם נהיה פחות מוכנים״. כמו בשבר הקודם לפני כארבעה חודשים חיל האוויר נמצא במוקד העיסוק הציבורי והתקשורתי וזאת בעיקר בשל העובדה שאנשי צוות האוויר במילואים הם חלק בלתי נפרד ודומיננטי.

בטייסות המבצעיות של חיל האוויר, שירות המילואים שלהם מתבטא לכל הפחות ביום מילואים באימון או בפעילות מבצעית של יום בשבוע. בין אנשי המילואים והמפקדים הבכירים בחיל האוויר מתקיים שיח שוטף כמעט על בסיס יומיומי. חשוב להדגיש כי נכון לעכשיו ככל הידוע, אין עדיין אנשי צוות אוויר במילואים שטסים באופן פעיל ובמבצעי בטייסות חיל האוויר שהודיעו למפקדיהם על הפסקת שירות.

אבל בכל הקשור לקצינים בהם בכירים שעדיין משרתים במילואים בהתנדבות במטה המבצעי של חיל האוויר ובתפקידים נוספים לאחר שעברו את גיל הפטור, בימים האחרונים נרשמה כבר מגמת עליה בכמות הקצינים הבכירים שהודיעו על הפרישה ובהם גם קצינים בכירים בדרגות תת אלוף ואלוף משנה שמאיישים תפקידים חשובים במטה חיל האוויר. 

המיקוד אומנם בחיל האוויר, אבל בצה״ל מוטרדים מכך שהמגמה הזו עשויה לזלוג גם למפקדות המטה הכללי, הפיקודים המרחביים והאוגדות בצה״ל בהם לאנשי מילואים ותיקים דומיננטיות בכל הקשור למפקדות היחידות בחירוםֿ במרכזי האג״ם האש והמודיעין. מעבר למערכי מודיעים שונים בהם אניש מילואים של 8200 חטיבת המחקר והסייבר שגם בהן מחאת אנשי המילואים מאופיינת בפרופיל גבוה יותר מאשר יחידות השדה של צה״ל גם ביחידות המיוחדות של צה״ל ובהן יחידת העלית מטכ״ל המתח הפנימי בתוך היחידות עולה מאוד.

הרצי הלוי, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: קובי גדעון לע''מ)
הרצי הלוי, בנימין נתניהו, יואב גלנט (צילום: קובי גדעון לע''מ)

גם בסיירת מטכ״ל מתנהל שיח שוטף בין מפקדי היחידה בסדיר לנציגי אנשי מילואים ביחידה כאשר ברקע התארגנות לכתיבת מכתב שעליו ממשיכים לחתום אנשי מילואים ביחידה שטרם נשלח למפקד היחידה או גורם אחר בצבא שבמרכזו אמירה שבמידה וחקיקת ביטול עילת הסבירות תעבור בשבוע הקרוב צפויים אנשי מילואים רבים להודיע על סיום שירו המילואים ביחידה.

על פי גורמים שונים מספר החותמים על המכתב חצה כבר את ה-300 אך לא ברור כמה מחותמים עליו הם עדיין בעלי משמעות למערך המבצעי של היחידה. כך או כך המגמות הללו מטרידות מאוד את הצבא מחשש לסחף במגמות הללו כבר השבוע ומכדור שלג שיהיה קשה מאוד לבלום במערכים שונים בצבא ולא רק בחיל האוויר שנמצא בשלב הזה במוקד. 

בכל הקשור לחיל האוויר ההערכה היא שבמידה והחקיקה תעבור יהיו מלבד קצינים במטה המבצעי שכבר לא טסים והודיעו על סיום שירות המילואים שלהם גם אנשי צוות אוויר שעדיין נמצאים בכשירות טיסה וחלק מסד״כ הטייסות של חיל האוויר שיודיעו על סיום טיסות, אך קשה לאמוד בשלב הזה על ההיקפים הצפויים כאשר במידה ותתקבלנה החלטות כאלה הן יעשו באופן אישי בהודה של כל אחד מאנשי המילואים מפקד הטייסת שלו באופן אישי. 

מגבלת גיל הטיסה בשירות מבצעי עומד על גיל 51 כך שברוב המקרים אנשי צוות האוויר בחיל האוויר ממשיכים לשרת בטייסות חיל האוויר עד לגיל זה למרות שהוא הרבה מעבר לגיל הפטור ממילואים במדינת ישראל. בנוסף לכך קצינים בכירים בחיל האוויר שגם לאחר שפרשו מהצבא משתלבים בשירות מילואים במטה המבצעי של חיל האוויר, כמפקדי תאי תקיפה ושליטה ותפקדים נוספים בימי שגרה ומבצעים שוטפים של חיל האוויר וכמובן למלחמה. בצה״ל מקווים שהמגמות המטרידות של סוף השבוע האחרון תבלמה אבל נערכים לאפשרות של שבוע קשה במיוחד במערכי מילואים רבים בצבא.    

דיווח: מאות אנשי מילואים מאיימים בהפסקת התנדבות 

לפחות 180 טייסי קרב ,חיילים במילואים ביחידות עילית ומומחי מודיעין וסייבר הודיעו למפקדיהם כי לא יתייצבו עוד להתנדבות אם הממשלה תמשיך בקידום הרפורמה במערכת המשפט, כך לפי דיווח ב"ניו יורק טיימס". על פי הדיווח, כתריסר כבר התפטרו, אך מאות נוספים דנו באפשרות לעשות זאת במהלך התכנסויות אישיות ופורומים מקוונים השבוע ומתכוננים להשעות רשמית את שירותם בימים הקרובים.